Aviseringar
Rensa alla

Musikfilsformat


Ämnesstartare

Vilket format har ni era musikfiler i? Vad tycker ni om komprimeringsformat som .ape och .flac som inte förlorar något efter komprimering?

Jag har mycket i .ape och .flac, men ska jag vara ärlig så kanske det inte märks så mycket skillnad. Det kanske mest är placebo som gör att jag tycker att det låter mycket bättre.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

mp3, mestadels. en del i flac, som det jag rippat själv och när jag hittar musik i flac. kontraproduktivt att aktivt konvertera filer till andra format, dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

flac

Hur tycker du skillnaden är jämfört med mp3?


   
SvaraCitera

Jag hade tänkt byta till FLAC, men jag insåg att jag inte hörde någon skillnad alls gentemot MP3 320kbit/s så ja, kändes onödigt. Däremot är ju MP3-filer i 128kbit/s crap, fattar inte varför många ska envisas med att rippa i så dålig kvalitet [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Hur tycker du skillnaden är jämfört med mp3?

inte så överväldigande, direkt. det är alltid bra att ha musiken så högupplöst som man kan, men det ska till ordentlig utrustning för att det ska vara möjligt att höra skillnad mellan mp3 i 320 kbps (eller ens 192) och okomprimerat. möjligen om man lyssnar på märklig musik med extremt mycket dynamik, då kan det nog höras skillnad tidigare, men fortfarande inte på halvkass lyssningsutrustning.

sen så påverkas det hela av att folk har en tendens att lyssna i hörlurar nu för tiden, till skillnad från, säg, 20 år sen. det är mycket billigare med ett par bra hörlurar än ett par bra högtalare. mycket billigare. så, det går inte direkt att avskriva finniga 15-åringar som tycker att flac är skitmycket bättre. men, oftast så är det skitsnack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Jag hade tänkt byta till FLAC, men jag insåg att jag inte hörde någon skillnad alls gentemot MP3 320kbit/s så ja, kändes onödigt. Däremot är ju MP3-filer i 128kbit/s crap, fattar inte varför många ska envisas med att rippa i så dålig kvalitet [confused]

Jag hör inte skillnad på flac och mp3filer av hög kvalitet, gör jag det så är det förmodligen placebo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

sen så påverkas det hela av att folk har en tendens att lyssna i hörlurar nu för tiden

Kanske. Vad använder du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker nästan att äldre musik låter bättre på LP, men det är förmodligen 100% placebo. Men jag älskar det fysiska formatet, men tyvärr är det opraktiskt då det tar sån stor plats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Kanske. Vad använder du?

sennheiser hd515 för vardagligt bruk, väldigt okej hörlurar. finns mycket bättre, men knappast för den femhundring som jag betalade för mina. har inte a/b-testat flac och mp3, men det är tveksamt om det skulle vara någon uppenbar skillnad, iallafall inte med den mesta musiken jag har liggandes och lyssnar på i vanliga fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

men ska jag vara ärlig så kanske det inte märks så mycket skillnad

Beror ju på vad du har för ljudsystem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fruitpunch:

Beror ju på vad du har för ljudsystem.

Ja, jag har ett okej ljudsystem. Inte det bästa, men något som får plats i min lägenhet och var relativt billigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Ja, jag har ett okej ljudsystem

Som mörknäs sa tidigare, hörlurar är ju billigare så inte konstigt att audiofiler bögar sig kring lossless [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

.mp3. Vill jag höra en cd i originalform köper jag den, orka tanka flac.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man lyssnar på klassisk musik så är skillnaden mellan flac och mp3 uppenbar.


   
SvaraCitera

mp3. För jag kan inte ha något annat format på iPoden ahaha.
Och för att det är enklast att hitta.


   
SvaraCitera