Aviseringar
Rensa alla

När ska ni ta bort klumpjäveln där nere då?


Ämnesstartare

smisk:

Hade skrattat om de satt den uppe på sidan istället.

detta.


   
SvaraCitera
Åtta

När jag var nere i Stockholm senast så diskuterade jag och Nahlén hur vi kunde göra för att göra det hela mindre dåligt. Jag minns inte riktigt om vi kom fram till något (eller jo, en sak, men tror inte det rörde "klumpen"), men jag kan i alla fall förklara varför den finns där från första början.

Icke-inloggade människor står för över 90% av alla sidvisningar, tro det eller ej. Dessa är människor som trillar in via Google-sökningar och dylikt. Det är såklart skitbra att vi får in tiotusentals besökare i veckan från diverse sökmotorer, eftersom det gör att både Nahlén, jag och andra kan få äta, samt att vi kan investera i att göra sidan bättre, men ett problem med dessa besökare är att de stannar här endast i några sekunder. De läser nämligen igenom tråden och sticker sedan.

Ett väl beprövat sätt att öka "stickiness" hos besökare är att förse dem med nytt material så snart det de tittade på är slut. När de kommer till slutet av tråden så hoppas vi därför att de ska se något de tycker är intressant, antingen bland "relaterade trådar", texter eller bloggar. Det är även väl känt att folk är mycket mer benägna att uppmärksamma bilder än text; därav bilderna i footern (vilka gör att den tar större plats).

Jag håller dock med om att den inte är vidare värst bra designad. Jag har spenderat rätt mycket energi på att försöka lista ut hur fan man kan se till så att besökare får någon typ av "neverending story", utan att det är jobbigt för oss som använder forumet, men det är svårare än man kan tro. Har någon förslag (mockups tas med glädje emot) så är de välkomna. Att ta bort footern helt är inte riktigt ett alternativ, då dessa ~90% av besökarna är viktiga för sidans ekonomi. Övriga 10% är såklart också viktiga -jag är trots allt en av dem jag också- och därför vill vi försöka få till en kompromiss som fungerar.

För stunden så är det bara att adblocka alla <td> med id=footer. Fungerar alldeles utmärkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

När de kommer till slutet av tråden så hoppas vi därför att de ska se något de tycker är intressant, antingen bland "relaterade trådar", texter eller bloggar

grejen är ju den att materialet som kommer fram mycket sällan är relaterat. om man inte anser att, säg, "killar, hur mkt ska man raka bort där nere" är relevant för en tillfällig besökares intresse om den kommit hit via denna tråd. det övriga (bloggar, gallerier, osv) är om möjligt ännu lösare relaterat.

relaterade trådar är en bra grej, men det bygger lite på att de är relaterade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte varför de envisas med att hela tiden göra sidan sämre. Förbättra forumet istället för att skriva fjantiga böcker och slänga in störiga grejer som bara är i vägen för alla.


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

det bygger lite på att de är relaterade.

Trådtiteln skulle dock lätt kunna misstas för att handla om intimrakning (förutsatt att man har könsbehåring i form av en klump). Jag kan se hur våra forumrobotar misstagit sig. [cute]

Dold text: Jag har mina misstankar om varför relaterade trådar är så bristfällig, men jag kan inte ta mig en titt förrän jag har tillgång till UMs kod, vilket torde hända inom de närmsta veckorna.


   
SvaraCitera

Åtta:

Har någon förslag (mockups tas med glädje emot) så är de välkomna.

minns att jag sa till nahlén att jag tyckte att man skulle hålla skiten där nere borta från själva trådarna pch bara ha den ute i forumlistorna, han tyckte åtminstone då att det var en bra idé men kan ju ha ändrat sig sen dess.

tycker annars att man kan förlänga hägerspalten, i efterhand kom jag på att anledningen till att min högerspalt i nuläget är så liten är för att jag blockerat all reklam därifrån, så den kanske redan är lika lång som sidan i nuläget för "normalanvändare"..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag kan se hur våra forumrobotar misstagit sig. [cute]

fast det gör de i oerhört många fall. det är liksom aldrig relaterade trådar. antingen är det trådar vars första inlägg är identiskt, vilket är värdelöst då 95% av alla trådar på um i grunden är helt värdelösa för alla utomstående, eller så är den "relaterade" tråden något helt annat med en titel som är formulerad på ungefär samma sätt.

Åtta:

Jag har mina misstankar om varför relaterade trådar är så bristfällig, men jag kan inte ta mig en titt förrän jag har tillgång till UMs kod, vilket torde hända inom de närmsta veckorna.

en uppgradering vore ju att faktiskt ha med delforum som en avgörande faktor, det verkar inte funktionen alls bry sig om. en annan uppgradering, om det nu är helt jävla omöjligt att flytta skräpet nån annanstans, är att på något vis jobba sig runt problemet med att man inte kan gå till svarsrutan med end-knappen, och få det att fungera ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bort bums, aight?!


