Aviseringar
Rensa alla

När tror du att vi kommer nå jämställdhet?


Ämnesstartare

Idag är det Internationella Kvinnodagen och vi på Ungdomar.se tycker såklart att det är en dag som måste tas tillvara på! Stort grattis till alla oss snopplösa själar, nu passar vi på att prata kvinnofrågor eller hur?

Tidningen Metro hade igår en liten kvinnodag-special. De inledde med att skriva, "Den 8 mars säger vi inte grattis till kvinnorna på den internationella kvinnodagen. Men vi säger grattis i förskott. År 2205 är det nämligen stor chans att kvinnorna är jämställda".  Detta följt utav en mer ingående förklaring på hur utvecklingen sett ut i olika kvinnofrågor och utefter detta hur lång tid det skulle kunna ta, i samma förändringstakt (baserat på att det ökar och inte sänks), för området att bli helt jämställt. 
Det som tros utvecklas snabbast är Föräldraledigheten (Alltså att kvinnor och män tar ut lika mycket föräldrapengar), där tros vi nå jämställdhet år 2040.
Det som tros utvecklas långsammast är VAB - vård av sjukt barn. Där tar kvinnor i dagsläget ut två tredjedelar av de ca fem miljoner vabdagar som tas ut. Där tros vi inte vara jämställda fören år 2205.

För att läsa mer, läs här  eller leta igenom bussar och tunnelbanor efter en gammal tidning Glad

I tidningen avslutades denna undersökning med att privatpersoner fick svara på frågan, "När tror du att det kommer bli jämställt?". Det var många, väldigt olika svar med många riktigt intressanta motiveringar. Vissa tror att det aldrig kommer bli jämställt, andra tror att vi bara har runt tio år kvar då vi är så medvetna och insatta i det i dagsläget. Jag tänkte att det skulle vara intressant att ställa samma fråga här, till er!  När tror vi ungdomar att vi kommer nå jämställdhet?  Ge gärna en liten motivering och specificering till ert svar!


Vi följer Metros exempel och vill också ha en liten "kvinnodags-special" idag. Vår kära Time har också gjort en poll där du kan diskutera vilken kvinnofråga du anser vara viktigast! 

feministliding%25C3%25B6hemsida.png


   
Citera
Ämnesstartare

känns som om 200 år haha, men aa grattis till oss alla!!!! wiii

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motsätter mig det där med att gratta pga känns lite som att gratta en aidssjuk på världsaidsdagen, men å andra sidan förstår jag ju hur grattarna menar och vi ska fira att vi har en sådan här dag - men å andra sidan ska den ju inte behövas så den belyser ju bara hur ickejämlik vår värld är och det är ju rätt sorgligt.
Röstade 200-300 år i pollen.


   
SvaraCitera

vi är där nu. i alla fall i sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Motsätter mig det där med att gratta pga känns lite som att gratta en aidssjuk på världsaidsdagen, men å andra sidan förstår jag ju hur grattarna menar och vi ska fira att vi har en sådan här dag - men å andra sidan ska den ju inte behövas så den belyser ju bara hur ickejämlik vår värld är och det är ju rätt sorgligt.
Röstade 200-300 år i pollen.

Finns en internationell mansdag också Glad
Se det som en dag där tillfället kan tas i akt att diskutera en massa nödvändiga kvinnofrågor! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Aldrig

Förhoppningsvis inte. Jag tycker inte alls att det är jämställdhet att män och kvinnor skall dela exakt lika på allting, jämställdhet är när könen inte spelar någon roll utan man utgår från individens bästa, individens kvalifikationer etc. 

Sen så tycker jag att det är lustigt att det är just män och kvinnor som man har valt att dela upp i två grupper när man pratar jämställdhet. Är det för att dessa är de största grupperna? Vad kommer sen när detta är färdigt, skall blondiner tjäna lika mycket som brunhåriga? Det blir väldigt snävt när man istället för att diskutera individen istället tar och delar upp alla i två distinkta grupper. För att ta frågan om föräldrapenning exempelvis som ganska ofta är på tal - den förutsätter nästan alltid heteronormativt föräldrapar. Hur skall man göra om det är två män eller två kvinnor som skall dela på föräldrapenningen?

Det som behövs är könsneutral lagstiftning så långt det går (vet inte hur alla lagar ser ut idag så kan inte säga till 100% att det går att genomföra gällande all lag). Att invididen är det som räknas och att kön inte spelar någon roll - oavsett om det gäller lön, dela på föräldrapenning eller vilken fråga det nu är man talar om. Jämställdhet är inte att man tar två grupper med människor och dessa delar lika, jämställdhet är att alla individer får samma förutsättningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Finns en internationell mansdag också Glad
Se det som en dag där tillfället kan tas i akt att diskutera en massa nödvändiga kvinnofrågor! 

Fast den behövs ju inte på samma sätt, eller ska ses på samma sätt. Tycker att det alltid är tid att diskutera sådant (eller nä har social skills irl och ser ju när det är omöjligt men på nätet tar jag väl i princip alla tillfällen).

