Aviseringar
Rensa alla

När är det okej att använda mobilen?


Ämnesstartare

I dagens samhälle äger varann svensk en mobiltelefon. Mobilen kan användas till mycket, men hur mycket är det egentligen okej att använda mobilen för personligt bruk när man befinner sig i skolan eller på arbetet?

Vad tycker du? Diskutera! [bigsmile]


   
Citera
Åtta

Så länge det inte hindrar en från att göra det man ska göra, eller hindrar någon annan från att göra det den vill göra, så ser jag inget problem med att använda som mobil när man vill.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Kan du ta ett exempel på när det inte skulle vara okej?


   
SvaraCitera

jag skulle undvika att använda den på nobelfesten och dylikt, genom att helt sonika inte gå på nobelfesten med hänvisning till att jag inte skulle kunna använda mobilen.


   
SvaraCitera

Jag använder den hela tiden mer eller mindre. Så länge jag inte är på något möte eller liknande [blush]


   
SvaraCitera

stör mej på alla som går o bläddrar på sina jävla telefoner hela tiden...[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Kan du ta ett exempel på när det inte skulle vara okej?

Ett exempel skulle kunna vara att du är på dejt tillsammans med en tjej som du inte känner så bra. Vi leker med tanken och säger att ni sitter på ett café. Är det okej att du eller hon helt plötsligt tar fram mobilen och börjar kolla Facebook eller läsa något sms? Har inte varit med om detta själv, men det var ett exempel på en situation där jag tycker att mobilen borde ligga på ljudlöst läge i fickan. [smile]


   
SvaraCitera

Det är många som håller på med mobilen under seminarium, det känns störigt och oartigt. Även under föreläsningar, det känns ganska respektlöst (vi är en väldigt liten grupp, så det märks tydligt).

Jag hade inte gillat om min läkare slängde upp mobilen och började kolla sin facebook under vårt samtal. Eller om en kurator/psykolog började slösurfa under sessionen [crazy]


   
SvaraCitera

Den skall inte närvara vid matbordet.


   
SvaraCitera
Åtta

Tjejen_med_hjärtat:

Vi leker med tanken och säger att ni sitter på ett café. Är det okej att du eller hon helt plötsligt tar fram mobilen och börjar kolla Facebook eller läsa något sms?

Det skulle vara lika icke-okej som att ta upp en bok och börja läsa den, eller att ta fram ett sketchblock och börja rita. Jag tycker inte att det har något med mobiler att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det skulle vara lika icke-okej som att ta upp en bok och börja läsa den, eller att ta fram ett sketchblock och börja rita. Jag tycker inte att det har något med mobiler att göra.

Nej kanske inte, men min bakgrundstanke var att utgå från hur mobilanvändandet egentligen är [smile]


   
SvaraCitera

Så länge det inte stör mitt jobb/skolarbete, omgivande personers jobb/skolarbete eller när jag äter/fikar så.


   
SvaraCitera