Aviseringar
Rensa alla

När börjar p-pillerna verka?


Ämnesstartare

Jag äter neovletta 28 och har ätit dom sedan jag fick mens den här månaden. Fick mensen på kvällen på torsdag, så jag glömde bort att ta p-pillret då, nästa dag på morgonen när jag kom på att jag glömt pillret så tog jag det direkt (det står ju att om man glömmer ska man ta det så fort man kommer på det), och senare den dagen tog jag fredagens piller som vanligt.

Nu är det onsdag och jag och min pojkvän hade oskyddat sex idag, han kom allting inne i mig och nu undrar jag om mina p-piller har börjat verka än? Eller om det finns risk för att jag kan ha blivit gravid? Fick alltså mensen för 6 dagar sedan och tog mitt första p-piller för 5 dagar sedan, men då tog jag ju 2 eftersom jag glömde dagen innan.

Om det nu är så att mina p-piller inte har börjat verka, så att jag måste ta ett dagen efter piller/akut p-piller, vad händer med mina andra p-piller då? Kan jag ta ett akut p-piller samtidigt som jag äter vanliga p-piller?


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, du är skyddad osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, man är skyddad från första dagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ja, man är skyddad från första dagen.

okej, jag tänkte för att hon som jobbar på ungdomsmottagningen där jag bor sa att det kan ta ett tag innan de börjar verka, jag kom inte ihåg exakt hur länge det var hon sa men jag tänkte att när det har gått 5/6 dagar så borde det väl vara ganska säkert?


   
SvaraCitera

Det beror på om du har en ojämn ägglossning. Men vanligtvis så är man skyddad eftersom man precis spolat ut det ägg som redan var där och inget nytt redan har lossnat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

galenolga:

Det beror på om du har en ojämn ägglossning.

om man har ojämn ägglossning så har man ganska oregelbunden mens också va? för min är vädligt regelbunden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SilentScream:

Ja, du är skyddad osv.

Säkert att jag är det redan från början? Vissa säger att man är det från första dagen man börjar ta p-piller men vissa säger att det kan ta några dagar innan man är helt skyddad.


   
SvaraCitera

youwantitigotit:

för min är vädligt regelbunden

Det betyder att du har ojämn ägglossning, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

galenolga:

Det betyder att du har ojämn ägglossning, ja.

Vänta nu lite.. Nu fattar jag inte? xD


   
SvaraCitera

youwantitigotit:

Vänta nu lite.. Nu fattar jag inte?

Om mensen är oregelbunden så är den det för att ägglossningen är oregelbunden, ingen mens utan ägglossning [y]

Oj, sorry, läste att mensen var oregelbunden, my bad [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

galenolga:

Om mensen är oregelbunden så är den det för att ägglossningen är oregelbunden, ingen mens utan ägglossning

Oj, sorry, läste att mensen var oregelbunden, my bad

Så då har jag alltså regelbunden ägglossning, eftersom jag har regelbunden mens? [smile] När kommer ägglossningen ungefär? För det är väl under ägglossningen man har störst chans att bli gravid? Jag tänkte att om mina p-piller inte har börjat verka ännu så kanske jag ändå har väldigt liten chans att bli gravid? Eftersom att jag var på min 6 mensdag när jag hade sex, och brukar oftast blöda i hela 6/7 dagar [crazy]


   
SvaraCitera

youwantitigotit:

När kommer ägglossningen ungefär

Omkring 2 veckor innan mensen.

youwantitigotit:

För det är väl under ägglossningen man har störst chans att bli gravid?

Ja

youwantitigotit:

Jag tänkte att om mina p-piller inte har börjat verka ännu så kanske jag ändå har väldigt liten chans att bli gravid?

De har nog redan med all säkerhet börjat verka ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

galenolga:

De har nog redan med all säkerhet börjat verka ^^

hoppas det då! De är det jag är mest orolig över! >.<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youwantitigotit:

Säkert att jag är det redan från början? Vissa säger att man är det från första dagen man börjar ta p-piller men vissa säger att det kan ta några dagar innan man är helt skyddad.

Geigerzähler:

man är skyddad från första dagen.


   
SvaraCitera

youwantitigotit:

Säkert att jag är det redan från början? Vissa säger att man är det från första dagen man börjar ta p-piller men vissa säger att det kan ta några dagar innan man är helt skyddad.

Det jag har hört är 48-72 timmar, men det är ju generellt, det sa dom till oss iaf både på ungdomsmottagningen och i sex och samlevnad i skolan 🙂


   
SvaraCitera