Aviseringar
Rensa alla

När växer Kina om USA och västvärlden? + awesome sida


här i sverige alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kina kan ju redan nu krasha USAs ekonomi.


   
SvaraCitera

Om jag får leka bror duktig så tycker jag inte att vi ska ropa hej än. Det har sett strålande ut för länder förr (Jag tänker Japan), som det sedan gått sämre för.

Den intressanta grejen med Kina är ju inte att de är en stor producent eller sitter på massa dollar, utan att de är beroende av en förhållandevis köpstark västvärld som de kan exportera till. Varför tror ni att de dragit sig så länge för att revalvera Yuanen? Jo, för att det riskerar att skada deras export.

Så, mina vänner, skenet kan bedra, säger jag bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Dock är det sorgligt att kommunistledarna i Kina kan tolka det ökade välståndet som ett tecken på att demokrati inte behövs i Kina och att en demokratisering av Kina då dröjer ännu längre, vilket jag tror också är det sättet ledarna kommer tolka det på.

Nja, jag är faktiskt tveksam till det. Kina har öppnat upp sig mer och mer. Och så länge det är på rätt väg, som nu, så ser jag faktiskt att det bästa är att behålla stabiliteten. När de har kommit lite längre och är mer stabila, då kan man börja prata om demokrati.

Jucka:

Med tanke på att majoriteten av alla afrikanska länder är dränkta av skulder och att deras inkomster mest klarar av att betala räntan på skulderna så kommer det dröja otroligt långtid tills dom kan börja konkurrera med västvärlden.

Fast och andra sidan har de flesta länder, förutom Norge, stora stadsskulder. Vissa större än andra självfallet. Afrika har däremot ett stort behov som jag tror förr eller senare kommer börja att tillgodoses. När Asiens marknad är mättad kommer västerländska OCH asiatiska företag leta upp nya tillväxtmarknader.

Sming:

så det är därför kina knappar in på oss.

Anledningen är att kinas medelklass ökar explosionsartat.

Sming:

Förmodligen aldrig. Förhoppningsvis har vi tagit oss förnuftet till fånga och bli mer protektionistiska.

Västvärlden kommer inte ha råd att vara protektionistiska mot Kina och Asien, det är en för värdefull marknad för det. Det kommer ingen att tjäna på. Att bli protektionistisk mot Kina och Asien är ungefär lika korkat som om Kina och Asien i dagsläget skulle bli protektionistiska mot oss, eller om de skulle återgå till sin tidigare position.

Ekonomier är cykliska och förr eller senare kommer vi få se att Kina och Asien styr rodret, vare sig vi vill eller inte.

internet:

jag ser fram emot den dagen kinas snabbmatkultur konkurrerar ut den amerikanska.

Jag tror faktiskt inte att ni svenskar skulle uppskatta kinas snabbmat. [crazy] Kinas snabbmat är inte den mat som nog många föreställer sig. Den är rätt speciell om man säger som så.

Kablash__:

Kina kan ju redan nu krasha USAs ekonomi.

Ja det kan de, men de kommer aldrig att göra det. De är för beroende av USA i dagsläget. Kraschar man USAs ekonomi så kraschar man sin egen.

multuspollex:

Varför tror ni att de dragit sig så länge för att revalvera Yuanen? Jo, för att det riskerar att skada deras export.

Kina har redan revalverat en gång och det kommer att komma igen. Denna gången en kraftigare dessutom.

Nu har till och med politiker inrikes börjat argumentera för att Kina bör revalvera yuanen med upp till 10 procent mot USD, för att reducera inflödet av spekulativt kapital i landet. Det är en bra strategi för att skydda Kina från effekterna av kortfristiga kapitalinflöde.

God Jul alla![y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Trodde det var NewYorkCity som hade skapat denna tråd först. [blush]

Tror du verkligen han skulle erkänna det som står i rubriken? 😉


   
SvaraCitera

Statslös:

Tror du verkligen han skulle erkänna det som står i rubriken? 😉

Nä han skulle förneka det. Var förberedd att han skulle försvara U S A to tha end!

Men så var det icke han. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ömsesidia behovet är intressant. 🙂 Men vad innebär det när man revalverar en valuta?

