Aviseringar
Rensa alla

När insåg ni vad ni ville studera?


Ämnesstartare

När insåg ni vad ni ville studera? Hur kom ni på det med andra ord? Var de något ni alltid velat och vad blev det för något?


   
Citera
reben

1 månad sen men hinnrt säkert ändra mig igen snart =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig insett


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra året på gymnasiet insåg jag att ekonomi var helt fel för mig och uteslöt helt enkelt det från min välplanerade livsplan. Blev vilsen och rädd tills jag insåg att jag älskar politik, eftersom samhällslektionerna var de mest spännande och intressanta för mig och jag var som aktivast under debatter och diskussioner. 

Såg mina fem språkkunskaper och min resevilja som ett sätt för mig att kunna arbeta internationellt och påbörjade mina statsvetenskapliga studier med europainriktning direkt efter gymnasiet. 


   
SvaraCitera
mynona

det blev automatiskt så därför att jag redan kunde ämnet och borde skaffa betyg i det, dessutom hade jag svårt att samla energi nog att studera ett ämne jag inte redan kunde hjälpligt och intresserade mig för. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte riktigt än. men har väl två olika drömmar. 
den första kom jag underfund med i åttan när jag letade efter attraktiva gymnasieskolor och hittade en YH-utbildning som jag verkligen ville gå. vill fortfarande väldigt gärna gå den och ska söka den nu till nästa höst. det en mediautbildning-ish. väldigt speciell, men verkar sjukt rolig. skulle kunna tänka mig att bli art- eller creative director, grafisk formgivare eller något annat inom det spåret. gärna lite allt möjligt kombinerat hehe. Är väldigt intresserad av fotografi - både rörligt och stillbild - och skulle väl vilja utveckla mig inom det området också. 

sen har jag ett stort intresse för politik, mänskliga rättigheter och socialt arbete. har sökt en utbildning på SH till våren nu som jag förmodligen kommer in på. pausar nog den ifall jag kommer in på YH-utbildningen (otroligt svår att komma in på), men annars fortsätter jag nog på den. 
vill gärna arbeta med missbruk bland barn och unga i utvecklingsländer eller på annat vis vara aktiv utomlands.
det här kom jag väl på i typ ettan på gymnasiet då mitt intresse för dessa frågor växte. 

helst vill jag väl komba båda dessa och arbeta med grafiska uttryck/digital media/videor/foto för organisationer som sysslar med social hjälp och mänskliga rättigheter eller liknande.

har en fånig dröm om att bli krigsfotograf också men det kommer aldrig att ske. men jaaaa. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag började jobba på en förskola och tyckte det var magiskt. Men det tog ändå ett halvår innan jag började fundera på att utbilda mig, var så inställd på studera journalism då det hade varit mitt mål i flera år. Sen en dag frågade min mormor mig varför jag inte utbildade mig till förskollärare när jag tyckte det var så kul, efter det kändes det självklart!


   
SvaraCitera

har alltid "vetat" att jag skulle plugga efter gymnasiet. jag visste bara inte exakt vad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: exakt vad

hur insåg du de då?


   
SvaraCitera

Anura:

hur insåg du de då?

har inte "insett" det, har snarare uppfostrats till det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: uppfostrats till det

uppfostrats? :p Så du är inte helt säker på att de du pluggar är de du vill?


   
SvaraCitera

Anura:

uppfostrats? :p Så du är inte helt säker på att de du pluggar är de du vill?

jo, läste bara rubriken

civilingenjör bestämde jag väl mig bara för i nian


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag var tretton. Men bor i fel land och är inte tillräckligt stor...eller stark.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan: hittade en YH-utbildning som jag verkligen ville gå. vill fortfarande väldigt gärna gå den och ska söka den nu till nästa höst.

hyper island ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ändrade mitt val av linje en kvart innan deadline


   
SvaraCitera