Aviseringar
Rensa alla

när ska man betala restskatten? : S


Får du slutskattebesked i augusti är förfallodagen 14/11
Får du slutskattebesked i september är förfallodagen 12/12
Får du slutskattebesked i december är förfallodagen 12/3 2012

Källa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

haha nej de skulle jag inte säga

synd[sad] annars hade jag kunnat komma och rövat bort dina rikedomar[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Antar att du har godkänt din deklaration --> vänta på inbetalningskort som lär komma om någon vecka.

My dreams are her:

Får du slutskattebesked i augusti är förfallodagen 14/11
Får du slutskattebesked i september är förfallodagen 12/12
Får du slutskattebesked i december är förfallodagen 12/3 2012

Källa

åh tack båda två!!!

Paranormal_Cannabis:

synd[sad] annars hade jag kunnat komma och rövat bort dina rikedomar[crazy]

tyärr [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eh, pluggar inte du ekonomi? Tycker att man borde veta sånt, eller åtminstone veta hur man kollar upp det.

Pro tip; http://www.skatteverket.se

Pro tip 2.. du är för sent ute och får redan betala ränta med början 3e maj


   
SvaraCitera
blum
 blum

Marmoth:

Pro tip 2.. du är för sent ute och får redan betala ränta med början 3e maj

man har ju inte ens fått slutskattebeskedet, eller nått jävla inbetalningskort? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

man har ju inte ens fått slutskattebeskedet, eller nått jävla inbetalningskort? [confused]

Du har plikt att hålla koll på detta själv. Det är ju bara att logga in på ditt skattekonto eller ringa skatteverket.[confused] + Du har ju fått din deklaration?

Extra inbetalning till skattekontot

Du kan få ett underskott på ditt skattekonto av många orsaker, t.ex. för att du sålt värdepapper med vinst eller äger en fastighet och skatteavdraget som arbetsgivaren gör inte täcker fastighetsavgiften eller -skatten. Du kan också få ett underskott för att din arbetsgivare drar för lite i skatt.

Du bör då göra en så kallad extra inbetalning, för att undvika kostnadsränta.

Underskott på mer än 20 000 kronor

Om du räknar med att behöva göra en extra inbetalning på mer än 20 000 kronor undviker du kostnadsränta på följande sätt: Betala in det belopp som överstiger 20 000 kronor så att det finns på Skatteverkets plus- eller bankgiro senast den 14 februari 2011. Betala resterande del så att det finns på Skatteverkets plus- eller bankgirokonto senast den 3 maj 2011. Betalar du senare än dessa datum behöver du bara betala ränta för tiden efter dem.

Underskott på högst 20 000 kronor

Om underskottet är 20 000 kronor eller lägre betalar du in beloppet så att det finns på Skatteverkets plus- eller bankgiro senast den 3 maj 2011. Inbetalningskort får du tillsammans med deklarationsblanketten i april.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Marmoth:

- eller bankgiro senast den 3 maj 2011. Inbetalningskort får du tillsammans med deklarationsblanketten i april.

[sad] jaha. det har jag nog kastat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

[sad] jaha. det har jag nog kastat

Kommer du få betala restskatt då? Det är ju relativt ovanligt och sammanfaller oftast med värdepappersförsäljningar och fastighetsförsäljningar.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Marmoth:

Kommer du få betala restskatt då? Det är ju relativt ovanligt och sammanfaller oftast med värdepappersförsäljningar och fastighetsförsäljningar.

Ja, eftersom jag tjänat så lite har jag av någon anledning bara betalat typ 10% skatt, men nu tycker dom jag skulle ha betalat 33 som alla andra. blir så less, har inte jämkat eller nått så jag fattar inte varför jag fick betala för lite från början


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Eh, pluggar inte du ekonomi?

heeh jo :$ men är inte så insatt eller ambitiös längre nä :C

Marmoth:

ränta

men hur vet jag vilken ränta jag ska betala? så länge det inte är den höga så är det ju ganska sak samma liks:P

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/safungerardittskattek...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

men hur vet jag vilken ränta jag ska betala?

Har ej läst på om det eftersom att jag själv betalt in i tid och inte behövt bry mig.... men det står säkert någonstans.

I början kommer troligtvis räntan vara låg. Betala in så snabbt du kan.


   
SvaraCitera

tror att du ska betala skatt på fonder du tar ut:P
Min polare gjorde samma sak och får betala 4 tusen :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Eh, pluggar inte du ekonomi?

[love]

...och ekonomer klagar över att man klankar ner på dem då och då. [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

..och ekonomer klagar över att man klankar ner på dem då och då. [ops]

[bigsmile]Finns många ekonomer som är puckade och verklighetsfrånvarande. Bland annat Ben Bernanke, FED-chefen[crazy]


   
SvaraCitera