Aviseringar
Rensa alla

När är man svensk?


Barnbidrag:

När man firar svensk julafton (Du röstade på detta alternativ)

Lätt


   
SvaraCitera

Barnbidrag:

När man har svenskt medborgarskap (Du röstade på detta alternativ)

Rent juridiskt sett borde det väl vara så iaf. Sedan kan man ju ifrågasätta vad som är "svenskt". Måste man exempelvis tycka om surströmming, dansa runt midsommarstången och ha långa blonda flätor och blåa ögon för att anses som svensk? Eller får man exempelvis heta Ahmed, ha svart hår och bruna ögon och fira Ramadan?

Tant Brun:

Man är svensk när man tycker det är konstigt att okända personer pratar med en på busshållplatsen osv..

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när åtminstone pappan är svensk eftersom ursprung går man efter på fadern


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Man är svensk när man tycker det är konstigt att okända personer pratar med en på busshållplatsen osv..

cannabis:

När man har dödat utländska medborgare står de i vikingar kodexen.

Hahah. Det första jag citerar är dock roligt för att det är sant.


   
SvaraCitera

Barnbidrag:

När är man svensk?

när man är lagom[smile]


   
SvaraCitera

Som en talare redan skrivit hänger alltsammans på hurdant man beter sig på busshållplatser, i bussar och på tunnelbanan (eller spårvagn, beroende på var man är).

Det är den unika svenska döda blicken och rädslan för att bli iakttagen, iaktta andra samt inte sticka ut som avgör det. Undantaget är givetvis packade svenskar. Ser man då högljudda människor, som inte verkar packade, ja - då vet man att här är det fara å färde, ty de äro ej sanna svenskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barnbidrag:

När man har svenskt medborgarskap (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Barnbidrag:

När man talar det svenska språket

isåfall är stumma o en massa andra inte svenska [no-no]


   
SvaraCitera

five squared:

Måste man exempelvis tycka om surströmming, dansa runt midsommarstången och ha långa blonda flätor och blåa ögon för att anses som svensk? Eller får man exempelvis heta Ahmed, ha svart hår och bruna ögon och fira Ramadan?

Och kan man ha långa blonda flätor, blonda ögon och dansa runt midsommarstången, bara tala svenska och kallas arab? Inte minst urvattnas begreppen och förlorar betydelse på det här sättet.


   
SvaraCitera

Barnbidrag:

När ens mor- och farföräldrar är svenska (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Barnbidrag:

När ens mor- och farföräldrar är svenska (Du röstade på detta alternativ)

Tycker jag


   
SvaraCitera

Rent konkret vill jag inte bedöma hur svensk någon är, jag har ingen rätt att bedöma folk på det sättet, liksom jag inte vill bli bedömd utifrån något annat än hur jag är som person.


   
SvaraCitera

Fan vet jag, folk får väl själv avgöra om dom känner sej svenska eller inte[shake]


   
SvaraCitera

Sup varje helg, käka sill o potatis till midsommar och rynka på näsan åt allt utländskt - då blir du svensk!

Dold text: ironi[blush]


   
SvaraCitera

Barnbidrag:

När man har svenskt medborgarskap (Du röstade på detta alternativ)

men bryr sig om ens föräldrar inte e svenska? man har ju inte nes valt sina föräldrar...


   
SvaraCitera