Aviseringar
Rensa alla

När kommer min mens?


Ämnesstartare

Image

Första mensen kan vara på många olika sätt. Det kan komma lite blod en dag och sedan inget mer på jättelänge. Andra håller på och blöder i en vecka, ibland längre. För många kommer sedan mensen varje månad och för andra kommer den lite oregelbundet de första åren. Den kanske kommer en gång och sedan dröjer det länge, ibland ett helt år innan den kommer igen.

Om man har fyllt 17 och inte fått sin mens än så skall man söka läkare. Jag tror att din är på gång men om du hinner fylla sjutton och ingen mer mens har kommit, kan det kännas bra att tala med en doktor som kan bestämma om man behöver ta några prover för att se om allt fungerar normalt. En sådan doktor finns på de flesta Ungdomsmottagningar men du kan också prata med skolläkaren.

När mensen har blivit regelbunden kommer den ungefär en gång i månaden.


   
Citera
Ämnesstartare

Jo, det där får man läsa i alla tidningar man får när man besökt ungdomsmottagningen, eller pratat med sjuksköterskan som man brukar i fyran.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nae, min kommer alltid och går. jag uppsökte en gynekolog men det var inget onormalt [bigsmile] min kropp är verkligen bra som låter mig ha oregelbunden mens och ÄNDÅ att inget är fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera