Aviseringar
Rensa alla

När ser man på tandköttet att man snusar?


Ämnesstartare

Tja. Jag är 16 år och har snusat sedan några månader tillbaka och det börjar snart bli dax att gå till tandläkaren... Problemet är att min farsa följer alltid med mig, har gjort sedan jag var liten och nu är jag rädd att han ska få reda på att jag snusar, för tandläkaren lär väl se det... Vad gör jag? Om jag slutar snusa, växer detta "hålet" igen då? Eller finns det någon grym anledning att skylla på. Snusar iaf General White, 2ggr om dagen. // Oscar


   
Citera
mynona

Ocely:

Om jag slutar snusa, växer detta "hålet" igen då?

Hålet? Jag minns att min tandläkare en gång sade att snus förstör tandköttet och att tandkött aldrig går att ersätta; är det borta så är det borta för alltid. [n]


   
SvaraCitera

det är inte direkt hål, tandköttet drar sig tillbaka och fräts på lite. Tror jag. Du borde sluta hur eller som. Finns inga fördelar med att snusa.


   
SvaraCitera

Haha jobbigt läge. Tandläkaren kommer se det.
Måste din pappa följa med in i undersökningsrummet?


   
SvaraCitera

Så fort du öppnar munnen kommer tandläkarens reaktion bli:

HAN SNUSAR! HAN SNUSAR!


   
SvaraCitera

Ibland så brukar tandläkarna fråga om man snusar eller röker, och kommer den frågan upp så kan du inte ljuga.

antrax:

Tandläkaren kommer se det.


   
SvaraCitera

Du hinner inte få en grop på några månader, däremot är det svullet men snusar du inte på några dagar före lär det inte synas så mycket.


   
SvaraCitera

Säg att du blir tvångsmatad med snus av dina mobbare varje dag.


   
SvaraCitera

Det kommer inte synas något överdrivet, däremot är det bra om du är ärlig om tandläkaren frågar om du snusar.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Finns inga fördelar med att snusa.

då snus är basiskt så fräter det på tandköttet, men dödar bakterier som ger upphov till karies. dessutom hämmar nikotin sockersuget. det är ju inte att rekommendera för den sakens skull, men det är inte enbart dåligt.


   
SvaraCitera

iosib:

då snus är basiskt så fräter det på tandköttet, men dödar bakterier som ger upphov till karies. dessutom hämmar nikotin sockersuget. det är ju inte att rekommendera för den sakens skull, men det är inte enbart dåligt.

har hört av mormin att hon fått betydligt färre hål osv av snusandet, men ah. Fördelar finns, men inga så pass stora att det är värt att fortsätta, uttryckte mig klumpigt. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om du är 16 måste väl inte din pappa följa med in i själva rummet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som sagt, din pappa måste väl inte följa med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

envitkossa:

Som sagt, din pappa måste väl inte följa med?

Jo tydligen... Altså har problem med mina tänder och ska förmodligen skaffa tandställning ... Men ska försöka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ocely:

Jo tydligen... Altså har problem med mina tänder och ska förmodligen skaffa tandställning ... Men ska försöka

Ah okej, kanske bara att gilla läget helt enkelt.


   
SvaraCitera