Aviseringar
Rensa alla

myter om kvinnan i islam


Ämnesstartare

Den här listan kan göras lång, men jag kommer bara ta död på 3-5 myter, jag ber också om ursäkt om det blir för lång, men jag måste bara få in allt! 

sharia och kvinnor: 

islamofober "ööh, islam är en kvinnohatande religion, jag bryr mig inte om koranen, hur det ser ut i teorin, jag bryr mig bara om hur det ser ut i dom muslimska länderna, sharialagarna, kvinnorna blir stenade, dom får inte ha sex innan gifemål och utanför äktenskapet, dom  får inte gå i skolan,  utbilda sig, dom tvingar kvinnorna att bära burka" vilka då? " dom muslimska länderna, saudiarabien, iran etc" 

Okej för det första, du verkar inte veta anledningen varför kvinnor bär burka, burka bärs för att inte objektiveras, utan istället ska man kolla på kvinnornas framgångar,intelligens och andra personligheter , vilket är ett stort problem här i västvärlden, ta bara en titt här  och här,   en väldigt bra film om objektifieringen i västvärlden (Vill även tilläga att våldtäkterna är mycket högre här i Sverige än i tex Turkiet)Mer jämnställt alltså, för det andra så är det en väldigt orättvis syn på sharialagar , men så finns det slöja även för män som vill undvika just objektifiering, för det andra är saudiarabien och iran dom ända länderna som har tvång på burka eller jag vet inte om iran men vilket fall som helst,  det är bara 2 max 5 % av muslimsk befolkning, sex innan gifemål är striktförbjudet enligt delar av islam både för kvinnor och män, islam förespråkar jämnställdhet, och om stening så är det bara för att skrämma både män och kvinnor, det är nästan omöjligt att få nån stenad, då det inte bara räcker med 4 vittnen, det måste ske offentligt och 4 vittnen måste ha sett händelsen, både kvinnor och män kan bli stenade av 3 miljoner muslimer i frankrike bär 300 slöja, burka etc, det är relativt liten del av islam som bär slöja etc, 


hedersmords och allt närliggande 

såhär mycket står det om hedersmord i islam  Alfabetet-Grona-Dockor-17333.gif

Det är mer kulturellt, islam motsätter sig faktiskt våld mot sin fru etc, det är väldigt anti-muslimska metoder, och familjer som gör sånt har begått en stor synd och bör inte kallas muslimer, då dom gjort nåt väldigt omuslimskt, [4:93] "för den som avsiktligen dödar en troende är straffet helvetet, och där skall han förbli till evig tid; han skall drabbas av Guds vrede och Gud skall fördöma honom och utlämna honom åt det svåraste lidande."  hedersmord = You'll burn in hell


   
Citera

Sägmig: Vill även tilläga att våldtäkterna är mycket högre här i Sverige än i tex Turkiet

1. ser deras våldtäktslagar ut likadana som här? om det exempelvis inte är olagligt att ha sex med någon man är gift med mot dennes vilja är det inte så konstigt om det sker färre våldtäkter där statistiskt. om jag förövrigt ser till istanbul (där jag varit) så var det ganska hög grad av alla kvinnor som inte bar slöja av något slag.

2. jag skulle tippa på att det är vanligare här att anmäla våldtäkter än vad det är där, dvs de har säkerligen ett större mörkertal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

2. jag skulle tippa på att det är vanligare här att anmäla våldtäkter än vad det är där, dvs de har säkerligen ett större mörkertal

1. har du några källor på det här, eller tar du det från luften bara 
2: det är mörkertal här också, hustruvåldtäkt är lite svensk kultur, på  samhällslektionen hörde jag att 60 % av alla sex i hemmet säger hustrun nej

Blivande_japan:
1. ser deras våldtäktslagar ut likadana som här? om det exempelvis inte är olagligt att ha sex med någon man är gift med mot dennes vilja är det inte så konstigt om det sker färre våldtäkter där statistiskt. om jag förövrigt ser till istanbul (där jag varit) så var det ganska hög grad av alla kvinnor som inte bar slöja av något slag.

Jag vill inte uttala mig om Turkiets lagstiftning då jag inte har någon direkt lagbok tillhands eller några säkra källor på hur lagstiftning ser ut där, jag vill inte göra utspel som inte stämmer. Men om jag använder min logiska sida så tvivlar jag på om en man bjuder över 5 av sina vänner och brutalt våldtar sin fru så är det ett lagbrott skulle jag våga chansa på


   
SvaraCitera

Sägmig:

1. har du några källor på det här, eller tar du det från luften bara 
   

jag skrev att jag skulle tippa på det. grundar det på att allt fler våldtäkter anmäls här, och att vi kommit längre i jämställdhetsarbetet än turkiet.