Jucka:

stor befolkning och lågt välstånd vilket gör att folket kräver mindre för att utföra samma jobb som i västvärlden. Dock är det sorgligt att kommunistledarna i Kina kan tolka det ökade välståndet som ett tecken på att demokrati inte behövs i Kina

Kina må vara en enpartistat och ett u-land på många håll och kanter men med ökat materiellt välstånd ökar kraven på högre löner, med ökad ekonomisk frihet för individer tilltar kravet på demokrati. Jag tror att landet på sikt kommer att bli allt mer demokratiserat (såvida folket inte enas under någon form av konfuciansk fascistlära) och marknaden mättad som Statslös skriver.

stoner:

Det hoppas jag verkligen lär dröja. Kan verkligen inte ens tänka mig att Afrika med alla dessa bananrepubliker skulle ens komma i närheten av vad vi kallar för varken high tech land eller ett land som skulle producera high end produkter.

Men du hajar väl att barbariet är en följd av misären som länderna och deras befolkning befinner sig i?


   
SvaraCitera

nasir:

Kina må vara en enpartistat och ett u-land på många håll och kanter men med ökat materiellt välstånd ökar kraven på högre löner, med ökad ekonomisk frihet för individer tilltar kravet på demokrati.

Jo men problemet jag ser är p.g.a Kinas enorma befolkning så skulle landet inte "lida" särskilt stort om regimen valde att "plocka bort" 1-2 miljoner personer som kräver demokrati, bättre löner/arbetsförhållanden/nånting som inte regimen håller med om, dom kan bytas ut direkt i princip av ny billig arbetskraft som inte ifrågasätter.

Om du öppet som Kines går ut och propagerar för demokrati i Kina så har du inte många dagar kvar i frihet eller vid liv om du har otur. Senaste gången som Kineser öppet krävde demokrati var ju under studentupproret 1989 där man som högst hade ca 1 miljon demonstranter på himmelska fridens torg som krävde demokrati och frihet vilket fick regimen att sätta in militären som dödade och skadade tusentals och sedan förbjöd folk att tala om det eller dokumentera det. Väldigt få Kineser som vet vad som hände på torget den 4 Juni 1989. Jag tror att Kinas ledare idag skulle göra samma sak för att skydda sin egen makt.

Och med tanke på att omvärlden i stort sett inte bryr sig ett skit om att regimen håller över 6 miljoner politiska fångar i arbetslägren och utför godtyckliga avrättningar så länge dom tjänar pengar tillsammans med Kina så kommer nog inte trycket från omvärlden häller pusha Kina till att bli en demokrati.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Jo men problemet jag ser är p.g.a Kinas enorma befolkning så skulle landet inte "lida" särskilt stort om regimen valde att "plocka bort" 1-2 miljoner personer som kräver demokrati

himmelska fridens torg

Jag tror knappast att det är ett hållbart ekonomiskt förhållningssätt att demografiskt sett återvinna sin nationella arbetsstyrka.

Det var för 21 år sedan och Kina hade vad jag vet ännu inte börjat öppna sin ekonomi och var inte en lika fortlöpt kapitalistisk stormakt som den är idag. Även om Kina fortfarande är en totalitär polisstat så ser den ekonomiska situationen annorlunda ut idag och allt fler människor i landet utöver studenterna börjar bli allt mer politiskt medvetna av den anledning jag skrev.

För mig går tanken på materiellt välstånd och säkerhet inte ihop med den på totalitarianism, utan konflikt.

Jag tror att det sakta kommer att bli en allt mer liberal demokrati till följd av tryck från både det egna folket och det internationella "samfundet". Europeisk media har (till följd av det ekonomiska hotet) blivit allt mer medvetna om och framhållande av de dåliga villkoren under vilka folket lever.

Jag läste tom för ett tag sen även om en eller flera ministrar som bemötts av stor kontrovers i det "kommunistiska" partiet då de själva föreslagit förändringar för att luckra upp den järnhand partiet har över landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det är överhypat det här med kinas makt osv, kina är fortfarande ganska beroende av tex amerikanska investeringar, köp + att man har ett intresse av att USA's ekonomi håller i sig på grund av sin stora utlåning till jänkarna, man vill ju inte att USA inflationerar sig ur skuldproblemen eller helt enkelt skiter i att betala dom. USA är också fortfarande fullkomligt överlägsna när det gäller försvar, man lägger lika mycket på försvar i USA som hela världen tillsammans, Washington kommer att fortsätta vara den största supermakten rätt så länge även om den röda draken verkar resa sig, sen är också EU typ den största ekonomin i världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Västvärlden kommer inte ha råd att vara protektionistiska mot Kina och Asien, det är en för värdefull marknad för det. Det kommer ingen att tjäna på. Att bli protektionistisk mot Kina och Asien är ungefär lika korkat som om Kina och Asien i dagsläget skulle bli protektionistiska mot oss, eller om de skulle återgå till sin tidigare position.

