Aviseringar
Rensa alla

när kommer den nya nedladdningslagen?


Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Däri ligger problemet. Upphovsrättsmännen har mer pengar än du, vilket generellt sett betyder att de även har mer rätt än du - även i rättssalen.

I en civilrättslig rättsprocess är bevisbördan olika allokerad för olika saker. Bevisbördan är visserligen lägre än i straffrättsliga mål, men den finns fortfarande där.

Med andra ord räcker alltså att mer eller mindre "tima" sina nerladdningar när du går ut och festar, går på gymmet, går och handlar eller liknande där du får alibi på att du inte har varit hemma och inte har laddat ner sakerna i fråga.

Kan inte företagen bevisa att det var just du som satte igång nerladdningen så kan de inte heller kräva dig på något. Det har varit hur många sådana fall som helst där folk har tecknat avtal i andras namn, handlat på stulna kreditkort som ännu inte spärrats, tjuvkopplat in sig på andras telefonabonnemang och ringt upp tiotusentals kronor till utländska mottagare. Har företagen lyckats kräva de drabbade på pengarna? Nej, oftast inte.

Jag väntar faktiskt spänt på det första fallet och vilken praxis som kommer att sättas upp!

KID_IS_BACK:

Beatrice Ask vet inte vad hon pratar om, sannolikt har hon själv inte läst texten hon varit med om att driva igenom.

Hon har själv sagt att lagen brister i själva bevisningen. Speciellt när det är på det planet att domstolen ska ge företagen rätt att kräva identitet på personen som har laddat ner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Kan inte företagen bevisa att det var just du som satte igång nerladdningen så kan de inte heller kräva dig på något.

Och hur svårt är det att "bevisa" att du är skyldig när du inte ens har råd med en duglig advokat som kan försvara dig? Läste du ens vad jag skrev?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Och hur svårt är det att "bevisa" att du är skyldig när du inte ens har råd med en duglig advokat som kan försvara dig? Läste du ens vad jag skrev?

Nu argumenterar du med teoretiska snyft-argument.
"Tänk om någon inte har råd"

Oavsett om du har advokat eller inte och din motpart inte har några konkreta bevis så kommer du inte bli fälld. Har du ett alibi på att du te x var och gymmade vid tiden när nerladdningen ägde rum så har du ett alibi, oavsett hur bra advokat motparten har.


   
SvaraCitera

Undra hur pass flitiga de kommer vara med att sätta dit folk.

lundgrenarN:

Jo, har hört att de kommer en ny lag om fildelning eller så. Va innebär denna? + kommer ni som tankar bry er?[badgrin]

Jag kanske inte är en som laddar ner märkbart mycket, men självklart bryr jag mig. Jag kommer dock att fortsätta med olagligheterna. http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

Kacki:

Med andra ord räcker alltså att mer eller mindre "tima" sina nerladdningar när du går ut och festar, går på gymmet, går och handlar eller liknande där du får alibi på att du inte har varit hemma och inte har laddat ner sakerna i fråga.

Jag tvivlar på att de tar hänsyn till sådana saker. Om inte annat så kan de komma med det uppenbara motargumentet om att man kan sätta igång nerladdingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är det bestämt hur det blir med retroaktiviteten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Jag tvivlar på att de tar hänsyn till sådana saker. Om inte annat så kan de komma med det uppenbara motargumentet om att man kan sätta igång nerladdingar.

Jovisst, men om man nu har ett trådlöst nätverk och man faktiskt inte har varit hemma under den tiden (nerladdningar kan ju stå i kö också), så finns det faktiskt en ganska stor chans att det kan ha varit någon annan som har kommit in på det trådlösa nätverket och använt det.

Det svenskt rättssystemet är som så att det hellre friar än fäller om där finns tvivel. På gott och ont dock..

Lagen faller på många vis.. bevisningen är det största hålet i den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Och hur svårt är det att "bevisa" att du är skyldig när du inte ens har råd med en duglig advokat som kan försvara dig? Läste du ens vad jag skrev?

Låt mig citera:
"13 Rättegångskostnader och offentliggörande av domstolsavgöranden

13.1 Rättegångskostnader
13.1.1 Nuvarande ordning
18 kap. rättegångsbalken innehåller detaljerade bestämmelser om ersättning för rättegångskostnad i tvistemål. Huvudregeln är, enligt 18
kap. 1 §, att den part som förlorar målet ska ersätta motparten hans eller hennes rättegångskostnad."

\"Regeringen överlämnar denna remiss till Lagrådet.
Stockholm den 9 oktober 2008\"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[smile]


   
SvaraCitera

Jag skiter allvarligt i lagar. Läste också i tidningen att thepiratebay håller på att kryptera deras filer nu också eller något liknande så att dom inte kan hitta ip-adresserna. Något sådant. Tror inte att dom kommer kunna stoppa dom iallafall, inte minst piratebay verkar alltid hitta nya vägar.


   
SvaraCitera

Den 1 april skaffar jag mig en notebook med bra batteritid och trådlöst nätverk. Sedan blir det dags att leta upp varenda politikers trådlösa nätverk att tanka ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska köpa en extern hårddisk nu i mellandagsrean och fylla den med 1TB underhållning. Sen får vi se vad som händer i april 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DinGud:

Den 1 april skaffar jag mig en notebook med bra batteritid och trådlöst nätverk. Sedan blir det dags att leta upp varenda politikers trådlösa nätverk att tanka ifrån.

[bigcheers]


   
SvaraCitera

An0n:

Jag skiter allvarligt i lagar. Läste också i tidningen att thepiratebay håller på att kryptera deras filer nu också eller något liknande så att dom inte kan hitta ip-adresserna. Något sådant. Tror inte att dom kommer kunna stoppa dom iallafall, inte minst piratebay verkar alltid hitta nya vägar.

[love][love][love][love] Älskar piratebay.
MEN GREJJEN ÄR, det är hur många som helst som laddar ner, dom kan väl inte ta fast varenda en? Det blir väl bara lite lustigt??? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klåparen:

MEN GREJJEN ÄR, det är hur många som helst som laddar ner, dom kan väl inte ta fast varenda en? Det blir väl bara lite lustigt??? [tard]

"Ta fast" = Bötfälla i de här fallet. Vilket kan göras.

klåparen:

[love][love][love][love] Älskar piratebay.

An0n:

Tror inte att dom kommer kunna stoppa dom iallafall, inte minst piratebay verkar alltid hitta nya vägar.

Länk

Jag hoppas nån av proffsen här kan rätta mig om jag har fel men proxy är inte nytt och kommer slöa ner nedladningshastigheterna. Dessutom så kommer man antagligen få betala för att använda proxy-tjänsten om den ska bli någorlunda effektiv.

Personligen så hoppas jag att alla pirate-bay användare är dem som ryker först, vilket är mest troligt eftersom piratebate tar all uppmärksamhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Personligen så hoppas jag att alla pirate-bay användare är dem som ryker först, vilket är mest troligt eftersom piratebate tar all uppmärksamhet.

Kan hålla med där, men jag fårstår inte varför de får all den uppmärksamhet de får, jag menar piratebay är ju verkligen inget märkvärdigt.


   
SvaraCitera