Aviseringar
Rensa alla

När är det okej att börja med betyg?


ceka92:

jag tyckte att tanken om företaget, ditt exempel var konstigt. Det är inte många välbärgade som äger företag där de kan anställa sina unga utan alla som jag har känt har fått jobba som alla andra. att vara välbärgad och född med en guldsked i munnen är extremt olikt. finns extremt få rika i sverige.

Jag kan se ett samhälle som kan fungera utan betyg osv i dom flesta fall men det tycks mig en aning utopiskt. Det mitt exempel pekade på var väl ungefär det du säger att om att rik och fattig får mindre betydelse, det ger en möjlighet för dom som kanske inte kommer från bakgrund som kanske inte har lika stora chanser i samhället som det ser ut idag att klättra uppåt mot ett bättre liv. Men det kan också verka demoraliserande osv också.

Det finns en hel del argument för båda sidor i denna fråga som är ganska vettiga och som det ser ut idag är jag också för betyg när jag tänker rent realpolitiskt så jag förstår inte din kritik riktigt. Vi tänker ju någorlunda likartat. Jag menar bara på att det inte är helt svart och vitt.


   
SvaraCitera

dazed:

det ger en möjlighet för dom som kanske inte kommer från bakgrund som kanske inte har lika stora chanser i samhället som det ser ut idag att klättra uppåt mot ett bättre liv.

absolut.

dazed:

Men det kan också verka demoraliserande osv också.

va? beskriv exakt hur du menar med det.


   
SvaraCitera

ceka92:

va?

Det kan verka både motiverande och demoraliserande? "oj jag måste anstränga mig hårdare så jag kan få högre betyg" och "fyfan vad värdelös jag är, jag ger upp". Det kanske inte alltid är mogna sätt att se på saken men vafan den handlar om ungdomar och ja tom barn om major Björklund får bestämma.


   
SvaraCitera

strunta i betyg. satsa på omdömen.


   
SvaraCitera

dazed:

"oj jag måste anstränga mig hårdare så jag kan få högre betyg" och "fyfan vad värdelös jag är, jag ger upp"

Du menar så, ja det handlar mest om att de vuxna måste skolas om i att G är okej, speciellt om ungdomen vill jobba praktiskt. det är de vuxna som ska uppoffra där och uppmuntra sina barn mer, liksom fler lärare(om det gick att anställa fler lärare till en klass eller använda videoinspelningar av lektioner) hade kunnat att göra.

Birgrrr:

strunta i betyg. satsa på omdömen.

är alla umare med i ung vänster eller?


   
SvaraCitera

ceka92:

t handlar mest om att de vuxna måste skolas om i att G är okej, speciellt om ungdomen vill jobba praktiskt.

Tror snarare att problemet ligger i att det är så många som söker jobben och att det då krävs högre betyg, även om du "bara" vill sota skorstenar. Oavsett vad man får höra så är man ju inte dummare att man inte förstår att ett G är "fulare" att få än ett MVG när man går i fyran.


   
SvaraCitera

isola:

Tror snarare att problemet ligger i att det är så många som söker jobben och att det då krävs högre betyg, även om du "bara" vill sota skorstenar. Oavsett vad man får höra så är man ju inte dummare att man inte förstår att ett G är "fulare" att få än ett MVG när man går i fyran.

Ja, min åsikt är betyg ifrån sjätte klass. Man ska mjukstarta så att man vet vad som väntar och vilka problem man har.
Åter igen, hjälplärare...*suck* [sad]


   
SvaraCitera

Elli:

7:an (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Elli:

I 7:an (Du röstade på detta alternativ)

Barn är inte robotar. Hata samhället.


   
SvaraCitera

Elli:

I 7:an (Du röstade på detta alternativ)

Det är då högstadiet börjar och man börjar förbereda sig inför gymnasiet.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

strunta i betyg. satsa på omdömen.

I teorin låter det bra, men i praktiken skulle det bli oerhört orättvis, att söka utbildningar kommer bero på vad den som läser omdömena har för värderingar, och det skulle bli oerhört tidsödande.

Dessutom skulle lärarens relation till eleven spela ännu större roll än det redan gör.


   
SvaraCitera

Skulle ett omdöme vara ett slags allmänt betyg? Som t ex "Elin är en bra tjej och duktig i matte men behöver jobba mer på sin engelska"
Det är jättebra i småklasserna men jag vet inte hur det skulle bli på gymnasiet och högskolan.


   
SvaraCitera

isola:

Elin är en bra tjej

[bigsmile] redan där känns det liksom...
Godtyckligt och eventuellt perverst tyckande av 18-åringar framför betyg? Nej tack enligt mig.


   
SvaraCitera

Den pedofiliske läraren: "Elin är en söt liten sak som kommer med sina små invändningar när man pressar henne"


   
SvaraCitera

"Anton är en skön kille"

"Det roliga med Tanja..."

"Hampus är omtyckt."

"Sofia verkar enslig och deprimerad av sig på engelskalektionerna."

osv.

[confused][tard] hur tänker de som i för ens?


   
SvaraCitera