   
SvaraCitera
Åtta

Blivande_japan:

minns att jag sa till nahlén att jag tyckte att man skulle hålla skiten där nere borta från själva trådarna pch bara ha den ute i forumlistorna, han tyckte åtminstone då att det var en bra idé men kan ju ha ändrat sig sen dess.

Han pratade något om det. Jag vet inte om jag håller med om att det är en så bra idé, eftersom hela poängen med den är att man efter att ha läst en tråd ska ha någonstans att ta vägen. Men han verkade i alla fall såld på det, och det är ju han som håller i pengasäcken. [wink]

Blivande_japan:

tycker annars att man kan förlänga hägerspalten, i efterhand kom jag på att anledningen till att min högerspalt i nuläget är så liten är för att jag blockerat all reklam därifrån, så den kanske redan är lika lång som sidan i nuläget för "normalanvändare"..?

Lika lång som resten av sidan är den ej, men den är hyfsat lång. Jag undrar mest vad som skulle hända på sidor som är någorlunda korta, typ användarsidor, frågor och svar, texter, o.s.v. Man vill ju ogärna ha en sidebar som är längre än vad själva content-ytan är. Det skulle se fördjävligt ut. Möjligen att man endast kunde visa den förlängda sidebaren i forumet, men då har vi problemet med korta trådar. Hmm...

Leijonsparf:

fast det gör de i oerhört många fall. det är liksom aldrig relaterade trådar.

Vet. Förklarade detta i modforumet för mediakatt tidigare, men jag tror att jämförelsen endast görs på trådtitlar, och inte hela poster; förmodligen av prestandaskäl, då fulltextsök på potentiellt långa texter är fruktansvärt, fruktansvärt "dyrt" (prestandamässigt). Men som sagt, jag ska ta mig en kik.

Leijonsparf:

en uppgradering vore ju att faktiskt ha med delforum som en avgörande faktor

Det kanske kan vara en idé. Jag ska försöka komma ihåg det!

Leijonsparf:

är att på något vis jobba sig runt problemet med att man inte kan gå till svarsrutan med end-knappen

Tror inte att vi kan binda om vad just end gör, då jag misstänker att det ligger på applikationsnivå. Ett annat alternativ är att göra typ:
Image

Men jag är inte så förjust i detta, då det är lite missvisande, eftersom man inte besvarar den specifika posten (förväntat beteende vore att hela posten citeras och man tas till inläggsrutgrejen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men jag är inte så förjust i detta, då det är lite missvisande, eftersom man inte besvarar den specifika posten (förväntat beteende vore att hela posten citeras och man tas till inläggsrutgrejen.

sysslar inte med kodande, men går det inte att dölja all jobbig skit nedanför svarsrutan tills man faktiskt scrollar ner till den, och visa det då? i så fall skulle end fungera som vanligt, men skräpet där nere skulle fortfarande synas.

en bättre lösning är dock att helt enkelt utnyttja det utrymme som finns, och inte är längst ner på sidan, bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh är glad att du inte har en tumör i underlivet el liknande!
Håller med om att klumpen borde avlägsnas!
Bort med alla klumpar!!!!


   
SvaraCitera

Som Åtta nämnde har vi gått igenom det och ska försöka hitta en (bra) lösning på det så fort som möjligt, det är absolut inte bortglömt eller lagt i malpåse. Han kommer att få tillgång till koden den här veckan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik Nahlén:

Som Åtta nämnde har vi gått igenom det och ska försöka hitta en (bra) lösning på det så fort som möjligt

Om ni ska ha någon jävla neverending story så finns det ju ingen bra lösning. Den enda lösningen som är bra är att den försvinner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som klassråd i skolan


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

går det inte att dölja all jobbig skit nedanför svarsrutan tills man faktiskt scrollar ner till den

Jo, men jag ser inte vad det skulle åstadkomma. Skrollar man ned till botten så kommer man ju ändå till botten, d.v.s. långt nedanför postrutan. Kanske vore det möjligt med någon slags fördröjning, så att man skrollar ned till botten, sedan dyker footern fram efter en halv sekund eller så. Då kan man ju skrolla ned ända till "botten" genom att bara skrolla så mycket det går, samtidigt som footern kan vara där och "hindra" besökare från att försvinna iväg.

Leijonsparf:

en bättre lösning är dock att helt enkelt utnyttja det utrymme som finns, och inte är längst ner på sidan, bättre.

Håller helt med. Problemet är att det är väldigt enkelt att säga "gör bättre", det är svårare att komma på hur.


   
SvaraCitera