Aviseringar
Rensa alla

MVG i so , HUR?!


Ämnesstartare

Tja, jag har fått väldigt många VG+ i SO nu på sista tiden och min lärare säger att jag är påväg uppåt. Hur fan gör jag för att få MVG? Det verkar sjukt svårt! :O


   
Citera

man anstränger sig så mycket att man inte har tid för några andra ämne/ liv.


   
SvaraCitera

Läs kriterierna. Jag fick MVG i rubbet, och om jag inte minns helt fel så ska man utveckla och förklara allting väldigt mycket samtidigt som man kan jämföra sina egna åsikter med den fakta man fått osv.

Samt att man är aktiv på lektionerna, förstås! Det är A och O.. Man ska räcka upp handen och ifrågasätta läraren i flera timmar [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hehe okej, vi jobbar med ´´problem i världen´´ just nu. det handlar om U-länder och orsaker osv. jag har skrivit en fördjupning om ett land och tagit med varför det kan vara fattigt och årgärder. samt vad jag tror för framtiden . Jag tog med att ledarna kan vara korrupta , vattentillgången är dålig, de exporterar bara råvaror , de fastnar i en skuldfälla mm. tror du jag kan få MVG om jag har med allt det i fördjupningen?


   
SvaraCitera

gör lite mer och bättre ifrån dig än du gör nu


   
SvaraCitera

Eller så ligger du med din lärare.

Jag vet vilken jag skulle välja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mackan_1995:

Hur fan gör jag för att få MVG?

Läs vad det står i betygskriterierna/fråga din lärare.
Men tror det liksom är att analysera och diskutera och sån skit, brukar vara det för de flesta MVGna.


   
SvaraCitera

Fråga din lärare vilka mvg-kriterier det är du inte uppfyller och vad du skulle kunna förbättra.


   
SvaraCitera

mackan_1995:

Hur fan gör jag för att få MVG?

Gör som jag! [wink]

Semi:s version går nog hem den också...


   
SvaraCitera

jag fick det

du får väl bli smartare


   
SvaraCitera

Hej!Tänk på att när du skriver inlämningar,prov etc så ger enbart fakta oftast G eller VG.Man behöver dra slutsatser som visar att man har förstått.Jemför med relevanta saker när du skriver,skriv vad du tycker med egna ord,skriv vad som är bra och dåligt med det och skriv din egen åsikt om hur något hur det kan göras bättre osv

Räck upp handen och ställ frågor till det läraren går igenom.Ställ även motfrågor till svaret och säg kanske "Jaha men det är ju precis som......"Alltså att man liknar det med något.Därför är det bra om du förbreder frågorna så du vet vad du kan ställa för motfrågor.


   
SvaraCitera

Zeppelin:

ifrågasätta läraren i flera timmar

Det gillar de inte [no-no]


   
SvaraCitera

isola:

Det gillar de inte

Det räcker nog bara med en motfråga om ämnet så läraren förstår att du har hängt med.Och det behöver man ju inte göra varje gång.....

Jag läste iallafall i betygskriterierna för MVG att man kritiskt granskar fakta.....


   
SvaraCitera
kachin

Glöm för guds skull inte att ta med hur synen på kvinnan var! Så fort man tar med det tuppar varenda lärare av och tror man är jättebegåvad [smile]
Så skriver du om något U-land, ta med att girlsen kanske inte har lika rättigheter som boysen eller vice versa.


   
SvaraCitera

fick mvg i alla på högstadiet. pluggade "lagom" mkt, men hade rätt lätt för det + bra lärare

finns nog inget du kan göra mer än att plugga hårdare

fråga om saker också, eller svara på frågor om du kan dem
det uppskattas


   
SvaraCitera