Aviseringar
Rensa alla

Muslimer ser Jesus i drömmar och syner


Ämnesstartare

emery:

Muslimer har väl aldrig förnekat att jesus fanns eller nåt sånt?

Det har du rätt i. Dock har dessa drömmar medfört att muslimer blivit kristna. Undrar vad det kan bero på. Kanske de fått en annan bild av vem Jesus var än den muslimska bilden av Jesus. Muslimer tror ju att Jesus var en profet och människa och inget mer. Kristna tror Jesus var Guds Son, Gud som människa, världens frälsare och således även kunde göra mirakel och övernaturliga saker.

emery:

Jag kan ju se buddah i min dröm fast jag inte är hindu/buddist whatever.

Fy fan:

Och? Folk brukar kunna se mer annorlunda grejer i sina drömmar.

Jag undrar då varför inte muslimerna vittnat om att de sett t.ex. Muhammed i sina drömmar? Varför just Jesus och dessutom konverterat till kristendomen efteråt? Varför inte drömmar om t.ex. någon profet inom islam som borde ligga muslimerna nära?

Herjarn:

Kan inte se hur detdära ens skulle kunna vara i närheten av bevis för detta ? Men man gör väll bevisen av det man tolkar dom till...

"Då lät Herren eld och flammande svavel regna ner från himlen över Sodom och Gomorra. "
1 Mosebok 19:24
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Gen%2019:24;&version=44;

Det man hittade var stora områden med svavel tillsammans med rester av städer. Man vet att det var svavel eftersom ämnena undersökts i laboratorium. I slutet av videon diskuteras om svavlet kunde ha kommit dit av naturliga orsaker och det gjordes jämförelser med svavel som hittats på andra platser på jorden. Men det fanns skillnader och man drog slutsatsen att det stämmer bättre med förklaringen att Gud skulle ha skickat svavlet från himlen.

Herjarn:

Då syndafloden bara är en ripoff av Gilgamesheposet så kan jag inte se hur bibeln skulle vara först. Helt enkelt finns det inte ett enda fysikt bevis för detta.

Men det kan ju vara frågan om samma syndaflod de beskriver. Sedan har vi ju det här med att det inte alltid får att få tag på den äldsta original versionen av en skrift, så det går inte att veta helt säkert vilken story som är äldre.

Herjarn:

men egyptierna har ingen som helst historisk fakta om något så ödestigert...

Har för mig att det däremot finns storyn om såna här floder i många kulturer i världen. Jag känner inte till vad det finns för fakta i Egypten om en syndaflod. Som jag nämnde tidigare så vet man inte om floden var global eller lokal så Egyptierna kan ha missat den om den var lokal.

Herjarn:

Vad jag kan se via den sidan är folk som verkligen försöker få nått typ av bevis att följa deras väg eller hur ?

Det är inte alla vetenskapsmän som ens är intresserade av att söka bevis efter en berättelse i bibeln. Jag har inte heller tagit reda på så mycket vad det finns för bevis så jag har inte så mycket att komma med om just Noas flod, däremot känner jag till mer arkeologiska bevis för annat i bibeln.

Herjarn:

Och då gör du verkligen allt du kan för att söka reda på detta ? Men som jag sa tidigare så är det väldigt enkelt att påstå saker.

Uttryckte mig lite fel, menar inte att jag frågat alla muslimer i världen. Jag menade att eftersom det finns så många muslimer i världen så skulle man förvänta sig att någon skulle vittna på Youtube om sina upplevelser till himlen och helvetet om dessa skulle ha ägt rum.

Herjarn:

Jag har för mig att jag bara såg något sådant alldeles nyligen.

Dessa kristna verkar åtminstone vara motiverade att övertyga folk, kanske för att de själva tror på upplevelserna.

Herjarn:

Då det fortfarande är väldigt enkelt att påstå någonting som man inte kan backa upp på något sätt..

Är man så motiverad att man skriver en bok eller anstränger sig på annat sätt för att sprida sin story är enligt mig ett sätt att backa upp sin story. Man visar att man åtminstone själv tar det på allvar och att det inte är något man tvivlar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nope. Faktum är att Jesus är en av de mest nämnda profeterna i...Koranen.

Detta kände jag nog till. Dock var det i videona frågan om muslimer som sett Jesus och på grund av det blivit kristen. Jag undrar varför de blev kristna och inte förblev muslimer fastän Jesus även finns som profet inom Islam? Kanske är det innehåller i drömmarna, kanske har de fått ett budskap från Jesus?

Ad_Hoc:

Islam och kristendom är förvanskade plagiat av judendomen, jesus var jude, alltså måste judendomen vara den enda sanna teologin.

