Aviseringar
Rensa alla

När behövs religion?


Scarlett oHara:

Dessutom är det ju väldigt bekvämt att skylla på religionen i diverse olika sammanhang.

Men det är också väldigt bekvämt att rättfärdiga någonting genom att säga att det är i religionens namn...


   
SvaraCitera

det behövs aldrig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Men det är också väldigt bekvämt att rättfärdiga någonting genom att säga att det är i religionens namn...

Jo, skylla/rättfärdiga, tror att jag tänkte lite på båda.


   
SvaraCitera

Scarlett oHara:

Jo, skylla/rättfärdiga, tror att jag tänkte lite på båda.

Okej, lät lite som om du hackade på religionskritikerna mer än att erkänna att det är ett instrument of control...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Okej, lät lite som om du hackade på religionskritikerna mer än att erkänna att det är ett instrument of control...

Haha, oj, det var inte alls så jag menade. Nu när jag tänker på det använde jag kanske helt fel ord och verkade väldigt ironisk... men jag antar att det även finns tillfällen då folk, istället för att leta reda på den rikitiga orsaken, skyller på religionen.


   
SvaraCitera

Scarlett oHara:

Haha, oj, det var inte alls så jag menade. Nu när jag tänker på det använde jag kanske helt fel ord och verkade väldigt ironisk... men jag antar att det även finns tillfällen då folk, istället för att leta reda på den rikitiga orsaken, skyller på religionen.

Mm är ju inte allid religionen men ofta...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Mm är ju inte allid religionen men ofta...

Så sant. Och den ska göra folk lyckliga [zzz]


   
SvaraCitera

[zzz]


   
SvaraCitera

För att våga göra saker utan att tänka på döden.


   
SvaraCitera

fakotza:

För att våga göra saker utan att tänka på döden.

Benzai!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vissa behöver/vill ha religion, de flesta har fördomar mot religiösa personer dock, men jag har träffat väldigt smarta personer som är kristna och wiccans, några andra religiösa personer har jag inte träffat på [ops]


   
SvaraCitera

Lambda89:

Du kan inte bevisa att det Flygande Spagettimonstret inte finns, alltså bör vi anta att det Flygande Spagettimonstret är vår herre och gud. Amen.

Jag är inte religiös, men jag är inte heller ateist - är agnostiker som de flesta andra. Det är ok att tro på det flygande spagghettimonstret, men jag har svårt att ta någon som tror på det seriöst... Förstår inte riktigt vart du vill komma, egentligen.

Stringburka:

Vetenskap är inte en lära.

Beror på förhållningssättet man har till det, men jag är beredd på att gå med på att vetenskap inte är en lära utan en vetenskap.

Stringburka:

Detta är ju dock irrelevant. Du kan aldrig bevisa att NÅGOT inte finns.

Det var lite av meningen med det jag menade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Jag är inte religiös, men jag är inte heller ateist - är agnostiker som de flesta andra. Det är ok att tro på det flygande spagghettimonstret, men jag har svårt att ta någon som tror på det seriöst... Förstår inte riktigt vart du vill komma, egentligen.

1) Att Flygande Spagettimonstret på alla sätt är mycket mer awesome än Gud. Hans himmel har en ölvulkan och en strippfabrik <3

2) Att "Default"-värdet på Vi kan inte bevisa/Vi kan inte motbevisa är att det antagligen inte är så. Vi kan inte motbevisa tomtar och troll, men vi bör inte forma våra liv kring tanken att de finns.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Vi kan inte motbevisa tomtar och troll, men vi bör inte forma våra liv kring tanken att de finns.

Varför skulle vi inte göra det, om vi vill?


   
SvaraCitera

haha alla ni tänker bara på Christendomen. Vi människor har lärt oss väldigt mycket tack vare religion.

Dessutom har vi ju alla stammar av indianer, gamla inca-folket och voodoo dyrkare. De har också en religion. För mig bygger religion på frihet, att man kan tro på vad man vill. Det är en frihet. Jag har en tro som hjälpt mig otroligt mycket. Så religion behövs absolut


   
SvaraCitera