Aviseringar
Rensa alla

När är man för gammal för att skaffa barn som kvinna


Ämnesstartare

blev inspirerad till denna tråd av en annan tråd

men när är man för gammal som kvinna att skaffa barn? 
Diskutera gärna varför 


   
Citera
Ämnesstartare

FruLiten: 40 år


   
SvaraCitera
SOMBI

45 kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: 40 år

40++ typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man kommit i klimakteriet.


   
SvaraCitera
mynona

menar du när man rent biologiskt sett är för gammal för att skaffa barn så torde det vara när klimakteriet inträtt, och det sker ju vid lite olika åldrar men i alla fall vid ca 50. moraliskt kan man tycka att man bör avstå redan från den ålder då barnet riskerar sin hälsa pga moderns ålder. jag har läst att nya rön pekar på att barnens hälsa riskerar men även då fadern är äldre. 

om du inte talar om det biologiska så bör åldern vara densamma som för män, om frågan nu ändå gäller ålder. vissa adoptionsbyråer har som jag förstår saken policyn att inte förmedla adoption till kvinnor över den ålder då de normalt skulle ha kunnat få biologiska barn, men det är en dålig policy eftersom de med det resonemanget lika gärna kan förmedla adoptioner till män 80:årsåldern. ska man ha någon ålder så cirka 40-45 : då är föräldrarna fortfarande hyfsat friska och vitala när barnet är vuxet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

40+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klimakteriet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: 40 år

DÅ BORDE MAN SY IGEN FITTAN PÅ'NA HEHEHEHE Skadeglädje


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man tittar rent biologiskt så är det inte "för tidigt" att skaffa barn i 16- årsåldern. Man blir könsmogen runt 13 och kroppen når sin topp vid 20 årsåldern. Om man tittar på hur länge människan levde så var det mycket kortade livslängd än vi har nu. Även om 40 inte verkar vara gammalt nu så är det ända rätt gammalt. Fertiliteten minskar vid 30 dvs då får man det svårare att föda barn och man brukar säga att vid 36-40 år så ökar riskerna för att barnet tex får downs syndrom. 

men nuförtiden handlar det kanske mer om hälsan, vissa klarar av att föda barn sent. Jag känner en som fick sitt sista barn när hon var kring 40 och barnet är helt friskt och mamman likaså. Jag tycker man kan skaffa barn tills man är kring 43 kanske. Sen kanske man ska bespara mamman alla risker som finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

45 år typ


   
SvaraCitera

personligen vill jag vara färdigynglad när jag är 30, men tycker det är ok att fortsätta några år till. klickade 35, efter det blir väl risken betydligt större att barnet får skador såsom t ex downs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

20.   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när man är 40 år pga då tappar man ju sexlusten.


   
SvaraCitera
höna

Skulle lnte tycka d va så nice om mina föräldrar hade varit 55 när jag var i tioårsåldern å 65 nu... pensionärer liksom. Mina föräldrar har alltid lekt å vart väldigt aktiva och jag tror äldre föräldrar är sämre på sånt. Om man får sitt första barn vid 40 liksom. Så inte äldre än 40 tkr jag ma  ska va! Personligen vill jag ha barn innan 30. 26 vore en bra ålder! Fem år på mig minsann annars får det vara


   
SvaraCitera