Aviseringar
Rensa alla

nackdelar med att kastrera hanhund


Ämnesstartare

mediakatt:

Mjo, jag tänkte mest om det också brukar leda till ökad risk för de mer konkret ohälsosamma tillstånd som brukar sammankopplas med fetma hos människor - typ högt blodtryck, diabetes och sånt (hundar kan få diabetes, va?).

ja, jag antar det.
tror inte övervikt hos hund är så vanligt att man har vana att larma om ohälsotillstånd som följer det, har inte hört talas om det, men det vore konstigt om de skonades från det när människor inte gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och ja, hundar kan få diabetes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

do it. hatar hundar med massa testosteron i sig och grejs. ush =c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bump

hjälp mig

vill inte behöva ångra mig


   
SvaraCitera

kan man inte testa köra en halv? typ ploppa ut ena pungkulan på prov


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dyngbög:

kan man inte testa köra en halv? typ ploppa ut ena pungkulan på prov

det finns faktiskt kemisk kastrering som håller några månader om man tex vill se hur en hund med beteendeproblem svarar på lägre testosteronhalt, men det är inte aktuellt för mig och kommer inte visa vilka långsiktiga följder en kastrering ger.


   
SvaraCitera

Har själv ingen erfarenhet av kastrering men har hört att många haft problem med att hundarna går upp i vikt väldigt lätt, en del har även problem med urinläckage.
Har även hört att kastrering ger en ökad risk för skelettcancer.

Många tror även att vissa beteenden ska bli förändrade, t.ex. att hunden slutar markera. Men så behöver det inte vara, har sett kastrerade hundar som har markerat inne bland annat.

Det bästa vore om du pratar med en veterinär om detta (om du inte redan har gjort det). Då får du de allra bästa svaren.


   
SvaraCitera