Aviseringar
Rensa alla

När är det okej att börja med betyg?


Elli
 Elli
Ämnesstartare

Folkpartiet vill införa betyg redan från årskurs fyra.
– Eleverna tar skolan på större allvar om det finns betyg, säger utbildningsminister Jan Björklund ​till metro.


   
Citera

Aldrig.


   
SvaraCitera

Elli:

6:an (Du röstade på detta alternativ)
100.0% (1 st)

så att man blir van innan högstadiet, men inte yngre.


   
SvaraCitera

Elli:

I 7:an (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Jan Björklund drar det för långt. 6:orna har inte ens fått sina första betyg och skolreformen är inte genomförd än.


   
SvaraCitera

Jag är jävligt kluven kring hela konceptet med betyg men om man nu säger att man skall ha det så känns sjuan kanske som en bra plats att börja som tidigast. Det finns både fördelar och nackdelar med konceptet förstås.

Vissa dagar kan jag må lite illa av hela sålla agnarna från vetettänket men om man betänker att vi lever i ett klasssamhälle så har fortfarande fattiga Nisse en sämre chans att skaffa sig ett drägligt liv än rike Axel som i princip har en plats klar på farsans företag men han kan få lite momentum om han går ut skolan med bra betyg. I det stora hela är jag väl emot det hela man som det ser ut nu finns det en viss behållning i att ha betyg.


   
SvaraCitera

dazed:

Jag är jävligt kluven kring hela konceptet med betyg

Vf?

Betyg är en del av dig och dina förmågor och ett sätt för dig att göra det du vill, då extremt många vill läsa vidare. Rik och fattig har ingen betydelse.


   
SvaraCitera

ceka92:

Vf?Betyg är en del av dig och dina förmågor och ett sätt för dig att göra det du vill, då extremt många vill läsa vidare. Rik och fattig har ingen betydelse.

Det tyckte jag att jag utvecklade?


   
SvaraCitera

Jag är emot betyg överhuvudtaget och finner således ingen knapp jag bör trycka på. Inför omdömen.


   
SvaraCitera

Elli:

När är det okej att börja med betyg?

Nachac:

Aldrig.


   
SvaraCitera

Elli:

4:an (Du röstade på detta alternativ)

Det de har idag är inte snällt mot eleverna på ett sätt, en del går alldeles för långt utan att få sina behov tillgodosedda, utan betyg kan man låtsas som att allt är bra, med betyg blir skolan ansvariga på ett annat sätt


   
SvaraCitera

dazed:

Det tyckte jag att jag utvecklade?

jag tyckte att tanken om företaget, ditt exempel var konstigt. Det är inte många välbärgade som äger företag där de kan anställa sina unga utan alla som jag har känt har fått jobba som alla andra. att vara välbärgad och född med en guldsked i munnen är extremt olikt. finns extremt få rika i sverige.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

utan betyg kan man låtsas som att allt är bra, med betyg blir skolan ansvariga på ett annat sätt

man får ju omdömen nu men det största problemet är att det inte finns tillräckligt många bra hjälplärare.


   
SvaraCitera

Ser nyttan i att skolan tidigare får upp ögonen för elever som har det svårt, men det ska de få utan betyg redan i första klass om de verkligen bryr sig om eleverna. Tycker också att utvecklingssamtal bör införas oftare och att mer pengar skall ges till speciallärare. Jag hade nog blivit ganska ledsen och omotiverad om jag fått ett IG stämplat på pappret i klass fyra, och då var jag ändå hyfsat hårdhudad. Påminner lite om hela havet stormar-incidenten (mm har skrivit om den innan tror jag) hemma hos Hanna Larsson från dagis. Jag var bland de yngsta och minsta bland flera år äldre tjocksmockar, självklart kunde jag aldrig vinna i hela havet stormar. Jag bestämde mig då för att kanske få ta en liten godisbit ändå eftersom de andra fick, men då var Hannas mamma där och skällde på mig för att jag försökte ta av vinnarnas godis. Minns så jävla väl hur min hand sträckte sig och hon flög ned på mig som en gam. HUR FN KUNDE DU?????????

kom av mig lite nu, men ja, budskapet kanske gick fram.


   
SvaraCitera

ceka92:

men det största problemet är att det inte finns tillräckligt många bra hjälplärare.

Precis. Det är där pengarna bör läggas. Han är dock rätt slug med detta och har fintat bort de flesta genom att få dem att tro att problemen kommer att kunna åtgärdas med betyg. Alla vet att problemen finns, så de behöver inte stämplas i fejan på ungarna, utan avhjälpas med hjälp av fler och välutbildade resurser istället.


   
SvaraCitera