Forumet - När fan blev man tvungen att säga JRPG?

När fan blev man tvungen att säga JRPG?

143 0 10
WRPGs var före JRPGs och de har utvecklats till väldigt olika sorters spel. Medans JRPG oftast sätter dig in i en roll och låter dig spela ut en historia så brukar vanliga WRPG låta spelaren själv skapa sin egen historia och sedan sätta sig in i en värld som skapats.

Generellt sett så har man inte så stor frihet i JRPGs som man har i WRPGs, men den största anledningen till att man börjat använda J före RPG är för att de nu ofta hamnar på samma format, nämligen konsol. WRPG brukade förr kallas CRPG eftersom att de släpptes till PC, medans JRPG hörde hemma på konsoler.

Spana också in:

Å ena sidan tycker jag att det lätt blir löjligt när genre-besserwissrar ska gnälla över att man använder fel term ("det är epic hollywood metal, inte power metal!") men å andra sidan är de VÄLDIGT olika.
De japanska RPG:en tycks på ett sätt mer lika västerländska äventyrsspel i det att de är relativt linjära och man kastas in i en specifik roll. Västerländska brukar ju mer vara hack'n'slash-inriktade och ha en friare uppbyggnad med mycket sidospår.
Jämför Zelda med Neverwinter Nights så är det lätt att se skillnaden.

Sedan finns ju naturligtvis en del västerländska som på ett sätt liknar de japanska ganska mycket (t.ex. Planescape: Torment har många likheter) och jag förutsätter att det finns japanska diablokloner.