Aviseringar
Rensa alla

När blir kalori underskott farligt?


Ämnesstartare

Hur mycket kalori underskott måste man ha för att det ska vara farligt? När ställer kroppen in sig på svält och när börjar kroppen bränna muskler?


   
Citera
Ämnesetiketter

Beror ju helt på hur du ser ut just nu och om du får i dig tillräckligt av andra näringsämnen. Kroppen börjar bryta ned muskler så fort den inte får tillräckligt med energi. Men det beror också på hur mycket fett du har på kroppen.
Din kropp kommer aldrig "ställa in sig" på svält. Funkar ej så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Beror ju helt på hur du ser ut just nu och om du får i dig tillräckligt av andra näringsämnen.

Har ungefär 18 i bmi, förbränner ungefär 3500kcal per dag.


   
SvaraCitera

själva kaloriunderskottet i sig tror jag inte är farligt innan man blir sjukligt underviktig. kroppen börjar inte bränna muskler innan det mesta av fettet är slut, det har inte alls med att göra hur snabbt man går ner, det är en myt. sedan så behöver man ju alltid vitaminer osv, men det har ju inget med kalorier att göra.

om du dock har 18 i bmi redan så tycker jag inte att du bör ligga på något större kaloriunderskott alls.


   
SvaraCitera

Röda Tår:

Har ungefär 18 i bmi, förbränner ungefär 3500kcal per dag.

Springer u ett maraton om dagen eller?[crazy] f.ö. så kommer din kropp må riktigt dåligt av ett kaloriunderskott. Då du knappt har något fett på kroppen kommer den gå direkt på musklerna och du kommer känna dig väldigt trött samt förlora den lilla muskelmassa du har under en relativt snabb period.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde gå uppivikt för att du och din kropp skakk må bra!


   
SvaraCitera

Ett lägre underskott än 500 kcal om dagen brukar man säga gör att du bränner muskler också har jag för mig. (såklart förutsatt att du käkar rätt mängd av de olika näringsämnen kroppen behöver)


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Ett lägre underskott än 500 kcal om dagen brukar man säga gör att du bränner muskler också har jag för mig. (såklart förutsatt att du käkar rätt mängd av de olika näringsämnen kroppen behöver)

Nja, det beror på hur mycket fett du har på kroppen till att börja med. Det är faktiskt rätt svårt att bli av med muskelmassa så länge du har kvar en del fett att ta på.

De har gjort en del tester i bl.a. USA:s armé där de lät en grupp soldater leva på rysligt lite kalorier under ett par veckor.
Det visade sig att muskelmassan påverkades väldigt lite till en början. De var tvungna att gå en bra bit under 10% i kroppsfett innan musklerna påverkades nämnvärt.

För kvinnor är det självklart andra siffror som gäller. För en liten tanig tjej är ett kaloriunderskott på 500 ett utmärkt sätt att totalmassakrera sina muskler.


   
SvaraCitera

för att kroppen ska må bra måste du få i dig mer än du förbränner. Det är allt jag har att säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Röda Tår:

När blir kalori underskott farligt?

Typ när du börjar särskriva.


   
SvaraCitera