Aviseringar
Rensa alla

NA eller SA


RAMLAR
Ämnesstartare

Jag har exakt en vecka på mig att välja gymnasium nu och jag har inte bestämt mig än. Det står mellan natur och samhäll så jag skulle bli jätteglad om ni ville dela med er av era erfarenheter eller fördomar eller åsikter eller vad som helst. För och nackdelar, + och - och så vidare.


   
Citera

Välj det du är mest intresserad av.


   
SvaraCitera
RAMLAR
Ämnesstartare

Och ifall jag kommer på att jag vill bli arkitekt efter gymnasiet?


   
SvaraCitera

Om du vill bli arkitekt så är det NA du ska gå. Tror inte ens att man kan bli arkitekt efter SA, om du inte vill läsa till massa ämnen.


   
SvaraCitera
RAMLAR
Ämnesstartare

Jag har ingen aning om vad jag vill bli, men chansen att jag kommer vilja utbilda mig till något som behöver jättemycket matte eller biologi eller så är ganska liten. Men jag vill samtidigt inte "stänga några dörrar" men jag undrar om det är värt att sitta tre år och ha massa timmar extra fysik osv bara för den möjligheten.


   
SvaraCitera

gillar du matte: natur
gillar du inte matte: samhäll

det finns förstås en massa andra aspekter som man kan låta spela in, men det där räckte för mig. ifall du går samhäll och kommer på att du vill gå ett program som kräver att du har gått kurser som inte ingår i samhällsprogrammet så är det bara att plugga upp dem i efterhand. tänk bara på vad du vill nu, så löser det andra sig. du behöver inte tänka på det som kommer efter gymnasiet förrän efter gymnasiet.


   
SvaraCitera

RAMLAR:

Men jag vill samtidigt inte "stänga några dörrar" men jag undrar om det är värt att sitta tre år och ha massa timmar extra fysik osv bara för den möjligheten.

Nej det låter som en dum idé, tror det är ytterst få som under sin gymnasietid kommer på hur mycket dom älskar matte och fysik om dom inte gillat det innan. Skulle du mot förmodan komma på att så är fallet kan du alltid läsa tekniskt basår. Läs det du för tillfället känner är roligast/intressantast, man kan inte plåga sig igenom tre år med något man inte tycker om bara för att "ha dörrar öppna"


   
SvaraCitera

Jag går sam, ångrar att jag inte valde natur direkt. Om du komme rpå att du vill bli arkitekt eller något annat som kräver mer avancerade kurser är natur det rätta. Går du natur har du i princip samma möjligheter som när du går samhäll, men inte tvärt om.

Håll bara siktet inställt och plugga plugga plugga! [party]


   
SvaraCitera
Åtta

ahaDRUGS:

Håll bara siktet inställt och plugga plugga plugga!

Omfg, var har du varit? [surprised] Trodde du hade lämnat byggnaden!


   
SvaraCitera

Åtta:

Omfg, var har du varit?

Jag har pluggat pluggat pluggat [wink]
Nejdå, livet har sin lilla gång, UM är inte hela livet för mig, som det kanske är för vissa andra [rolleyes] Tittar in då och då för att ni inte ska glömma bort mig[cool]


   
SvaraCitera
RAMLAR
Ämnesstartare

Men är det väldigt svårt att byta linje?


   
SvaraCitera