Sägmig:

2: det är mörkertal här också, hustruvåldtäkt är lite svensk kultur, på  samhällslektionen hörde jag att 60 % av alla sex i hemmet säger hustrun nej
   

självklart är det ett mörkertal här också, jag har aldrig påstått annat, men som sagt gissar jag att det är större i exempelvis turkiet om det är så att vi har fler anmälda våldtäkter här.

har för övrigt väldigt svårt att tro på att 60% av allt äktenskapligt sex skulle vara våldtäkt.

Sägmig: Jag vill inte uttala mig om Turkiets lagstiftning då jag inte har någon direkt lagbok tillhands eller några säkra källor på hur lagstiftning ser ut där, jag vill inte göra utspel som inte stämmer. Men om jag använder min logiska sida så tvivlar jag på om en man bjuder över 5 av sina vänner och brutalt våldtar sin fru så är det ett lagbrott skulle jag våga chansa på

du kan ju i så fall inte jämföra hur mycket anmälda våldtäkter vi har här om du inte ens vet om vår lagstiftning är likartade. 

så du menar att det inte är våldtäkt om en man tvingar sig på sin fru? utan enbart om han tar med sig fem vänner!?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FEM FAKTA OM ISLAM!!! 

1. islam är bara en ursäkt för att få spränga/döda/misshandla folk

2. islamister är kvinnohatare och homofober

3. alla islamister har minst en bok om kärnvapen i hemmet 

4. en hijab är igentligen bara en ursäkt att dölja en dålig hår dag

5. muhammad trippade när han skrev koranen 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

du kan ju i så fall inte jämföra hur mycket anmälda våldtäkter vi har här om du inte ens vet om vår lagstiftning är likartade. 

Så du får uttala dig om Turkisk lagstiftning men inte jag? Det är väl dessutom hen som lägger upp kritik som måste komma med direkta, pålitliga källor, men som sagt att våldtäktslagen där är inte samma som här har du bara tagit från luften? 

Blivande_japan:
självklart är det ett mörkertal här också, jag har aldrig påstått annat, men som sagt gissar jag att det är större i exempelvis turkiet om det är så att vi har fler anmälda våldtäkter här.

har för övrigt väldigt svårt att tro på att 60% av allt äktenskapligt sex skulle vara våldtäkt.

20 procent av alla våldtäkter anmäls i Sverige, år 2005 förbjöds äktenskapsvåldtäkt i Turkiet, 

Blivande_japan:

så du menar att det inte är våldtäkt om en man tvingar sig på sin fru? utan enbart om han tar med sig fem vänner!?

Inte så jag mena, var mer som en förstärkelse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: 2005 förbjöds äktenskapsvåldtäkt i Turkiet,

väldigt sent, kulturellt lever det nog kvar i ganska högre utsträckning än i sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alla islamister är terrorister 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:

väldigt sent, kulturellt lever det nog kvar i ganska högre utsträckning än i sverige

Okej har du några bevis, fakta, källor på det här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:

väldigt sent, kulturellt lever det nog kvar i ganska högre utsträckning än i sverige

Okej har du några bevis, fakta, källor på det här

FNÖ:
alla islamister är terrorister 

Jag kommer inte mata trollen denna gång tyvär, 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:

Okej har du några bevis, fakta, källor på det här

Jag kommer inte mata trollen denna gång tyvär, 

ooohhh naaaiiii


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: Okej har du några bevis, fakta, källor på det här

According to report by the Turkish government dating from 2009, 42% of the surveyed women said they had been physically or sexually abused by their husband or partner.[16] Almost half of them never speaking to anyone about this, and only 8% approach government institutions for support.[17]When they do approach them, police and gendarme sometimes prefer to attempt to “reconcile” the families rather than protecting them.[17] While the rates of violence are particularly high among poor, rural women, one third of the women in the highest economic brackets have also been subject to domestic violence.[17]
+ Att tröskeln för vad som anses vara "physically or sexually abused by their husband or partner" förmodligen är högre i turkiet än i sverige. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: islamofober "ööh, islam är en kvinnohatande religion, jag bryr mig inte om koranen, hur det ser ut i teorin, jag bryr mig bara om hur det ser ut i dom muslimska länderna, sharialagarna, kvinnorna blir stenade, dom får inte ha sex innan gifemål och utanför äktenskapet, dom  får inte gå i skolan,  utbilda sig, dom tvingar kvinnorna att bära burka" vilka då? " dom muslimska länderna, saudiarabien, iran etc"

