Aviseringar
Rensa alla

MYCKET intressant dokumentär om KORANEN


Ämnesstartare

Jag såg den (ska se del 2 också, måste kolla när den är hehe) och tyckte att den var väldigt intressant och bra, kunde dock ha varit lite mer neutral.

Sming:

Väldigt mycket kram om att det är stackars muslimer det är synd om,

Hur?

Sming:

där dom på det hela taget inte var konsekventa varför muslimer ses som dom gör, och att det därför finns en misstro.

Jag håller med, man borde ha tagit upp ämnet "islamisk terrorism", och kolla varför och hur den har uppstått.
Då kanske alla en gång för alla skulle fått klarhet i att det inte handlar om nån "jihad" eller att "muslimer försöker ta över" (då man enligt Koranan inte får tvinga folk när det gäller trosfrågor, eller attackera om det inte är i självförsvar, det finns även verser som säger att förtryck är värre en döden alltså handlar muslimer som förtrycker inte enligt Islam) utan att det handla om hämnd/självförsvar för den terrorism muslimer har utsatts för av USA och Israel.

Dessutom får man inte begå självmord som muslim. Terrorism går, såvitt jag vet, helt emot Koranens verser. Dock kan man debattera om terrordåden är direkta försvarshandlingar, och då har de stöd i Koranen då man får försvara sig ifall någon förtrycker/attackerar en, men isf inte genom självmordsbomber då man inte får ta sitt liv. Men precis som allt annat kan man finna stöd för sin livsskådning/tro/vilja/uppfattning/tolkning osv i Koranen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obs, man tog upp självmordsbomber/attentat och påpekade att det inte hade stöd i Koranen, men självmordsbombarna fann stöd för det ändå[rolleyes] (tror att det var att om man förtrycks och inte får utöva sin religion, så har man rätt att kriga för Gud och agera i självförsvar).
Men man förklarade inte (tycker jag iaf) varför terrorism från muslimer växt (vilket är uppenbart, hämnd och självförsvar. ) och eller anklagelserna om att "mulimer försöker ta över". Om jag minns rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Hur?

Du borde citerat stycket i sin helhet. En man klagade exempelvis över att muslimskt blod skändas över hela världen, för att sedan räkna upp ett par länder.

En annan kunde inte förstå hur Islam och Koranen kunde uppmuntra till våld.

En tredje förklarade att väst måste förstå sig på dem där muslimerna innan vi drar slutsatser om dom. för muslimer är trots allt offer i terroristspelet också..

Det var några av dem jag kom ihåg direkt från skallen.

Trådlös:

Text

Rent i övrigt finns det mycket utrymme att tolka koranen. T.o.m i själva filmen så berättade dem om två citat som kom direkt efter varandra, som talade mot sig själva.

Så i fallet med terrorbombningar så kan det vara acceptabelt i en rad syften, trots att det uttryckligen står att självmord är förbjudet.

Djeydjey:

Tycker att det är märkligt att du hakar upp dig på just moskébyggen när du lika gärna hade kunnat välja att fokusera på sharialagar, men visst kan jag hålla med om att det är olämpligt av Sveriges muslimska råd att ingå i ett samarbete med Saudiarabien.

Fast Sharia är inget som går att sponsra bara sådär. För det är något utav en konsekvens på deras starka inflytande över det muslimska samfundet man fått, genom oljepengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

En tredje förklarade att väst måste förstå sig på dem där muslimerna innan vi drar slutsatser om dom. för muslimer är trots allt offer i terroristspelet också..

Minst sagt, ta en vanlig muslim i Holland t.ex. Räcker med att personen har ett muslimsktklingande namn och oddsen att skaffa jobb ökar avsevärt, pga. terrorspelet, vilket även gör muslimerna o allra högsta grad till offer.

Sming:

Rent i övrigt finns det mycket utrymme att tolka koranen. T.o.m i själva filmen så berättade dem om två citat som kom direkt efter varandra, som talade mot sig själva.

