Aviseringar
Rensa alla

Mycket läsvärt[smile]


Ämnesstartare

Kanske roande för många men så äre...

http://www.dn.se/insidan/svart-lara-kanna-svenskar-1.395784


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Inte direkt roande. Men det är ju inga nyheter direkt.

Folk med olika bakgrunder kommer alltid att ha svårare att lära känna varandra än folk med en gemensam. Ganska enkelt, ju fler gemensamma nämnare man har desto enklare har man att skapa bekantskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är nog sant, vi är inte så öppna av oss.. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"kommer aldrig respektera lökjudar för dem har lustig brytning."

Så låter det på mitt jobb


   
SvaraCitera

S3ON:

Det är nog sant, vi är inte så öppna av oss..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Folk med olika bakgrunder kommer alltid att ha svårare att lära känna varandra än folk med en gemensam. Ganska enkelt, ju fler gemensamma nämnare man har desto enklare har man att skapa bekantskap.

Funkar oavsett för mig, har vi gemensamma nämnare funkar det bra, har vi inga så funkar det bra.


   
SvaraCitera

Men i detta fall har han ju knappt försökt att få kontakt med svenskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hemlight:

Men i detta fall har han ju knappt försökt att få kontakt med svenskar.

Artikeln i sig va ju sisådär, syftade mer på den där åkesnubbens respons, som va expert i etnologi el va de nu va och hans syn på svenskar.[smile]


   
SvaraCitera

Att svenskar i allmänhet oftast är rätt socialt inkapabla är väl inte någon nyhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Att svenskar i allmänhet oftast är rätt socialt inkapabla är väl inte någon nyhet.

Skulle vilja påstå att det är något av en modern myt. Svenskar verkar i allmänhet lika sociala som folk för det mesta är, även om jag kan tänka mig att ni norrlänningar är lite tystare.

Rekommenderar sista tredjedelen av Spanarna från 17e december. Vet inte hur man länkar direkt till spelaren, så du får klicka själv:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=516


   
SvaraCitera

KingGurka:

Skulle vilja påstå att det är något av en modern myt. Svenskar verkar i allmänhet lika sociala som folk för det mesta är

Jag tror inte det. Mina grannar blir förvånade när jag hälsar på dem, säger man "Ursäkta" och ska fråga en främling något blir de också lika överraskade. När jag har varit i andra länder har jag gång på gång upplevt att folk har lättare för att ta kontakt och prata med varandra.

KingGurka:

även om jag kan tänka mig att ni norrlänningar är lite tystare.

Är snarare tvärtom, tycker jag. Beror lite på hur man ser på det. Vi är definitivt inte tystare, men däremot kanske rätt fåordiga. När vi väl har något vi vill säga tycker vi att det passar mycket bra att prata så högt vi bara kan. Jag tror att de flesta som spenderat längre perioder i övre Norrland har upplevt det här. Och det är oftast de där högljudda, lite obehagligt påträngande gubbarna som känns mest norrländska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Mina grannar blir förvånade när jag hälsar på dem, säger man "Ursäkta" och ska fråga en främling något blir de också lika överraskade. När jag har varit i andra länder har jag gång på gång upplevt att folk har lättare för att ta kontakt och prata med varandra.

Kan ha att göra med att du är turist där, vilket gör att folk beter sig annorlunda mot en - särskilt om man råkar befinna sig på en plats där mycket turister rör sig (men även på andra ställen).

Som sagt, kolla gärna in programmet, är både underhållande och intressant. Känner folk som bor i brasilien, australien, frankrike, tyskland och grekland och när jag länkade programmet höll de med väldigt mycket i det som sades.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Är snarare tvärtom, tycker jag. Beror lite på hur man ser på det. Vi är definitivt inte tystare, men däremot kanske rätt fåordiga. När vi väl har något vi vill säga tycker vi att det passar mycket bra att prata så högt vi bara kan.

Det sista var tongue in cheek. Alla norrlänningar jag träffat har varit socialt begåvade (utom en) och några av de personer jag helst av allt samtalar med är norrlänningar. Ville mest retas pga stereotypen om er (som inte heller den verkar stämma, på samma sätt som den om svenskar i allmänhet inte stämmer).


   
SvaraCitera