Har du läst Koranen?
precis som bibeln och gamla testamentet är koranen en förfärlig skrift. det finns dock en del människor som medvetet tar bort de hemska delarna i koranen och behåller de bra delarna, eller så gör de en egen tolkning av olika stycken.
om du läser koranen som där är utan att använda den som ett smörgåsbord, då är det en hemskt efterbliven och långt ifrån etiskt försvarbar bok. efterbliven därför att den säger saker som står i strid med vetenskapen, ex. att mirakel existerar eller att muhammed flög på en häst upp till himlen och ej etiskt försarbar därför att - ja, du kan läsa den själv.
Det är inte heller sant att islam är en fredlig religion. där islam styr, där finn det förtryck och våld. det är inte religioner som är toleranta, de är det religiösa som i vissa fall är det. därför att de tolkar saker och ting som de behagar. sedan har vi naturligtvis de sanna troende - de som tolkar skrifter bokstavligt. dom hycklar åtminstone inte. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:

According to report by the Turkish government dating from 2009, 42% of the surveyed women said they had been physically or sexually abused by their husband or partner.[16] Almost half of them never speaking to anyone about this, and only 8% approach government institutions for support.[17]When they do approach them, police and gendarme sometimes prefer to attempt to “reconcile” the families rather than protecting them.[17] While the rates of violence are particularly high among poor, rural women, one third of the women in the highest economic brackets have also been subject to domestic violence.[17]
+ Att tröskeln för vad som anses vara "physically or sexually abused by their husband or partner" förmodligen är högre i turkiet än i sverige. 

A bara 20 % av våldtäkterna anmäls i Sverige, det är ingen direkt större skillnad, alla känner nån som har blivit sexuellt utnyttjad 

http://www.kvinnojouren.se/statistik  46 % av dom som deltog sa att dom hade blivt utsatt för allvarligt sexuellt, fysiskt eller psykiskt våld  (NCK):s rapport 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:

According to report by the Turkish government dating from 2009, 42% of the surveyed women said they had been physically or sexually abused by their husband or partner.[16] Almost half of them never speaking to anyone about this, and only 8% approach government institutions for support.[17]When they do approach them, police and gendarme sometimes prefer to attempt to “reconcile” the families rather than protecting them.[17] While the rates of violence are particularly high among poor, rural women, one third of the women in the highest economic brackets have also been subject to domestic violence.[17]
+ Att tröskeln för vad som anses vara "physically or sexually abused by their husband or partner" förmodligen är högre i turkiet än i sverige. 

A bara 20 % av våldtäkterna anmäls i Sverige, det är ingen direkt större skillnad, alla känner nån som har blivit sexuellt utnyttjad 

http://www.kvinnojouren.se/statistik  46 % av dom som deltog sa att dom hade blivt utsatt för allvarligt sexuellt, fysiskt eller psykiskt våld (NCK):s rapport 

Patrick:

om du läser koranen som där är utan att använda den som ett smörgåsbord, då är det en hemskt efterbliven och långt ifrån etiskt försvarbar bok.

Nämn 1 "efterbliven" sura, och jag vill att du ska hämta den från koranensbudskap eller nån annan webkoran som är officiellt godkänt av al-Azhar-universitets islamiska forskningsinstitution.

Patrick:

därför att den säger saker som står i strid med vetenskapen, ex. att mirakel existerar eller att muhammed flög på en häst upp till himlen och ej etiskt försarbar därför att - ja, du kan läsa den själv.

Man behöver inte strida med vetenskapen bara för att man tror på islam, 21 % av amerikanska muslimer tror på att  evolutionen, det finns mycket vetenskapligt i koranen som var omöjliga att veta på den tiden bland annat 76:2, man ska också ha i åtanke att Muhammed kunde varken skriva eller läsa, dom tror på mirakel, och du tror på hållet som skapade big bang bara hokus pokus fanns där

Patrick:

Det är inte heller sant att islam är en fredlig religion. där islam styr, där finn det förtryck och våld.

Grogrunden för islamism i muslimska länder har framförallt varit stater med djuplodande strukturkriser, länder som under lång tid har lidit av ekonomiska problem, med djupa klyftor mellan olika samhällslager och avsaknad av socialt skyddsnät som följd. Därtill har ofta kommit utbredd korruption och avsaknad av rättsskydd. Många gånger har islamismen också vuxit fram som en reaktion mot västerländsk kolonialism eller imperialism. Framförallt efter invasionerna i Afghanistan 2001 och Irak 2003 har också den internationella islamismen vuxit sig starkare, är anledningen till förtryck och våldet i dessa länder och är alltså inte islams fel, islam är  fredens religion 


   
SvaraCitera