Buddah:

Förhoppningsvis inte. Jag tycker inte alls att det är jämställdhet att män och kvinnor skall dela exakt lika på allting, jämställdhet är när könen inte spelar någon roll utan man utgår från individens bästa, individens kvalifikationer etc. 

Sen så tycker jag att det är lustigt att det är just män och kvinnor som man har valt att dela upp i två grupper när man pratar jämställdhet. Är det för att dessa är de största grupperna? Vad kommer sen när detta är färdigt, skall blondiner tjäna lika mycket som brunhåriga? Det blir väldigt snävt när man istället för att diskutera individen istället tar och delar upp alla i två distinkta grupper. För att ta frågan om föräldrapenning exempelvis som ganska ofta är på tal - den förutsätter nästan alltid heteronormativt föräldrapar. Hur skall man göra om det är två män eller två kvinnor som skall dela på föräldrapenningen?

Det som behövs är könsneutral lagstiftning så långt det går (vet inte hur alla lagar ser ut idag så kan inte säga till 100% att det går att genomföra gällande all lag). Att invididen är det som räknas och att kön inte spelar någon roll - oavsett om det gäller lön, dela på föräldrapenning eller vilken fråga det nu är man talar om. Jämställdhet är inte att man tar två grupper med människor och dessa delar lika, jämställdhet är att alla individer får samma förutsättningar.

Nu har du väl missuppfattat lite grand. Att ge alla tillträde till hela spelplanen istället för en avgränsad halva är att ge folk valfrihet att sedan välja, utifrån sina egna behov. Att utan att veta ngt om personen mer än vad hn har för kön och baserat på det ge hn tillträde till ena eller andra sidan av spelhalvan är inte jämlikt någonstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mansdagen är bra då män då kanske kan se att även de lider av könsrollerna, men i övrigt känns det lite som att ge vita människor en egen dag bara för att slaveriet fått så mkt uppmärksamhet, typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Fast den behövs ju inte på samma sätt, eller ska ses på samma sätt. Tycker att det alltid är tid att diskutera sådant (eller nä har social skills irl och ser ju när det är omöjligt men på nätet tar jag väl i princip alla tillfällen).

Ja, men vi behöver inte se det som nedvärderande då det finns en för båda kön, precis som att det finns en mors dag och en fars dag.
Självklart bör sådana frågor alltid diskuteras, det vet du att jag tycker också, men det är fint att ha en sån dag att kunna bräka på lite mer och vara extra stolt över sin pussypower! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Mansdagen är bra då män då kanske kan se att även de lider av könsrollerna, men i övrigt känns det lite som att ge vita människor en egen dag bara för att slaveriet fått så mkt uppmärksamhet, typ.

Ja, det finns ju mansfrågor som behöver lyftas också - allra oftast orsakade just utav ojämställdheten. Det för inte bara positiva saker med sig att vara den med mest makt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Ja, men vi behöver inte se det som nedvärderande då det finns en för båda kön, precis som att det finns en mors dag och en fars dag.
Självklart bör sådana frågor alltid diskuteras, det vet du att jag tycker också, men det är fint att ha en sån dag att kunna bräka på lite mer och vara extra stolt över sin pussypower! 

Det är sant, ja det vet jag! Menar bara att det är lite fult att männen anser sig vara orättvist behandlade av en dag som kommit ur att vi blir och blivit orättvist behandlade.  Men jag klankar ej ned på dig eller denna dag, obs.

http://ungdomar.se/forum/thread/329976

mvh petar in en liten poll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

http://ungdomar.se/forum/thread/329976

mvh petar in en liten poll

Kanonbra, önskar nästan att jag kommit på den pollen själv!


   
SvaraCitera

presidente:
vi är där nu. i alla fall i sverige.

lol nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Nu har du väl missuppfattat lite grand. Att ge alla tillträde till hela spelplanen istället för en avgränsad halva är att ge folk valfrihet att sedan välja, utifrån sina egna behov.

Att dela upp befolkningen i två grupper (män och kvinnor), ge dessa lika stor del av spelplanen är inte att ge alla samma förutsättningar. Det första och grundläggande felet i hela jämställdhetsdebatten är att man gör denna uppdelning och tror att jämställdhet kan skapas genom att dessa två distinkta grupper får dela exakt lika på allting.

Jämställdhet handlar inte om att man skall kvotera in kvinnor i styrelser eller män på undersköterskeprogrammen. Att man skall reglera löner eller sitta och styra vilka som får ta ut hur mycket av föräldrapennningen. Jämställdhet är när vi har ett könsneutralt samhälle som tillåter att jag som arbetsgivare sätter vilken lön jag vill (inom de ramar som finns naturligtvis) för mina anställda oavsett kön utefter hur de har presterat. När människor oavsett om de är i ett förhållande som är man man, kvinna kvinna eller kvinna man själva får avgöra vilken fördelning av föräldrapenningen som är bäst för deras livssituation. 

Vårt samhälle består inte av män och kvinnor, det består av individer.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

lol nej

lol jo


   
SvaraCitera