Aviseringar
Rensa alla

nackdelar med att kastrera hanhund


Ämnesstartare

vet att de kan få mer underull och gå upp i vikt

finns det några andra nackdelar


   
Citera
Ämnesstartare

det skulle va skönt att bli av med pungen


   
SvaraCitera
Bakric

Är det en liten eller stor hund?
Liten = knähund
Stor = goshund


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Är det en liten eller stor hund?

mellan, typ. ganska liten. lagom.

Bakric:

Liten = knähund
Stor = goshund

va?
aa
blir små hundar knähundar å stora goshundar av att förlora pungne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast beror inte viktökningen på att de äter mer? Då är det ju bara att man kontrollerar intaget utav mat


   
SvaraCitera
Bakric

Artie:

blir små hundar knähundar å stora goshundar av att förlora pungne.

Nä de var en definitionslista av stor och liten hund.

Artie:

mellan, typ

Artie:

ganska liten

Artie:

lagom.

Bestäm dig förihelvete [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Fast beror inte viktökningen på att de äter mer? Då är det ju bara att man kontrollerar intaget utav mat

tror det, det är iaf inte en så stor nackdel att den väger över fördelarna.
han har redan oändlig aptit så lär inte märka någon skillnad

Bakric:

Nä de var en definitionslista av stor och liten hund.

ok
hur e det relevant liksom hallå

Bakric:

Bestäm dig förihelvete

han väger 12 kg eller något.


   
SvaraCitera
Bakric

Artie:

hur e det relevant liksom hallå

Stora hundar är gosiga.
Små hundar är dumma och jobbiga.
Lagom relevant [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

han har redan oändlig aptit så lär inte märka någon skillnad

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns mer fördelar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du någonsin försökt begå tidelag med en kastrerad hund? Det tråkigaste som finns.

Behåll pungen 2014!

Edit: Jag känner mig så smutsig som skrev detta så jag nog tänkte dra och duscha nu, hare gött!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Stora hundar är gosiga.
Små hundar är dumma och jobbiga.
Lagom relevant [bigsmile]

nej, små hundar har oftare dumma och jobbiga ägare och blir dummare och jobbigare [smile]

isola:

Finns mer fördelar!

jag tror det också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leder viktökningen till något mer konkret negativt?

(Jag har ingen som helst koll på hundar, jag är bara nyfiken.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Leder viktökningen till något mer konkret negativt?

Hanhundar som kastreras så tidigt att de inte hinner bli riktigt hanhundar bildar mindre muskelmassa eftersom de inte går igenom puberteten, det kan vara negativt antar jag, de blir ju inte lika starka då.
Jag vet inte om viktökningen även gäller de hundar som hunnit bli könsmogna, men jag tror det sänker ämnesomsättningen även för dem.

Fetma är ju inte nyttigt för hunden att dras med, precis som för människor, men en kastrerad hund blir vad jag vet inte automatiskt överviktig, den har bara lättare att bli det. Då hänger det ju på ägaren att hålla efter vikten, så det är ju mer negativt för ägaren om den måste gå en extra promenad om dagen för att ge hunden en tillfredsställande portion mat.

Lite extra vikt behöver inte vara negativt, en slimmad hund har ju samtidigt mindre "att ta av" om de skulle bli sjuka och matvägra en period. Det gäller väl samma logik som på människor även där.

Jag har tidigare avstått från att kastrera honom för den eventuella viktökningens skull eftersom han har en skada i ena bakbenet, jag har hållit honom smal för att han inte ska belasta benet mer.
Men nu när skadan knappt märks och han bildat mer jämn muskelmassa på båda bakbenen tror jag inte han kommer fara illa av lite extra vikt på något annat sätt, om det skulle ske. Jag har låtit honom gå upp något kilo sen dess och det verkar han bara må bra av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

Fetma är ju inte nyttigt för hunden att dras med, precis som för människor, men en kastrerad hund blir vad jag vet inte automatiskt överviktig, den har bara lättare att bli det.

Mjo, jag tänkte mest om det också brukar leda till ökad risk för de mer konkret ohälsosamma tillstånd som brukar sammankopplas med fetma hos människor - typ högt blodtryck, diabetes och sånt (hundar kan få diabetes, va?).


   
SvaraCitera