Aviseringar
Rensa alla

Musik skapad med evolutionsteknik


Ämnesstartare

Spana in det här, mer popmusik än såhär kan det inte bli. Alltså, eftersom det är baserat enbart på vad majoriteten tycker.

Nu finns risken att religiösa kreationister kommer att förneka existensen av denna musik eftersom den är skapad med hjälp av evolutionsteknik...men men. [rolleyes][wink]

Själv tycker jag att den låter rätt bra, d.v.s. efter 3000 generationer. Vad tycker ni?

Så skapas den perfekta poplåten?


   
Citera
Ämnesstartare

Bättre än dubstep


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Perfekt är inte bra.
And computers don't have eyebrows...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

länken bara matar o matar o matar o matar[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej den funkade nu
sitter mest och tänker "jaha" [crazy]


   
SvaraCitera

För mycket synt och för repetivt.


   
SvaraCitera

Musik är en motvikt mot både religion och vetenskap. Eller bör vara. För då är den som bäst.


   
SvaraCitera

Det jag försöker säga är att detta är en intressant teori med en intressant undersökning med ett häftigt resultat.

Men sedan om storbolagen kommer köra på denna empiri eller fortsätta med magkänsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tänkte mest att det var ett intressant experiment. Sen så lät musiken även ganska kreativ vilket jag tyckte var rätt imponerande. Jag tycker inte att det här ska bli normen för musikskapande, men å andra sidan är jag ändå inte för popmusik. Låt oss erkänna fakta att nästan all popmusik ändå bygger på några enkla regler som t ex vers-refräng-vers och det utnyttjas redan av nästan alla popartister. Sen om man tar med en dator i leken och låter den skapa pop eller bara låter en människa använda reglerna spelar mindre roll, resultatet blir ändå förutsägbart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guardian:

Låt oss erkänna fakta att nästan all popmusik ändå bygger på några enkla regler

till skillnad från vilken musikstil? atonal musik gills inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

till skillnad från vilken musikstil?

Det finns en skala. Pop följer dessa regler mer slaviskt. Jag tror inte du menar att pop och t ex soul, rap, jazz, opera m.m. är precis lika upprepande och enkelt uppbyggda? Jag skriver inte i absoluta termer utan menar att popmusik i mycket högre utsträckning förlitar sig på de metoder som gör musiken populär för flest människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guardian:

Jag tror inte du menar att pop och t ex soul, rap, jazz, opera m.m. är precis lika upprepande och enkelt uppbyggda?

nä, precis. men pop är å andra sidan inte lika slaviskt uppbyggt kring teorier om kontrapunkt. förväxla nu inte "följa regler" med "följa regler jag tycker är dåliga".

Guardian:

utan menar att popmusik i mycket högre utsträckning förlitar sig på de metoder som gör musiken populär för flest människor.

i princip all musik har en mottagare, en målgrupp. när det kommer till kommersiell pop (vilket är det jag antar att vi diskuterar) så "råkar" målgruppen vara den största av de som finns i musikindustrin. att väldigt många människor tycker om en viss genre ser inte jag som någonting negativt i sig.

det du antar är att producenter skapar massa popmusik som sedan matas ner till den okunniga pöbeln. jag tror snarare att de som lyssnar på radiopop, helt otroligt nog, har VALT att göra det själva. och genom dessa val som människor har gjort under åren har denna musikstil vuxit fram. det är snarare så att popmusiken (nää, kommer han säga det? jo han säger det) har EVOLUTIONERATS fram till vad den är idag. alltså är experimentet du länkade bara en mikrosimulering av popmusikens (eller vilken genres som helst) utveckling.

detta är lite OT. men whatev.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

det du antar är att producenter skapar massa popmusik som sedan matas ner till den okunniga pöbeln

Fast lite är det väl så?

Birgrrr:

har VALT att göra det själva.

Nja, inte helt rätt. Jag låter hellre bli att lyssna på pop, men när jag gör det under upprepade gånger börjar jag nästan alltid gilla låten...för att sen efter ett tag hata den. Det gäller de flesta. Enkla låtar borrar sig in i själen på något sätt och är enkla att gilla, om än för ett kort tag.

Birgrrr:

har EVOLUTIONERATS fram till vad den är idag

Bra poäng. Håller med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guardian:

Fast lite är det väl så?

Guardian:

men när jag gör det under upprepade gånger börjar jag nästan alltid gilla låten...

jag förstår vad du säger och håller med. självklart blir vi integrerade i en kultur och skaffar oss kulturella referensramar som (oavsett om vi gillar det eller inte) gör att vi digger till bieber. så nej, denna fria viljan existerar inte som sådan i en kollektiv gemenskap (vilket samhällen är) där vi ständigt får lär oss en viss ideologi (där även musik ingår). min poäng var nog mest att radiopop faktiskt är skapad av mängden genom memetiska processer.

så ja, det är definitivt en komplex fråga, och framför allt väldigt intressant. kultur kontra ideologi kontra memetik etc. och synd är att det återspeglas överallt: hur den klassiska musikvärlden inte välkomnade philip glass fören han återvände till västerländsk harmonilära t.ex.


   
SvaraCitera