Aviseringar
Rensa alla

när är bra ålder att bli föräldrar


Ämnesstartare

jag vet inte men jag tänker på dom föräldrar som skaffar barn lite väl tidigt utan varken ha jobb eller egen bostad o ekonomi


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

När det inte skrämmer skiten ur en efter att den initiala chocken lagt sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska minst bli 30 innan jag skaffar barn. Palla ha småungar när man är 25


   
SvaraCitera

william_best:

hejsan tänkte fråga er vilken ålder ni tycker är bra att bli föräldrar bara undrar rent allmänt asså...

Asså inte för tidigt!! Unga föräldrar är så jävla vidriga och egoistiska. De är liksom bara en belastning för samhället. Det borde vara förbjudet att skaffa barn innan 25. Finns inte en enda människa som kan vara mogen nog för att skaffa barn innan det. I dagens samhälle så går det inte att vara mogen i den åldern, kanske i Afrika.. Där är de ju typ lite mer som för liksom 100 år sedan när man födde barn vid kanske 15 men nu har vi ju utvecklats mer här och borde föda barn senare.


   
SvaraCitera

Personligen tycker jag att man borde ha passerat 20 åtminstone. Vill gärna ha barn innan jag fyller 30, men efter att jag är färdigutbildad och fått jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis som många har sagt så är nog åldern inte så viktig. Det viktiga är att man är mogen att ta det ansvaret (samt har mycket kärlek att ge) med allt vad det innebär. En ordnad ekonomi och stabil tillvaro tycker jag är viktigt, barn behöver växa upp i en trygg miljö.


   
SvaraCitera
goliat

finns ingen ålder på föräldraskap enligt mig. däremot kräver förutsättningarna för att kunna skaffa ett en viss ålder, anser jag ( bostad, jobb osv osv). men en del bör inte skaffa barn alls ändå. träffar på en massa föräldrar dagligen och de skiljer sig åt rätt mycket vilka som är delaktiga och verkligen bryr sig och vilka som har barnen som en "statusgrej", sätter inte barnen i första hand utan låter den egna fritiden och behoven gå först. sen är det skillnad på att vara ung och oerfaren mamma, än att vara en sådan som inte intresserar sig.


   
SvaraCitera

KajsaB:

Asså inte för tidigt!! Unga föräldrar är så jävla vidriga och egoistiska. De är liksom bara en belastning för samhället. Det borde vara förbjudet att skaffa barn innan 25. Finns inte en enda människa som kan vara mogen nog för att skaffa barn innan det. I dagens samhälle så går det inte att vara mogen i den åldern, kanske i Afrika.. Där är de ju typ lite mer som för liksom 100 år sedan när man födde barn vid kanske 15 men nu har vi ju utvecklats mer här och borde föda barn senare.

Hur kan du uttala dig om unga föräldrar så? Förklara gärna på vilket sätt dom är en större belastning i allmänhet än äldre föräldrar? Och nu räknar vi alltså unga föräldrar som föräldrar under 25år och äldre föräldrar är helt enkelt dom som är över 25år.

Kroppen har inte utvecklats på samma sätt, så rent biologiskt sett, är kvinnors kroppar mest lämpade för graviditeter och födslar när man är yngre, dvs i 20-års åldern.

I dagens samhälle är det så otroligt viktigt att man ska göra allt i rätt ordning. Gå skola, arbeta, köpa bostad och sedan när man har allt det och dessutom har varit i ett stabilt förhållande i ett par år (man kanske är gift), då ska man skaffa barn. Om alla skulle följa det, så skulle förmodligen dom flesta skaffa barn i åldern kring 35år. Ja, för män kanske det funkar ypperligt, men för en kvinna är det långt ifrån optimalt. Chansen att bli gravid har minskat och blir man gravid, så är riskerna för både mamman och barnet större. Det kanske blir så att man inte lyckas på egen hand och måste uppsöka hjälp. Det kan innebära försök med tex IVF, något som kostar pengar, då man får försök gratis via landstingen. Dock inte hur många försök som helst, brukar väl vara ett eller två. Och det finns inga garantier.

Jag säger absolut inte att tonåringar ska skippa preventivmedel och bli gravida till höger och vänster, men det är någon med väldigt liten insyn i hur saker och ting fungerar som gör uttalanden om att människor under 25år inte bör få skaffa barn och att alla unga föräldrar är en stor kostnad och belastning på samhället. Självklart finns det unga föräldrar som inte klarar av det ensamma, men det finns gott om äldre föräldrar som också behöver hjälp och stöd av diverse slag.

Det är så otroligt individuellt när man är redo och mogen för ett sådant ansvar som att bli förälder. Många gånger växer man in i ansvaret också. Jag är övertygad om att dom nio månaderna bebisen bakas i magen inte enbart (men till största delen såklart) är till för att barnet ska utvecklas, utan också för att dom blivande föräldrarna ska få en chans att växa in i rollen. Precis som med allt, så är även föräldraskap något man måste lära sig och öva på och kämpa med.

Och jag måste säga att det är väldigt synd om du inte har personer under 25år som du anser vara mogna runt om dig. I mitt liv finns det väldigt många, även om det finns vissa som inte riktigt är där ännu heller såklart.

Man ska alltid vara försiktig med att generalisera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska aldrig bli förälder

är jätterädd för barn

de blir ju liksom folkmördare bara om man säger att de ritar fult


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

till att ni som säger att bebisar är söta

TÄNK EFTER!

hitler har varit bebis


   
SvaraCitera