Aviseringar
Rensa alla

Muslim i Frankrike nekas medborgarskap pga illa beteende gentemot sin fru.


Ämnesstartare

France denies citizenship to Moroccan man who forces wife to wear full veil

Niqab breaches secularism and women's rights, says minister, ruling husband's behaviour 'incompatible with French values'

För resten av artikeln klicka länken nedan.

h​​ttp://www.guardian.co.uk/world/2010/feb/02/france-values-republic-veil-women

Tycker ni det är rätt eller fel av den franska staten att förneka mannen ett medborgarskap tack vare att han applicerar sin kvinnosyn på sin franska fru?

OBS!:Jag har bett åtta och moderatorteamet att hålla en lägre toleransnivå för spam och chat i tråden. Folk som inte har något att tillföra tråden undanbedes att skriva.


   
Citera
Ämnesstartare

Börjar gilla Frankrike mer och mer.


   
SvaraCitera

På grund av, inte tack vare. Jag är rätt nyfiken på att veta vad franska värderingar är faktiskt. Har de en lista uppställd med vad de är?


   
SvaraCitera

Ja, jag tycker absolut att det var rätt beslut av dem.

Niqab/Burka-användande under tvång anser jag inte höra hemma i ett modernt sekulariserat samhälle, de står för förtryckelse och extrem fundamentalism.
Ifall det är ett medvetet val så är det däremot en annan 5'a.

Artikeln berättar för oss att en utredning visat att mannen tvingat sin kvinna till detta.
Jag skulle vilja jämnföra det han gjort med frihetsberövande, dvs ett brott mot mänskliga rättigheter. Ett brott av värsta sorten.

Mycket intressant handlat utav dem faktiskt, jag måste säga att jag gillar det starkt.

Hampie:

På grund av, inte tack vare. Jag är rätt nyfiken på att veta vad franska värderingar är faktiskt. Har de en lista uppställd med vad de är?

Troligen så står det inte uppraddat i punktform direkt. Men de idkar för ett jämnställt samhälle för alla, oavsett kön och arbetar mot all sorts förtryckelse så mycket de kan vad jag vet.

Inte lite nödig fråga tycker du ändå?
Ta och läs om artikeln så hittar du svaret, annars så får du här:

Dold text: was being denied citizenship because his behaviour towards his French wife contravened secularism and women's rights.

Dold text: "It emerged during the inquiry and the interview process that this person forced his wife to wear the full veil, deprived her of freedom of movement with her face exposed and rejected the principles of secularism and equality between men and women," Besson said in a statement.

Så svårt var det väl inte?


   
SvaraCitera

Är det under tvång (som zittams fina citat säger) så borde han inte vara välkommen nej. Jag tycker att dom gör helt rätt i att ställa krav på dom som vill flytta dit.


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Jag tycker att dom gör helt rätt i att ställa krav på dom som vill flytta dit.

Håller helt med, någonting jag tycker borde appliceras här i Sverige också. Visst, mångkulturen har ju sina fördelar, bladi bladi bladi bla.

Men vi måste ändå idka för ett samhälle där alla har lika röst, har man dessa åsikter så är det helt klart att det endast prokrastrinerar det som komma skall - ett jämnlikt samhälle utan förtryck.
Att ta in folk i samhället som har dessa fundamentala åsikter som är så starkt befästa i deras tro kommer endast vara kontra-produktivt. Och som vi alla vet, så går ändå samhället före individen.

Usch, kvinnor är för vackra för att döljas bakom ett galler av tyg!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

dom gör helt rätt i att ställa krav på dom som vill flytta dit.


   
SvaraCitera

Niqab = ej islam. Med andra ord; kulturella/marockanska syn på kvinnan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är bra att Frankrike markerar att det inte är okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att Frankrikes resonemang verkar ganska motbjudande. Går de med på att se åsiktsfrihet som en mänsklig rättighet är det inte annat än hyckleri att neka någon medborgarskap med dennes värderingar och åsikter som grund.

Notera gärna att han inte nekas medborgarskap på grund av att hans agerande mot sin fru med all rimlighet borde vara olagligt (vilket får mig att undra vad exakt som menas med "tvång" i sammanhanget), utan på grund av de bakomliggande värderingarna. Skamligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Notera gärna att han inte nekas medborgarskap på grund av att hans agerande mot sin fru med all rimlighet borde vara olagligt (vilket får mig att undra vad exakt som menas med "tvång" i sammanhanget), utan på grund av de bakomliggande värderingarna. Skamligt.

Va?

Man kan klart och tydligt se i länken att det var hans agerande mot sin franska fru som gjorde att han inte fick medborgarskapet.

Eric Besson said he had signed a decree explaining that the man, whose identity was not made public, was being denied citizenship because his behaviour towards his French wife contravened secularism and women's rights.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Man kan klart och tydligt se i länken att det var hans agerande mot sin franska fru som gjorde att han inte fick medborgarskapet.

Jaså?

arguing that his adherence to a strict strand of Islam is incompatible with the country's values, the immigration minister said today.

the man behaved towards women in a way which made him "incompatible" with the values of France.

"The lifestyle he has chosen may be justified by religious precepts but is incompatible with the values of the Republic, notably the principle of equality of the sexes."

saying that allowing supporters of the full veil into "the national community" was not a "desirable" course of action.

was being denied citizenship because his behaviour towards his French wife contravened secularism and women's rights.

Ser du någonstans att hans handlingar skulle vara olagliga? Det gör nämligen inte jag. Jag ser däremot mängder av ställen där det konstateras att han tydligen inte passar in med Frankrikes värderingar. Jag tycker det är ganska solklart att han nekas medborgarskap på grund av att hans beteende anses uttrycka olämpliga åsikter och värderingar. Den uppfattningen stärks ganska mycket av det faktum att det aldrig hävdas att han skulle begått ett brott, utan bara att han inte passar in med franska värderingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Ser du någonstans att hans handlingar skulle vara olagliga? Det gör nämligen inte jag.

mediakatt:

Jag ser däremot mängder av ställen där det konstateras att han tydligen inte passar in med Frankrikes värderingar

mediakatt:

Jag tycker det är ganska solklart att han nekas medborgarskap på grund av att hans beteende anses uttrycka olämpliga åsikter och värderingar

Nu handlar det dock inte om att tycka utan att helt enkelt lära sig läsa. Bara för att den Franska ministern slängde ur sig ett par klyschor så tar det inte väck det faktum att han blev utvisad för att han betedde sig som ett svin mot sin franska hustru och tvingade henne att gå runt i full mundering så att bara ögonen syntes...

Det finns ingenting som ens antyder i artikeln att det skulle varit hans åsikter som satte stopp för medborgarskapet så bespara oss alla din Bullshit är du snäll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Börjar gilla Frankrike mer och mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Det finns ingenting som ens antyder i artikeln att det skulle varit hans åsikter som satte stopp för medborgarskapet så bespara oss alla din Bullshit är du snäll.

I så fall får du hemskt gärna förklara ditt eget val av rubriksättning för den här tråden. Du vet, delen där du själv skrev att det berodde på hans "islamska syn på kvinnan", inte för att han "betedde sig som ett svin mot sin franska hustru". Eller är din läsförståelse så dålig att du inte ens förstår vad du själv skriver?


   
SvaraCitera