Det är ju det som är problematiken med all religion, den går emot sig självt och skapar missförstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAmini:

Israelerna, tja, våldtar ju rent ut av sagt den palestinska befolkningen, som i stor det utgörs av muslimer. Därav får t.ex. radikala muslimer som Ahmaninejad vatten på sin kran när han hetsar mot judar, USA osv.

Palestininerna är knappast små oskyldiga lamm. Hur mycket skada har de inte orsakat för Israel genom självmordsbombningar och dylikt? Har du inte hört talas om uttrycket "Det är inte ens fel om två träter"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är nu vänsterextrema alltså får Israels legitima självförsvar att verka vara en våldtäkt av de alltid så hatiska palestinierna.


   
SvaraCitera

Blofeld:

Det är nu vänsterextrema alltså får Israels legitima självförsvar att verka vara en våldtäkt av de alltid så hatiska palestinierna.

hahahahahahahaha du får mig alltid att skratta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blofeld:

Vägrar dessvärre se på DDR:s diktaturkanal. Dessutom så försöker de väl bluffa i oss att islam är en helt okej religion osv.

Du kan väl se den med kritisk granskning?

SAmini:

Problemet med islam idag, varför det finns så många (inte i närheten av en majoritet men ändå för många) extremister, bygger nog mycket på Israel palestina frågan.

Varför svarar du mig med det? Jag bad bara Sming att fokusera på islamismen och inte moskébyggena, om han nu måste fokusera på något dåligt som är relaterat till islam. Jag anklagade aldrig alla muslimer för att vara islamister.

SAmini:

Kanske Holland om ett par år?

Skulle nog vilja säga större delen av Europa om ett par år inklusive Sverige, alternativt Israel eller vissa sydstater.

SAmini:

Minst sagt, ta en vanlig muslim i Holland t.ex. Räcker med att personen har ett muslimsktklingande namn och oddsen att skaffa jobb ökar avsevärt, pga. terrorspelet, vilket även gör muslimerna o allra högsta grad till offer.

Du menar förstås minskar? [crazy]

Nonchalant:

Palestininerna är knappast små oskyldiga lamm. Hur mycket skada har de inte orsakat för Israel genom självmordsbombningar och dylikt? Har du inte hört talas om uttrycket "Det är inte ens fel om två träter"?

Fast nu förklarade han ju då den främsta orsaken till dessa självmordsbombningar och dylikt...

Blofeld:

Det är nu vänsterextrema alltså får Israels legitima självförsvar att verka vara en våldtäkt av de alltid så hatiska palestinierna.

Legitima? WTF?! /facepalm Israel är en av de demokratier som bryter absolut mest mot mänskliga rättigheter enligt FN.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Legitima? WTF?! /facepalm Israel är en av de demokratier som bryter absolut mest mot mänskliga rättigheter enligt FN.

FN:s "mänskliga rättigheter", är dessvärre bullshit. Speciellt då islamistiska länder också är med i FN. Jag kan dessbättre aldrig få självförsvar till att bryta mot mänskliga rättigheter, hur mycket än Hamas använder spädbarn som mänskliga sköldar. Hade inte Israel "brutit mot mänskliga rättigheter", genom att ockupera, bygga en mur och skjuta tillbaka, så hade landet varit förintat för länge sedan av nazisterna/islamisterna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blofeld:

FN:s "mänskliga rättigheter", är dessvärre bullshit.

Det spelar väl ingen roll vad du tycker, det är fortfarande inte legitimt. Tänk på att FN ansvarar för internationell rätt.

Blofeld:

Speciellt då islamistiska länder också är med i FN.

För det första har nästan hela Muslimska världen ungefär lika många eller fler FN-anmärkningar, och det det andra utgör de en minoritet, om än en stor och inflytelserik sådan. Berätta för mig vilka länder i världen som försvarar Israels försvarspolitik, förutom Israel själva då. De enda jag kan komma på är faktiskt muslimska Egypten som samarbetar med blockaden mot Gaza. Inte ens hypermakten USA stödjer längre Israels försvarspolitik.

