Aviseringar
Rensa alla

När fan blev man tvungen att säga JRPG?


Ämnesstartare

inte fan sa man väl det om Final Fantasyspelen, Star Ocean, Grandia när de kom till PS1?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

eftersom väster har börjat göra fler rpg:s så då har man skapat en term för japanska rollspel eftersom dom har en sån annan stil i jämförelse med resten

och jrpg är väl inte så svårt att skriva/säga?[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WRPGs var före JRPGs och de har utvecklats till väldigt olika sorters spel. Medans JRPG oftast sätter dig in i en roll och låter dig spela ut en historia så brukar vanliga WRPG låta spelaren själv skapa sin egen historia och sedan sätta sig in i en värld som skapats.

Generellt sett så har man inte så stor frihet i JRPGs som man har i WRPGs, men den största anledningen till att man börjat använda J före RPG är för att de nu ofta hamnar på samma format, nämligen konsol. WRPG brukade förr kallas CRPG eftersom att de släpptes till PC, medans JRPG hörde hemma på konsoler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag säger fortfarande RPG om Final Fantasy & Co [wink]


   
SvaraCitera

Onödig sub-genre [tired]

Ungefär lika meningsfullt som att ha en genre för brädspel från Burundi...[tired]


   
SvaraCitera

är väll inget fel på att säga jrpg? rpg spelen i japan känns ju ganska..Jrpg. logiken är slående


   
SvaraCitera

Ser inte problemet. Japanska spel i allmänhet tycker jag håller en annan klass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Å ena sidan tycker jag att det lätt blir löjligt när genre-besserwissrar ska gnälla över att man använder fel term ("det är epic hollywood metal, inte power metal!") men å andra sidan är de VÄLDIGT olika.
De japanska RPG:en tycks på ett sätt mer lika västerländska äventyrsspel i det att de är relativt linjära och man kastas in i en specifik roll. Västerländska brukar ju mer vara hack'n'slash-inriktade och ha en friare uppbyggnad med mycket sidospår.
Jämför Zelda med Neverwinter Nights så är det lätt att se skillnaden.

Sedan finns ju naturligtvis en del västerländska som på ett sätt liknar de japanska ganska mycket (t.ex. Planescape: Torment har många likheter) och jag förutsätter att det finns japanska diablokloner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner inte ens till att beteckningarna fanns. RPG och MMORPG är de jag använder. Men ja, nog är det stor skillnad mellan Kingdom Hearts och Morrowind.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera