Aviseringar
Rensa alla

När ska man säga upp sig?


Ämnesstartare

Hej, är en 18årig tjej som sedan ett par månader tillbaka fått jobb på en snabbmatsrestaurang. Har tidigare jobbat på restaurang utomlands i några veckor och sommarjobbat i kiosker och på förskola. Blev svinglad för lite cashflow nu innan studenten även om det inte är så mycket, så är det ju ändå något. Men nu har jag börjat må riktigt dåligt av jobbet, stressigt hela tiden och mycket att ha i huvudet. Har egentligen inga problem med stress då jag jobbat i glasskiosk under sommarmånaderna där det varit högt tempo, vet inte riktigt vad problemet är nu. Är förvisso fortfarande relativt ny men har alltid ställt höga krav på mig själv så om jag glömmer saker som jag redan lärt mig har jag lätt för att straffa mig själv ganska hårt. Dessutom är min chef ganska hård (men rättvis) vilket gör att varje snedsteg gör jag till värsta grejen eftersom jag ofta blir tillsagd. Det kan vara att jag slått in en hamburgare i kassan som skulle vara cheeseburgare, att jag inte vet vilka rabattkuponger som är tillåtna (tro mig det finns en hel massa) och att jag gör fel när jag packar take awaybeställningar, glömmer tömma dunkarna under vasken ute vid sopstationerna (vilket lett till översvämning haha) m.m. Dessa konstanta snedsteg har gjort att jag har väldigt svårt att sova nätterna kring jobbpassen, får ofta ångest p.g.a. pressen vilket har lett till att jag bröt ihop förra helgen. På mitt jobb har vi nämligen anonyma personer som kommer och klockar hur fort det går från och med beställningen är gjord till att de får maten. Sist jag jobbade hade tydligen denna person varit där på ett kvällspass då jag stod ensam i kassan. Droppen kom när min chef kallade in mig  och sa att vi aldrig varit så långsamma förut och att tiden varit bra de senaste månaderna men att det nu gått på ca 200 sekunder. Jag kände mig skyldig såklart eftersom jag är den nya, även om de i köket också spelade en roll i det hela. 

När jag googlar på andra som inte trivts på sina jobb dyker mer allvarliga saker upp som hemska chefer och dåliga villkor. Jag tänker att det hade kunnat vara mycket värre och känner mig otacksam för att jag känner såhär. 
Jag vet inte om jag ska fortsätta ge detta en chans, mina vänner och mina päron tycker det eftersom jag inte direkt har något annat jobb att välja på. Har sökt flera stycken den senaste månaden utan svar. Hur hade ni gjort? Någon som varit i liknande situation? 


   
Citera

Låter som att jobbet ej passar dig hel enkelt, säg upp dig omgående och sök något mindre stressfullt så att någon som står utanför arbetsmarknaden kan ta över ditt jobb med rätt kompetens så snabbt som möjligt. 


   
SvaraCitera

Klarar du dig utan inkomst tills ett nytt jobb dyker upp kan du ju säga upp dig 🙂 Hur ofta jobbar du? Om det är extra/timmar kanske du ska hålla ut lite till tänkte jag, det tar ju längre tid att få in rutinerna då. Förstår dock om det är jobbigt att få tillsägelser, det är ju klart man inte kan kunna allt direkt :/


   
SvaraCitera

Låter trist! Vet ej hur dina chefer är, men har du fått tillräcklig upplärning då? Ja menar, tempot tar ett tag att bygga upp (tro mig, jobbar inom pdodusktionsindustri och klockningar o takter för att hålla produktionsplan ställer jävla stora krav som tar ett tag att komma in i) så chefen är väl bra dum i huvudet om hen mot förmodan skulle peka ut just dig som nyanställd?
Dessutom så är det på mitt företag så att man inte får "klocka" enskilda individer och liksom ställa ut dessa, utan klocka hela flödet/laget/skiftet. 

Du kan ju fråga om tips och trix liksom, saker man kan tjäna några sekunder på, hur man lägger upp sin arbetsdag. Var ärlig och säg till denne att du kanske behöver lite mer tid nu till en början, ev. någon som kan stödja lite vid sidan om, vad det nu kan vara. Har ni inte lagledare? Dessa brukar ju "rycka in" där det behövs.

Ställ inte sådana krav på dig själv som nyanställd. Jag lovar att ditt tempo kommer när du hittar dina egna som trix efter ett tag. Alla moment på displayen (antar att du jobbar kassa) + kuponger osv kommer att sätta sig i bakhuvudet, garanterat. I sommar går du säkerligen i sömnen på jobbet, kan allt utantill och slipper stressa inför varje kund. 

Jag tycker du kan ge det en månad till eller så och fråga efter stöd och råd. Du kan ju söka annat vid sidan om.

Alla är nybörjare, gäller att intala sig det även fast jag vet att man stressar på och inte vill vara den sega/svaga länken i teamet. 

Lycka te'! 

OBS, ej arbetat inom restaurang, har några bekanta dock, så "gissar" mest hur det ser ut där inne. 


   
SvaraCitera

Om du kan gå ner i arbetstid kanske skulle minska din stress och att du behöver prata ut om det med någon för att få ut allt liksom. 
Jag skulle nog försökt att vara där ett tag till och m det fortfarande inte funkar så skulle jag nog säga upp mig.


   
SvaraCitera

det låter på dig som att du bör säga upp dig med omedelbar verkan. att stressa sönder sig över vad en rövhatt till chef tycker om hur du presterar är inte ett värdigt sätt att förkorta sitt liv, och det är inte värt några pengar.


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

varit med om samma sak, det där är en grej man typ måste lära sig att hantera den hårda vägen.. men jag förstår hur du känner det, finns inget värre än att känna sig inkompetent skyldig och dålig

du verkar vara en som gör sitt bästa, vill göra ett bra jobb, försöker bli bättre osv.. såna är aldrig dom dåliga på arbetsplatser, dom som är dåliga är dom som whinear, slackar, slarvar, tar på sig roll som offer eller är odrägliga och skapar drama

att du sen gör lite fel när du är ny är bara att förvänta sig, din chef har säkert varit med om mycket värre förrut, om din chef inte är urdålig på att förstå människor så är hen oxå medveten om att du hela tiden försöker bli bättre, chefer gillar det, det visar att du är värd att ha kvar, att hen sen säger till dig fast det kanske inte behövs (du verkar säga till dig själv så att säga) kanske bara är hens försök att hjälpa dig på traven, ta det inte personligt, hen är nog bara en sån som tror på trial by fire metoden och behandlar alla likvärdigt, personligen tycker jag inte man ska vara så hård i sin kritik mot folk som uppenbarligen inte behöver det, men många som är i chefsposition är just den typ av människor som inte anpassar sin stil eller kritik efter specifika personer.. är väl kanske därför dom blir chefer eller nåt.. jag vet inte, däremot skulle jag inte tolka kritiken som att hen är direkt missnöjd med dig, du kan pröva att fråga och förklara när du känner vid något bra tillfälle när det är lugnt o din chef verkar på bra humör 

se det som att du inte bara lär dig jobbet, du lär dig att bli tuffare och hantera stress, att övervinna dina negativa känslor, få större självförtroende osv, någon gång i framtiden kanske du får en chef eller en medarbetare som verkligen är en fitta, då är det bra att veta var man har sig själv

jag tror också att du förstorar upp dina snedsteg, alla som är nya kommer att göra fel, att ni var långsamma när det kom en testperson är inte mer ditt fel för att du är nu, snarare tvärtom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket för alla bra och hjälpsamma svar! Jag söker jobb vid sidan av nu och behåller det här sålänge jag orkar... Ska försöka ge det en månad och hoppas att jag kommer in i det lite mer. 


   
SvaraCitera

Hej! Är 16 och är i exakt samma situation fast idag då? Hur blev det med ditt jobb?


   
SvaraCitera