Blofeld:

Jag kan dessbättre aldrig få självförsvar till att bryta mot mänskliga rättigheter, hur mycket än Hamas använder spädbarn som mänskliga sköldar.

PK-argument.

Blofeld:

Hade inte Israel "brutit mot mänskliga rättigheter", genom att ockupera, bygga en mur och skjuta tillbaka, så hade landet varit förintat för länge sedan av nazisterna/islamisterna.

What?! Nazisterna hade sin storhetstid innan Israel ens existerade. Nazism har aldrig någonsin haft något märkbart inflytande sedan dess. Israel är dessutom en av världens största försvarsmakter och har till och med kärnvapen samt från stöd från NATO, där både Turkiet och Albanien ingår, som är muslimska. Redan vid sitt grundande 1948 klarade de av att strida själva mot 10 allierade styrkor. De har verkligen inget behov av att bedriva varken folkmord eller ockupation för att försvara sig. Inte ens Palestinska myndigheten, där Hamas inte ens ingår, hotar Israel, och inte ens Iran som är det enda landet som hotar med att invadera Israel skulle våga sig på ett enda terrordåd mot israeler. Kvar har vi alltså Hamas, talibanerna, al-Qaida och ett fåtal mindre organisationer, och ingen av dem är särskilt starka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Fast nu förklarade han ju då den främsta orsaken till dessa självmordsbombningar och dylikt...

Tycker han försökte få det att framstå som att hela konflikten är Israels fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Det spelar väl ingen roll vad du tycker, det är fortfarande inte legitimt. Tänk på att FN ansvarar för internationell rätt.

Jag tycker det är legitimt, för jag anser inte att FN är en legitim domare i situationen.

Djeydjey:

Berätta för mig vilka länder i världen som försvarar Israels försvarspolitik, förutom Israel själva då

USA och Japan, bland annat. Även om USA har haft vissa synpunkter på bosättningarna. Men ärligt talat, så får de bara kritik för att de är judar. Inget annat land som försvarar sig mot terrorister, kritiseras för varje aktion de tar vid, för att försvara den egna befolkningen.

Djeydjey:

PK-argument.

Ja, det är politiskt korrekt att försvara sig.

Djeydjey:

Nazism har aldrig någonsin haft något märkbart inflytande sedan dess.

Jag ser ingen skillnad på muslimernas judeförföljelse gentemot nazisternas.

Djeydjey:

Israel är dessutom en av världens största försvarsmakter och har till och med kärnvapen

Israel har mig veterligen aldrig erkänt några kärnvapen. Så det är en ren gissning och inget annat. Dock så bedriver inte Israel någon ockupation längre. Vill minnas att det var ett bra tag sedan de permanenta trupperna lämnade Gaza. Muren och bombningarna är dock fullt nödvändiga. Annars skulle det strömma självmordsidioter in i landet. Fast vänsterextremister brukar ju anse att gazabornas rätt till fri rörlighet, står över israelers rätt att leva. Komiskt. Tragikomiskt. Några folkmord känner jag dock inte till. Det skulle vara dem Hamas själva begår, i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonchalant:

Tycker han försökte få det att framstå som att hela konflikten är Israels fel.

Jag kan då inte utläsa att han legaliserar terrorism bara för att Israel bryter mot mänskligheten...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Jag kan då inte utläsa att han legaliserar terrorism bara för att Israel bryter mot mänskligheten...

Och det gör inte Palestina?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blofeld:

Jag tycker det är legitimt, för jag anser inte att FN är en legitim domare i situationen.

Men det är du? [rolleyes] Lär dig vad "legitimitet" betyder.

Blofeld:

USA och Japan, bland annat. Även om USA har haft vissa synpunkter på bosättningarna.

Kan du källhänvisa att de stödjer ockupationen idag?

Blofeld:

Men ärligt talat, så får de bara kritik för att de är judar.

Det där är så typiskt. Så fort man kritiserar Israel, så anklagas man för att vara antisemit. Även om man så kritiserar verklig antisemitism - till och med från muslimskt håll, så anklagas man ändå för att vara hycklare. Snacka om censur, PK och propaganda.

