Aviseringar
Rensa alla

När blir man en hen?


Ämnesstartare

Tacksam för bra svar!


   
Citera
mynona

Eftersom "hen" är ett könsneutralt pronomen för en människa och innefattar både "han" och "hon" så är alla redan det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när man e en höna ha ha ha  = )


   
SvaraCitera
Bakric

Henheten ligger i betraktarens öga Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I stunden då någon beskriver en som det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan folk bara dra åt Helvete, alternativt tänka med något annat än arslet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror man blir det när man är arbetslös?


   
SvaraCitera
KSENIA

Eftersom "hen" indikerar att det finns ett kön, så är alla som har ett kön en "hen"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När du genomlider en identitetskris oavsett könstillhörighet.


   
SvaraCitera
zercko

Hen antar jag att man blir om man med säkerhet inte kan avgöra könet på personen i fråga. Jag tänker antingen att personen har ett varken feminint eller maskulint utseende så att man helt enkelt inte kan avgöra vilket det egentligen är; eller det andra alternativet ett könsbyte ( alternativt att personen vill byta kön). Då om personen ifråga har gjort det så är dom ju inte längre så att säga en man längre. Men inte heller en kvinna.


   
SvaraCitera
penja

man blir inte en hen. hen är ett gemensamt ord för hon och han. sen att vissa felanvänder det är synd, de gör att många, även jag, fått en ganska negativ inställning till uttrycket. 


   
SvaraCitera

hen blir en person som man antingen av anledning inte sätter ett kön på. till exempel i den tidining där det inte spelar någon roll och gör det ännu mer anonymt om man gör pronomet könsnerutralt. för att ersätta han/hon istället för att använda ett yrke till exempel om man inte vet vad för kön docktorn eller taxichauffören kommer ha. när kommer docktorn? hen kommer snart. även om man pratar om doktorer i allmänhet.

"Jag är en hen" tycker inte jag är ett sätt man kan använda det ordet då man säger motsvarande "jag är kille" och inte "jag är en han. "


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En hen kan man vara om man så själv vill, men jag tänker inte vara en gubbkärring.

Galen


   
SvaraCitera

Den här artikeln påstår att "Hen"-kulturer inte är med jämställda.

http://www.svd.se/kultur/understrecket/hen-kulturer-ar-inte-mer-jamstallda_6927977.svd

Själv tror jag inte på att anvädandet av ett ord på det sättet kan förändra folks tänkande. Jag tycker hela debatten kring hen som har blivit uppblåst och ordets symboliska värde som jämställdhetsfråga är kraftigt överdriven. Det finns så mycket annat som vore effektivare sätt för att få ett jämställt samhälle.

Med det sagt får man gärna använda ordet om man vill, men man ska inte tro att det kommer leda till någon reell förändring genom att gå runt och säga hen. Och ja, jag brukar säga hen också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när ens specifika kön är irrelevant men faktum att ett kön finns är viktigt. :S


   
SvaraCitera