Om judendomen skulle vara sann så kan även kristendomen vara sann förutsatt att inte kristendomen går emot judendomen i läran på ett sånt sätt att det inte går att få dem att stämma överens på något sätt. En lära kan ju bygga på en annan. Kristendomen omfattar ju både gamla och nya testamentet emedan judendomen har enbart gamla testamentet. Gamla testamentet innehåller ju många profetior om en kommande Messias. Således ser jag det som logiskt att nya testamentet bygger vidare på gamla testametet så man får ett slut på storyn.

Det här med om Jesus var jude eller kristen beror väl på om man anser etniskt ursprung eller religion. Ser man på etniskt ursprung har jag inga problem med att Jesus skulle ha varit jude. Men frågar man en muslim så var Jesus också muslim och såldes har vi många versioner om vad Jesus egentligen var. Men kristendomen som religion uppstod först efter Jesu död så en del säger då att Jesus kunde inte vara kristen. Däremot måste ju Jesus själv ha trott på kristendomen om han undervisade om den så man kunde därför kalla honom kristen också.


   
SvaraCitera

marcus1987:

Om judendomen skulle vara sann så kan även kristendomen vara sann förutsatt att inte kristendomen går emot judendomen i läran på ett sånt sätt att det inte går att få dem att stämma överens på något sätt.

Judendomen och kristendomen skiljer sig brutalt mycket, kristendom är typ judendom light, där det mesta spirituella och meningsfulla har plockats bort till förmån för en massa subjektivt trams (gott och ont exempelvis), så ja, judendomen är antagligen mycket mer sann än vad kristendomen är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Muslimer krigar mot Pakistan och förstör tusentals skolor som kvinnor går i, varför? Jo, för att kvinnor inte får plugga.
3 miljoner människor på flykt i Pakistan för tillfället, god I love muslims <3


   
SvaraCitera

Ingen religion är rätt eller fel.. Det är upp till en själv att bestämma!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Men det fanns skillnader och man drog slutsatsen att det stämmer bättre med förklaringen att Gud skulle ha skickat svavlet från himlen.

Vilka var det som drog dessa slutsatser ? Kreatonistiska forskare kan jag väll gissa ? Att sedan denna upptäckt inte tagit sig igenom en peer review i sin tur med den slutsaten gör hela väldigt tvivelaktig.

marcus1987:

Men det kan ju vara frågan om samma syndaflod de beskriver. Sedan har vi ju det här med att det inte alltid får att få tag på den äldsta original versionen av en skrift, så det går inte att veta helt säkert vilken story som är äldre.

Då det är ett veedeertaget faktum att Gilgamesheposet är äldre så behöver vi inte gå in en diskussion om detta. Är enklare att se att bibeln helt enkelt skrivit av Gilgamesheposet på den delen.

marcus1987:

Som jag nämnde tidigare så vet man inte om floden var global eller lokal så Egyptierna kan ha missat den om den var lokal.

Vattnet stiger så att det täcker de högsta bergen[1]. Allt liv på jorden utplånas, men "Vattnet fortsatte att stiga i 150 dagar"

Finns ingenting som stödjer detta påståendet. Om det nu inte vore så att detta aldrig har skett.

marcus1987:

Det är inte alla vetenskapsmän som ens är intresserade av att söka bevis efter en berättelse i bibeln.

Rättelse. Det finns en väldigt liten men hängiven skara som skulle göra vad som helst för att bevisa det som finns i bibeln. Men tyvärr så håller inte bevisen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Dessa kristna verkar åtminstone vara motiverade att övertyga folk, kanske för att de själva tror på upplevelserna.

Bara för att dom också tror på sina egna lögner gör det inte mer sant.

marcus1987:

Är man så motiverad att man skriver en bok eller anstränger sig på annat sätt för att sprida sin story är enligt mig ett sätt att backa upp sin story. Man visar att man åtminstone själv tar det på allvar och att det inte är något man tvivlar på.

Eller så gör man det för att tjäna pengar.


   
SvaraCitera

jag drömde att min stol är fatomen.

Bara lägg ner detta med att jesus visar sig i drömmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Judendomen och kristendomen skiljer sig brutalt mycket, kristendom är typ judendom light, där det mesta spirituella och meningsfulla har plockats bort till förmån för en massa subjektivt trams (gott och ont exempelvis),

Vet inte vad du menar med subjektivt trams? Men det är ganska stora skillnader på vad som står i gamla och nya testamentet, de betonar olika saker. Men vad har det att göra med hur bra kristendomen kan anses vara fortsättning på judendomen så länge inte lärorna strider emot varandra? Det finns många likheter mellan Gud i de båda testamenten så det kan således vara samma Gud. Det finns även exempel på verser i gamla testamentet som säger i princip samma som nya testamentet.

Ad_Hoc:

så ja, judendomen är antagligen mycket mer sann än vad kristendomen är

Jag ser inte någon orsak till varför endera av judendomen eller kristendomen skulle vara mera sann på grund av dessa saker du nämnt, du har inte motiverat det.