Ekonomi är inte riktigt min nisch, det kan jag erkänna på förhand. Men det torde spela roll vilka marknader vi snackar om. En hel del kan vi producera själva, medan mycket är vi beroende av import från asien. Men sedan kan vi fråga oss hur idiotiskt det kommer att bli om sverige drabbas av massarbetslöshet för att jobb flyttas utomlands till låglöneländer, eller att låglönearbetare (invandrare) tar våra jobb.


   
SvaraCitera

Statslös:

Jag tror faktiskt inte att ni svenskar skulle uppskatta kinas snabbmat. Kinas snabbmat är inte den mat som nog många föreställer sig. Den är rätt speciell om man säger som så.

jag har hört mycket gott om de där nudlarna som finns överallt utom här som jag inte kommer ihåg vad de heter... när jag var i indonesien/malaysia (mest i malaysia) käkade jag på kinesiska food courts hela tiden, mkt gott. saknar detta här.


   
SvaraCitera

Sming:

Men sedan kan vi fråga oss hur idiotiskt det kommer att bli om sverige drabbas av massarbetslöshet för att jobb flyttas utomlands till låglöneländer

Om inte vi kan producera en sak tillräckligt bra säger det väl sig självt att vi inte borde syssla med den typen av produktion. Dessa länder "tar" våra jobb för att de kan göra våra jobb bättre och billigare. Våra jobb får helt enkelt flytta till andra sektorer.

Sming:

eller att låglönearbetare (invandrare) tar våra jobb.

Anledningen att invandraren tar ditt jobb är för att denne är mer lämpad för jobbet, ser du till att bli mer lämpad för jobbet så tar inte invandraren ditt jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Hur länge tror ni att det kommer dröja tills det är västvärlden som får agera "låglöneland" där produktionen till ett än mer växande Asien kommer att läggas?

eh, det kommer väl ej hända enligt ledande superekonom på handelshögskolan i bergen. alltså att vi får agera låglöneland.

http://svtplay.se/v/2192672/dokument_inifran/den_stora_utmaningen?cb,a1364145,1,...

där finns en liten dokumentär.

Dold text: CHINA MUST GROW LARGaHhhhh

f.ö kommer ju deras ekonomsika utveckling såklart att minskas. i dokumentären jag länka till trodde en person på ca 15år. det handlar om att folk får högre o högre löner så att det inte är lika värt för företag att placera sina tillverkningsindustrier i dessa länder.

jag troor att tillverkningsindustrier kommer att flytta på sig snabbarae nästa gång. eftesom att företag nu sett att det rä viktigt. så flytten till filipinerna eller annat låglöneland kommer företag vara ivriga på att införa o inte lika tvekande som vissa är idag.

men i denna fråga väljer jag som tro på professorn på handelshögskolan. och självklart kommre jag att utbilda mig! 🙂

ååh.. vill bara till högskolan...

Statslös:

När är det dags för Afrika kan man även fråga sig.

aa det är intressant, ska nog hjälpa till att påskynda den processen :). efter min utbilding!

Dold text: going back to my roooooots [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Men sedan kan vi fråga oss hur idiotiskt det kommer att bli om sverige drabbas av massarbetslöshet för att jobb flyttas utomlands till låglöneländer

Grejen är ju den att det aldrig kommer att hända. Våra företag och våra regeringar är strikta på det i avtalen med tillväxtländernas företag och regeringar.

Lokal och regional produktion kommer alltid att finnas kvar eftersom att den är nödvändig. Volvo kommer aldrig att stänga sina fabriker i väst trots att det är kinesiska ägare just nu.

internet:

jag har hört mycket gott om de där nudlarna som finns överallt utom här som jag inte kommer ihåg vad de heter... när jag var i indonesien/malaysia (mest i malaysia) käkade jag på kinesiska food courts hela tiden, mkt gott. saknar detta här.

Fast nudlar är ju inget som man använder sig speciellt mycket utav i Kina. Nudlar är mer Sydostasien, som du själv nämnde Malaysia, Indonesien och Thailand. Men jag håller med dig.. det hade varit trevligt om även sydostasiatisk matkultur spred sig (jag pluggar själv i Jakarta för närvarande).[y]

HK Berghdal:

f.ö kommer ju deras ekonomsika utveckling såklart att minskas.

Självklart kommer den att göra det. Men vid den tidpunkten kommer troligtvis dessa länder att själv ha utvecklade industrier och företag som kan fortsätta utvecklingen. Grejen är också den att trots att dessa länder rent utvecklingsmässigt inte är riktigt på vår nivå så kommer de gå om oss, tack vare deras storlek, långt innan de är nära vår nivå. De kommer bli mäktigast tack vare deras storlek.


   
SvaraCitera