Aviseringar
Rensa alla

mystiskt problem.


Ämnesstartare

Det var som så att åskan slog ner och en dator dog, jag fick i uppdrag att laga denna.

Det första jag gjorde var att testa ifall nätagget var pajj då jag hade ett extra liggandes lyckligtvis. (det var lite för klent men jag använde det bara för att testa)

När jag bytte ut detta så funkade allt som det skulle datorn bootade windows och jag antog att allt var frid och fröjd, och jag beställde ett nytt nätagg.

Till saken hör att när jag nu fick hem det nya nätagget så är det samma problem som förut. Datorn startar ej och en lampa signalerar att moderkortet är kortslutet (enligt ett asusforum).

Jag tog bort komponent efter komponent, avlägsnade moderkortet ifrån chassit och såg så att det inte låg något på baksidan av moderkortet som kortslöt och testade att endast ha moderkortet ikopplat, vilket fortfarande resulterade i att indikatorn blinkade.

Att det är moderkortet som är problemet antar jag är självklart, men varför startade det förut? Och kan åskan ha skadat andra delar även om datorn gick igång första gången jag testade den?


   
Citera
Ämnesstartare

Åtta:

Är du bra på hårdvara?! [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

Dan_the_ironman:

Är du bra på hårdvara?!

Nepp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nepp.

ok, men tack ändå (Y)


   
SvaraCitera

s3on vet säkert[wink][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

s3on vet säkert

kanske [wink]

:

s3on

R d sant att du vet lr?!


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

R d sant att du vet lr?!

fail


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

fail

Är du inte snäll så påminner jag dig om vägglössen!


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Dator- och TV-spel


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Är du inte snäll så påminner jag dig om vägglössen!

är du inte snäll tar jag med några hem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

är du inte snäll tar jag med några hem

då säger jag till mamamamamamamma!


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

då säger jag till mamamamamamamma!

tänkte ta dem till karlstad [wink][wink][wink]

ofta jag vill mamma så ont!? [confused]


   
SvaraCitera
Zsasz

Dan_the_ironman:

extra liggandes lyckligtvis. (det var lite för klent men jag använde det bara för att testa)

Har du testat med detta igen?, Om ja, Vad är det för felkod du får? (Vet inte vilket moderkort du har, men hur det visas kan vara allt från pip eller blinkningar till en lcd på moderkortet)

En sak värd och nämna är att dessa koder kan vara väldigt svåra att få rätt, speciellt då det gäller blinkningar (kan efterliknas mors-kod, även om detta kanske är en långsynt jämförelse) eller ljud/pip då olika felmeddelande kan ha "koder" väldigt lika varandra.

Jag skulle nog tipsa dig om att fråga på sweclockers forum, dem brukar veta sådant..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Jag skulle nog tipsa dig om att fråga på sweclockers forum, dem brukar veta sådant..

ok thx (A)


   
SvaraCitera