Aviseringar
Rensa alla

nackdelarna med djurförsök?


Ämnesstartare

jag ser inte nackdelarna med det, alltså djurförsök i medicinskt syfte.
när det gäller djurförsök inom kosmetika och för att testa hygien produkter ser jag inte fördelarna men det är inte det jag vill ha reda på nu..
Jag vill veta nackdelarna med djurförsök i medicinskt syfte! För den enda jag kommer på är >djuret lider<. Det är hemskt, även väldigt obehagligt att tänka på men.. fler nackdelar?


   
Citera
Ämnesetiketter

Ja, det är väl det. Ifall man ska göra medicinska försök på djur så att dem lider kan man väl lika gärna göra dem på människor istället.

Eller, nej, vänta, det vore ju omoraliskt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hobzii:

ska göra medicinska försök på djur så att dem lider kan man väl lika gärna göra dem på människor istället.

där har vi den nackdelen igen, att djuret lider.

Jo, det är hemskt att människan är så grym! men samtidigt, hade du insjuknat och sedan behöver medicin för att överleva. Hade du tagit medicinen eller valt att dö?
Medicinerna i världen har ju tagits fram mha tester så genom att ta mediciner stödjer du på sätt och vis det agerandet.


   
SvaraCitera

Råttor och människor fungerar inte likadant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweetOrange:

ag ser inte nackdelarna med det

Jag tror inta att du skulle vilja sitta i en bur och dag ut och dag in få mängder produkter i dig som tar dö på dig snabbt eller långsamt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Jag tror inta att du skulle vilja sitta i en bur och dag ut och dag in få mängder produkter i dig som tar dö på dig snabbt eller långsamt?

det går under samma nackdel som >djuret lider<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweetOrange:

det går under samma nackdel som >djuret lider<

Japp.

Sen är inte djur kroppen och människokroppen helt lika dana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Sen är inte djur kroppen och människokroppen helt lika dana.

det kan jag ta som en annan nackdel. alltså att djuret och människan inte reagerar likadant på mediciner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweetOrange:

det kan jag ta som en annan nackdel. alltså att djuret och människan inte reagerar likadant på mediciner.

[y]


   
SvaraCitera

Överväger det positiva människan får ut av alla dessa försök djurens lidande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Överväger det positiva människan får ut av alla dessa försök djurens lidande?

Jag tycker själv att det är fel att använda djur försök,borde ta det på människor som har fått dödsstraff eller nått sånt!


   
SvaraCitera

Sovande:

Jag tycker själv att det är fel att använda djur försök,borde ta det på människor som har fått dödsstraff eller nått sånt!

Jag tycker att man borde använda alternativ som i stor utsträckning som möjligt inte skadar någon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Jag tycker att man borde använda alternativ som i stor utsträckning som möjligt inte skadar någon.

Joo men om det nu inte går att undvika?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Jag tycker själv att det är fel att använda djur försök,borde ta det på människor som har fått dödsstraff eller nått sånt!

människan ser sig som en högre stående eftersom vi faktiskt är bland de nivåerna i the food chain, därför anser hon att hon har makt att göra vad hon vill och ser sig själv som viktigast här på jorden.
redan med att säga "borde ta det på människor som har fått dödsstraff eller nått sånt!" anser du att personer som är "sämre" borde få lida.


   
SvaraCitera

För det första anser jag att det är väldigt fel att säga "djurkroppen och människokroppen är olika", man forskar sällan på själva kroppen utan på celler och gener.
När det kommer till HIV och AIDS forskning så forskar man på primater vilka är mycket lika oss både till gener och i sexualiteten (även med menstruationer och liknande). Råttor är förövrigt mycket lika människan genetiskt. Så nej, att djurkroppen inte liknar människokroppen är inte ett helt fungerande argument, vilken djurkropp dessutom?

Jag har själv haft praktik på forskningscenter, som djurvårdare, och jag tycker inte att djurförsök är helt försvarbart förren burar och liknande förbättras - även om det är bättre än vad människor tror.

Sen att djuren lider tycker jag inte att man ska uttala sig om om man inte själv har befunnit sig i närheten av forskningsdjur och sett lidande. Självklart påverkar de olika sjukdomarna och försöken djuren men jag har då aldrig sett några djur som faktiskt plågas eller lider. Man märker inte på dem att de är sjuka.

Jag tycker inte att djurförsök är helt ok, som sagt, speciellt inte när människor accepterar det men inte embryonala försök. Just det stör mig, att levande djur kan man forska på hur som men inte på döda embryon. Men även burar och liknande bör förbättras samt aktivering av andra djurarter än bara primater (som aktiveras och tränas otroligt bra!)


   
SvaraCitera