Aviseringar
Rensa alla

när man vet något man inte vill veta


Ämnesstartare

ok fått information om något jag inte vill veta
jag känner mig som en förrädare om jag ej berättar för personen det handlar om
men samtidigt kommer de sabba och förstöra vissa relationer om jag berättar.
vad gör man?


   
Citera

tänker igenom möjliga alternativ
håller tyst
råkar säga på fyllan flera månader efter

brukar göra typ så


   
SvaraCitera
KoerV

Håller det för sig själv, om det inte tynger en för mycket.


   
SvaraCitera
mynona

FruLiten: vad gör man?

Det är lätt att tänka: "Skulle jag vilja veta detta om det gällde mig?" om den man funderar på att berätta för, men man kan ju lika gärna tänka: "Skulle jag ha velat bli avslöjad?" om den man överväger att avslöja. Egentligen bäst att inte lägga sig i andras liv. Vill du absolut berätta kan du ju på fegt vis avslöja det anonymt. I den klassiska situationen då man vet att någon är otrogen mot en vän så är ju det vanligast rådet att man bör tala med den otrogne. I mitt fall hade jag inte rört i den eldfängda situationen med tång. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För mig är det en fråga om vilka omständigheter jag fick uppgiften under och vem jag har starkast lojalitet till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
För mig är det en fråga om vilka omständigheter jag fick uppgiften under och vem jag har starkast lojalitet till.

Tråkigt nog handlar det på något vis om familjerelationer, svårt att ta ställning. Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Tråkigt nog handlar det på något vis om familjerelationer, svårt att ta ställning. Ledsen

Ja, då är det väl snarare konsekvensanalys som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det är lätt att tänka: "Skulle jag vilja veta detta om det gällde mig?" om den man funderar på att berätta för, men man kan ju lika gärna tänka: "Skulle jag ha velat bli avslöjad?" om den man överväger att avslöja. Egentligen bäst att inte lägga sig i andras liv. Vill du absolut berätta kan du ju på fegt vis avslöja det anonymt. I den klassiska situationen då man vet att någon är otrogen mot en vän så är ju det vanligast rådet att man bör tala med den otrogne. I mitt fall hade jag inte rört i den eldfängda situationen med tång. 

Hade velat veta själv, men inte blivit avslöjad. 🙁  Det är som du säger, andras liv, och det är lite det jag funderar på, det är inte mitt liv det handlar om men samtidigt känner jag ändå som en bov om jag skulle tiga. Jag kan nog tyvärr inte framföra detta anonymt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var tyst om och hoppas att det inte kommer på tal, för det är fult att ljuga.

Eller också sätter du dig ner med personen ifråga och förvarnar med en lugn men ändå bestämd ton. Beror helt enkelt på hur viktigt det är att det kommer fram. Men klart, det är inte lätt att vara budbärare heller, förhoppningsvis är personen införstådd med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För mig är det också så. Alltid om jag får reda på något STORT vill jag antingen berätta det till min Bff eller om det handlar om någon som står mig nära, men om jag har lovat så vill jag inte berätta vidare det, för jag har liksom lovat (Om dem inte säger att jag inte får berätta det och det är intressant kan jag berätta för min bff och en annan sk*t nära kompis som också min bff typ och min syster men där stannar det även fast dem inte sagt att jag inte får berätta det)... Så mig kan man alltid lita på om vill berätta en hemlis för jag kan stå emot frestelsen att berätta vidare det vilket inte många kan... 🙁

Så jag tycker att du ska hålla tyst om din hemlighet! 


   
SvaraCitera