Jag anser att kristendomen utan gamla testamentet inte går på grund av följande:
1) Finns ingen skapelseberättelse i NT och en sådan behövs eftersom den svarar på livets största frågor varför universum finns.
2) Jesus relaterar även till verser i GT.
3) Profetiorna om Jesus finns i GT och uppfylls i NT och såldes behövs båda.
4) NT och GT handlar om så olika saker att båda behövs för att komplettera varandra. I GT hittar man t.ex. Israels historia, ordspråk, poesi emedan i NT finns Jesu liv, undervisning, död, uppståndelse.

FrökenRakel:

Ingen religion är rätt eller fel.. Det är upp till en själv att bestämma!

Det är skillnader på om man anser en religion vara ens personliga rätta val (alltså man tror den är sann eller tycker den är bra) och om det finns någon religion som är sann.

Herjarn:

Vilka var det som drog dessa slutsatser ? Kreatonistiska forskare kan jag väll gissa ? Att sedan denna upptäckt inte tagit sig igenom en peer review i sin tur med den slutsaten gör hela väldigt tvivelaktig.

Jag antar även det är frågan om Kreatonistiska forskare eller helt enkelt kristna vetenskapsmän. Jag tror inte det spelar någon roll vad det hittas för bevis för bibeln, folk kommer ändå inte att ta sig till några bevis. Det var som då Jesus gjorde mirakel framför ögonen på de skriftlärda men de ville ändå inte tro att Jesus var den han påstod sig vara.

Herjarn:

Då det är ett veedeertaget faktum att Gilgamesheposet är äldre så behöver vi inte gå in en diskussion om detta. Är enklare att se att bibeln helt enkelt skrivit av Gilgamesheposet på den delen.

Att Gilgamesheposet skrevs ner före bibeln behöver ju inte betyda att bibeln lånat från Gilgamesheposet och inte kan vi veta säkert om eposet är äldre än den berättelsen i bibeln. Det kan ju vara så att vi inte hittat de äldsta skrifterna för bibels berättelse.

Det finns många dumheter i Gilgamesheposet som t.ex måtten på arken är så idiotiska så att det märks att storyn är påhittad och båten inte skulle flyta bra. Måtten på arken i Bibeln är däremot så perfekta som om dagens ingenjörer skulle ha konstruerat den, enligt källan nedan:
http://www.worldwideflood.com/ark/hull_form/hull_optimization.htm

Herjarn:

Vattnet stiger så att det täcker de högsta bergen[1].

Det kan vara frågan om de högsta bergen på ett lokalt ställe. Man pratar t.ex. om Sveriges högsta berg och världens högsta berg. Högsta betyder inte alltid högsta berget i världen.

Herjarn:

Allt liv på jorden utplånas

Vi läser en svensk översättning nu.l I hebreiska bibeln som är ursprungstexten används ett ord för "jorden" som kan betyda "jorden", "landområde", "land" och "mark".
The Hebrew words which are translated as "whole earth" or "all the earth" are kol (Strong's number H3605), which means "all," and erets (Strong's number H776), which means "earth," "land," "country," or "ground.
http://www.godandscience.org/apologetics/localflood.html
Så i ursprungstexten kan det betyda att allt lit på ett visst landområde eller i ett vist land utplånades och inte hela jorden.

Herjarn:

Finns ingenting som stödjer detta påståendet.

The Genesis Flood
Why the Bible Says It Must be Loca:

http://www.godandscience.org/apologetics/localflood.html

Herjarn:

Rättelse. Det finns en väldigt liten men hängiven skara som skulle göra vad som helst för att bevisa det som finns i bibeln. Men tyvärr så håller inte bevisen.

Tycker vi pratar lite brett här om alla sorters bevis. Vet inte vilka bevis du tänker på främst, finns ju t.ex. arkeologiska bevis, skriftliga bevis, logiska bevis, vetenskapliga bevis (inom fysik, kemi, biologi). Så vilka bevis håller inte enligt dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Bara för att dom också tror på sina egna lögner gör det inte mer sant.

Herjarn:

Eller så gör man det för att tjäna pengar.

Så nu har vi några möjligheter:
1) tjäna pengar.
2) lögner.
3) drömmar, hallucinationer, inbillningar.
4) verkliga besök/upplevelser som ägt rum.

den_fete:

jag drömde att min stol är fatomen.

Bara lägg ner detta med att jesus visar sig i drömmar.

Nu var det ju inte så att Jesus endast visat sig i drömmar utan även att muslimer konverterat till kristendomen på grund av drömmarna. Jag antar därför att drömmarna måste ha varit speciella och påverkat personerna starkt. Därför tror jag att det är frågan om mer än vanliga drömmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[chocked]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera