Aviseringar
Rensa alla

När man dör


Ämnesstartare

Ifall man har en psykisk diagnos och sedan dör, kan ens föräldrar eller någon annan få reda på diagnosen? Alltså som orsak eller liknande. Kan de få reda på mediciner man har tagit eller behandling man har fått? Anta att man är över 18.


   
Citera

Rätt specifik fråga, håller du på att sluta fungera?

( som i: Dör du )


   
SvaraCitera
time
 time

Det tror jag inte, har åtminstone aldrig hört om att en läkares tystnadsplikt skulle upphöra vid dödsfall. Går säkert att kolla upp, men jag tror att de inte har någon rätt att utelämna information om medicinering eller behandling, speciellt om patienten sagt att han eller hon inte vill att detta ska komma fram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Går säkert att kolla upp, men jag tror att de inte har någon rätt att utelämna information om medicinering eller behandling, speciellt om patienten sagt att han eller hon inte vill att detta ska komma fram.

Beror nog på hur man dör också. Görs det en förundersökning i vilken ens diagnos tas upp så lär nog ens föräldrar få ta del av den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad har du att dölja för dom.. du är ju redan död då


   
SvaraCitera

Var beredd imorgon O.o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skum fråga. Nästan hemsk ju. Tystnadsplikt verkar hur som helst alltid att råda inom vården. Ingen får tillgång till din journal.

Men bara för det behöver du inte dö imorgon [smile]


   
SvaraCitera