Aviseringar
Rensa alla

myndighetsförklarad pga missbrukande förelder?


Ämnesstartare

För att göra en lång historia kort, jag är 17 år, mina mor är alkohlist.
Hon är omöjlig att prata med, hon dricker konstant trotts att läkarna sagt att hon kommer garanterat dö av det, hon kräks upp allt hon äter pga alkohlen, hon skriker och gnäller jämt och ständigt, hon beter sig som en bebis och kissar och bajsar på sig osv...

Jag påverkas grymt mkt av detta, jag mår verkligen skit rent utan av sagt av att min mor är som hon är.
Jag gick hos BUP men slutade då vi inte kom någon vart, har samtalskontakt med skolkuratorn, blivit erbjuden både familjehem och jourfamilj för flera år sen men tackade nej.

Min skolgång håller på att mer elr mindre gå under pga av att jag känner mig så äcklig att jag inte tar mig iväg, min mor får mig att känna mig äcklig bla.

Jag har så gott som konstant ångest och bara att veta att min mor är hemma elr att se henne får mig att må extremt dåligt och gör mig illa till mods.

Kortfattat, min mor får mig att få grymt dåligt.

Min fråga är finns det någon möjlighet att när man är under 18 få bidrag för att flytta hemifrån då man mår dåligt pga förelder?
Familjehem elr jour- foster -familj är inget jag vill ha då det skulle kännas som att inkräta i någon annans familj.

och Hur går man sig tillväga för att få detta bidrag isf?


   
Citera
Ämnesstartare

minimojen:

Min fråga är finns det någon möjlighet att när man är under 18 få bidrag för att flytta hemifrån då man mår dåligt pga förelder?
Familjehem elr jour- foster -familj är inget jag vill ha då det skulle kännas som att inkräta i någon annans familj.

har du ingen kille eller så du kan bo hoss? lider fan med dej[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

Familjehem elr jour- foster -familj är inget jag vill ha då det skulle kännas som att inkräta i någon annans familj.

låter mkt bättre än att behöva ta hand om sin mammas avföring iaf[shake]
Men du har ju bara ett år kvar, passa på att utnyttja soc nu.
Sen skiter de i dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Sen skiter de i dig.

Behöver dom inte göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nifelheim:

Behöver dom inte göra.

Jodå, i jämförelse med när hon fortfarande är barn så gör de det.
När hon fyller 18 så är hon vuxen och samhället har inte längre något ansvar för att hon ska ha det bra.
Barn är soc skyldiga att ta hand om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

När hon fyller 18 så är hon vuxen och samhället har inte längre något ansvar för att hon ska ha det bra.

Finns extremt många som får hjälp av soc som är över 18, speciellt under dessa omständigheterna. Allt beror ju helt på hur situationen ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nifelheim:

Finns extremt många som får hjälp av soc som är över 18, speciellt under dessa omständigheterna. Allt beror ju helt på hur situationen ser ut.

Ja, och det förnekade jag inte.
men barn har soc en skyldighet att hjälpa och är alltid prio ett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

låter mkt bättre än att behöva ta hand om sin mammas avföring iaf[shake]
Men du har ju bara ett år kvar, passa på att utnyttja soc nu.
Sen skiter de i dig.

får väll göra det. Men antagligen så erbjuder dom bara fosterfamilj elr jourfamilj vilket jag inte vill. Vill bo själv isf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

får väll göra det. Men antagligen så erbjuder dom bara fosterfamilj elr jourfamilj vilket jag inte vill. Vill bo själv isf

så kräsen kan man inte vara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

så kräsen kan man inte vara

just därför det är typ omöjligt... lixom jag pallar inte fosterfamilj elr i liknande stuk, kommer inte må bättre av det lixom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

just därför det är typ omöjligt... lixom jag pallar inte fosterfamilj elr i liknande stuk, kommer inte må bättre av det lixom.

Fast passar du inte på nu så kommer du inte att få någon vidare hjälp, och då finns ju risken att du sitter där och tar hand om mamma i flera år pga skuldkänslor och brist på bostad liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det kan du få, jag får det. Kommer enligt dem få det under hela min gymnasietid, dock går de inte att lita på av erfarenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast passar du inte på nu så kommer du inte att få någon vidare hjälp, och då finns ju risken att du sitter där och tar hand om mamma i flera år pga skuldkänslor och brist på bostad liksom.

får väll be kuratorn jag går o pratar me skicka remiss till soc då, är väll lika bra att iaf försöka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Ja det kan du få, jag får det. Kommer enligt dem få det under hela min gymnasietid, dock går de inte att lita på av erfarenhet.

men bor och pluggar du då i samma stad som dina föreldrar bor?
För jag pluggar i samma stad som mina föreldrar bor så kan lixom inte flytta pga av att jag pluggar som vissa gör


   
SvaraCitera