Aviseringar
Rensa alla

När man inte hör vad folk säger?


Ämnesstartare

Här i ryssland är jag med en massa norrmän som pratar norska och ryssar som pratar FRUKTANSVÄRT dålig engelska. Så jag har nog sagt "Va?" tvåtusen gånger minst idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förlåt men du pratar så otydligt och fult, jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga. Kom tillbaka när du lärt dig prata.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Vi pratar om något annat, för det här kommer ingenvart."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daimchoklad:

Säkert sant [cute] Men jag kan inte säga så till min farmor liksom [sad]

Då säger man till farmor:
Dô! Farmor! Ger du mig en bulle och varm mjölk så kanske jag känner för att lyssna på vad du har på hjärtat. [smile] Och du ska ha bakat bullarna själv [mad]


   
SvaraCitera

been there... för ofta, ja lyssnar på för hög musik så ibland så lyckas hörseln koppla bort ett par ord och då ber man om att få uppfatta sammanhanget i samtalet iallfall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shhh im wankin gemme a min or two [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahaha gud sånt där e så jävla jobbigt. Hade en lärare som körde sin brutala skånska och jag brukar alltid sitta och vara lite borta i mina egna tankar. En gång började han prata med mig och det lät som ett totalt främmande språk. Konversationen blev typ såhär:
- Jhasd jashdheu wut mbmioq oqiwe klick?
- ... Pratar du med mig?
- Srnor lonasr dnad utr modir?
- Va?
- ... Jeud bfgU elur dlasnd åp riejqr :S
- Alltså jag hör fan inte vad du säger.

Sen artikulerade han lite bättre, som tur var, så det lät nästan som svenska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min röst är helt värdelös.


   
SvaraCitera

jag brukar väl försöka anstränga mig för att fundera ut vad dom möjligen skulle kunna ha sagt. speciellt om jag redan sagt "va?" en eller 2 gånger. mer än så pallar jag inte säga va. om ja inte kommer på vad dom kunde ha sagt så blir det väl ett "mmm" och sen tyst eller byta ämne.

men ibland händer det på jobbet och då är det bara så sjuukt jobbigt och pinsamt. tycker ju hela tiden att det är mitt fel å inte kundens att jag inte hör. det brukar sluta med att jag typ ligger över kassadisken med örat så nära kundens mun det går. vissa pratar ju så jääävla lågt! och vägrar prata högre fast man inte hör. typ viskar. problem med stämbanden eller vad???

idag skickade nån mamma fram sin typ 3-4åriga unge å köpa glass. han kunde ju ffs knappt prata ens!! han viskade typ nåt med choklad. först hörde jag bara ordet choklad och började fundera på vilken produkt med choklad han kan tänkas vilja ha. en munk, en muffin eller en chokladsåsglass. men ville va säker på att jag fattade så det inte skulle bli fel så frågade ytterligare några gånger. det lät som han sa sokladjöm. jag ba wtf... sen gick det plötsligt upp: choklad dröm. en chocolate dream!! (glass)

han var vid det så frustrerad så han typ höll på att börja gråta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daimchoklad:

Hur klarar man sig ur dessa mardrömssituationer?

Nicka och se glad ut 😀
Och om personen säger "Du hörde inte?!" alternativt "du fatta inte eller?..."
- Jag brukar få svara Nej på den frågan... [wink]

DMITRI:

vissa pratar ju så jääävla lågt! och vägrar prata högre fast man inte hör.

Tala om för mänskan att du inte hör, och vägrar den... Gör det du hör, chansa lite, så får han klaga sen [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Här i ryssland är jag med en massa norrmän som pratar norska och ryssar som pratar FRUKTANSVÄRT dålig engelska. Så jag har nog sagt "Va?" tvåtusen gånger minst idag.

HAR DOM DATORER I RYSSLAND? [chocked]

oggelgoggel:

Hade en lärare som körde sin brutala skånska

DMITRI:

3-4åriga unge

awww [sad]
haha min förra syslöjdlärare bröt enormt på spanska, hon stog och skrek på mig framför hela klassen för att jag inte fattade vad hon sa. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som stammis på krogen händer det rätt ofta att man inte hör. Antingen så är det nån finne som börjar gaffla med en, eller så är det nån aspackad snubbe som berättar sitt livs historia när han ska försöka be om ursäkt för att han stötte till mig med armbågen, trots att jag inte bryr mig, eller så är det helt enkelt för hög musik för att man ska kunna höra något.

Brukar bara nicka lite, se på personens ansiktsuttryck för att förstå om man ska försöka småle lite, eller se lite förvånad eller intresserad ut. Eller så säger man typ "Ja, visst är det så. Ska nog gå ut och röka nu..."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daimchoklad:

Efter att ha sagt "vad sa du?" sisådär 20 ggr

variera dig !


   
SvaraCitera

Jag blir förbannad tillbaks och säger åt personen att Prata högre/tydligare eller L2Swedish. Inte mitt problem att personen är ritard.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man säger att man hör dåligt ..? 😛


   
SvaraCitera