Blofeld:

Men ärligt talat, så får de bara kritik för att de är judar. Inget annat land som försvarar sig mot terrorister, kritiseras för varje aktion de tar vid, för att försvara den egna befolkningen.

Ehm, va?? Så Israel får alltså internationell mängdkritik när de griper enskilda terrorister? Har inte USA och även Storbritannien fått EXTREMT mycket kritik för hanteringen av kriget mot terrorismen?!

Blofeld:

Ja, det är politiskt korrekt att försvara sig.

Men vad fan, det gör ju palestinierna med i så fall [tired]

Blofeld:

Jag ser ingen skillnad på muslimernas judeförföljelse gentemot nazisternas.

Inte jag heller, men jag ser heller ingen skillnad på judarnas muslimförföljelse gentemot nazisternas judeförföljelse då offren nödvändigtvis inte måste vara judar - jag har ritat teckningar där jag bytt plats på den nazistiska och den israeliska flaggans symboler och brukar ibland kalla Israels värnplikt Judenjugend [wink] Något annat jag inte ser skillnad på, det är sionism och islamism.

Blofeld:

Israel har mig veterligen aldrig erkänt några kärnvapen. Så det är en ren gissning och inget annat.

Det är ingen gissning, utan en internationell misstanke på sannolika skäl - precis som Iran. http://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-vagrar-avsta-fran-karnvapen-1.859409

Blofeld:

Dock så bedriver inte Israel någon ockupation längre. Vill minnas att det var ett bra tag sedan de permanenta trupperna lämnade Gaza.

Israel har lättat på blockaden först efter sjöröverifasonerna mot Ship to Gaza i somras, men blockaden är fortfarande kvar. Det är dessutom i Gaza som Hamas håller till.

Blofeld:

Muren och bombningarna är dock fullt nödvändiga. Annars skulle det strömma självmordsidioter in i landet.

Du sa ju att det inte fanns någon ockupation?! För övrigt, så missade du visst mitt utdrag om Israel som en av världens mäktigaste försvarsmakter. Om detta är helt omöjligt för dig att inse, så fundera på hur de överhuvudtaget lyckas hålla två blockader. Inse att ockupationen bara handlar om sionism - om judarnas ensamma rätt till Det förlovade landet där bara judendomen erkänns - inte ens kristendomen eller ateismen.

Blofeld:

Fast vänsterextremister brukar ju anse att gazabornas rätt till fri rörlighet, står över israelers rätt att leva. Komiskt. Tragikomiskt.

Extremister ja, men återigen är inte alla kritiker extremister, och inte vänster heller för den delen. Själv anser jag att palestiniernas rätt att leva och fria rörlighet står över sionismen. Israel är nog ett av världens fegaste länder som inte vågar ta striden mot Hamas själva, utan tar den enkla vägen och offrar untermenschen palestinierna - något som ironiskt nog bara får Hamas att värva allt fler anhängare.

Blofeld:

Några folkmord känner jag dock inte till.

Kännetecken för folkmord:
# Att döda medlemmar av gruppen
# Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslag eller själslig skada
# Att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som är avsedda att medföra dess fysiska undergång
# Att genomföra åtgärder, som är avsedda att förhindra födelser inom gruppen
# Att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp.

http://www.eaec.org/svenska/Johansen/israel_kallar_egna_handlingar_f%C3%B6r_nazi...
http://www.sydsvenskan.se/varlden/article365371/Israel-anklagas-for-folkmord.htm...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/demokrati-eller-folkmord_95144.svd

Blofeld:

Det skulle vara dem Hamas själva begår, i så fall.

[tired][tired][tired]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nonchalant:

Och det gör inte Palestina?

Jag kan inte utläsa att han förnekar det heller. Du missade visst för övrigt vad jag syftade på med "terrorism". Dock är det Israel som trotsar fredssamtalen mest, om vi nu bortser från den terrorismen som inte representerar Palestinska myndigheten alls.


   
SvaraCitera