Aviseringar
Rensa alla

När man ljuger


Ämnesstartare

Nintendos BFF:

men dåså

sil3m:

varför funderar du ens på att säga det isf?

sil3m:

för mår dåligt av det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

för grejen är, att om du senare erkänner att du ljög om något som personen faktiskt trodde på, så kommer den aldrig lita på dig igen då den nu vet att du är kapabel att ljuga på ett trovärdigt sätt.

Därför väljer jag att vara ärlig redan från början. Jag ljuger extremt sällan, men det har såklart förekommit. Jag har t ex aldrig ljugit inom ett förhållande. Om jag väljer att göra något dumt så får jag stå mitt kast och ta mitt straff. Skulle jag såra en person och denne gör slut, så får jag fan skylla mig själv. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det värsta är nog inte att personen i fråga ljuger. Utan när man fått reda på det är "sveket" den värsta saken. Det är så mycket mer än bara en lögn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sil3m:

ja, men också dåligt att erkänna då personen kan bli ledsen

Ljuger man får man väl ta de konsekvenser som säkerligen uppstår, som att man t.ex.

sil3m:

mår dåligt av det

eller att man till slut måste såra någon annan.

I de flesta fall innebär lögner att någon part såras, att förvänta sig något annat är ju bara korkat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Historien:

Det värsta är nog inte att personen i fråga ljuger. Utan när man fått reda på det är "sveket" den värsta saken. Det är så mycket mer än bara en lögn.

Ja, därför är det kanske bäst att inte berätta? Då blir det ju mycket bättre om man bara är tyst om att man ljög i slutändan?

KSENIA:

DEN VILL SÄKERT VETA, MEN DEN BEHÄÖVER INTE VETA SÅ SKIT I DET!

vet inte om den vill veta, kanske vill den veta men det är ju inte bra om den vet

nubbie:

Ljuger man får man väl ta de konsekvenser som säkerligen uppstår, som att man t.ex.

jo det är la klart att man ska det egentligen, men kan inte inse det och ser det mycket bättre att bara hålla det till en lögn, det är nog inte bra

nubbie:

I de flesta fall innebär lögner att någon part såras, att förvänta sig något annat är ju bara korkat.

klart det är korkat, men om jag säger så sårar jag ju båda också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går inte att svara på generellt... Människor är individer och situationer unika.


   
SvaraCitera
KSENIA

sil3m:

vet inte om den vill veta, kanske vill den veta men det är ju inte bra om den vet

NÄMEN DÅSÅ, LÅT DEN INTE VETA [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sil3m:

Vill personen som man ljuger för veta det i slutändan då eller inte?

Motivera er.

Ja, eftersom ärlighet varar längst... Ifall du är ärlig har du ett rent samvete och hen vet att du är ärlig eftersom du vågade säga det vilket kommer leda till en större tillit, ifall du ljuger så kan det komma upp senare troligtvis om inte så kommer du ha i bakhuvudet att du har kommit iväg med en lögn då kan du komma iväg igen, i slutändan skadar lögnerna dig vare sig du tror på det eller inte. Eller människor har också inition,/känner på sig när människor ljuger om olika saker. /det är då också människor misstänker saker och ting och börjar gräva i din garderob.

I vilket fall är ärlighet bättre på alla sätt och vis.

Ärlighet säger att du är en ärlig person och ifall man behöver inte misstänka dig för något.[tired]
Ärlighet gör dig till en värdigare människa, (tycker jag)
Ärlighet visar att du vill ha personen/personerna i ditt liv/satsar på hen/dem
Ärlighet visar mognad
Ärlighet kan aldrig besegras
Ärlighet kan rädda dig och andra.

Att vara en lögnare är/gör motsatsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sil3m:

nej inga exempel, generellt bara

okej. då är det förmodligen individuellt. beroende på situation osv.

kul svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker generellt att ärlighet varar längst. Personen som du ljuger för kanske blir sårad om du berättar, men den kommer att bli mycket mer sårad om den får reda på det av någon annan. Och lögner har en tendens att alltid komma fram, för eller senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon:

Tycker generellt att ärlighet varar längst. Personen som du ljuger för kanske blir sårad om du berättar, men den kommer att bli mycket mer sårad om den får reda på det av någon annan. Och lögner har en tendens att alltid komma fram, för eller senare.

Precis så hade jag velat uttrycka mig. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PurpleMusicRain:

Därför väljer jag att vara ärlig redan från början. Jag ljuger extremt sällan, men det har såklart förekommit. Jag har t ex aldrig ljugit inom ett förhållande. Om jag väljer att göra något dumt så får jag stå mitt kast och ta mitt straff. Skulle jag såra en person och denne gör slut, så får jag fan skylla mig själv.

nä, man ska inte ljuga om saker som är elakt mot folk alls tycker jag. om det inte är någon dumming. de få gånger jag ljuger är det mest om saker de inte har att göra med alls ändå.


   
SvaraCitera

Isotop:

Går inte att svara på generellt... Människor är individer och situationer unika.

Bra sagt, bra gjort


   
SvaraCitera