Aviseringar
Rensa alla

Nära har börjat ta droger! HJÄLP!


Ämnesstartare

Min kompis har en nära vän som hon känt sen hon gick i grundskolan. Han har börjat röka allt möjligt och börjar ta sprutor.
Hon är jätte rädd och orolig. Vad ska hon göra?
Det är ju viktigt att hennes kompis vet att han fortfarande har sin kompisar som INTE sviker honom. Hans andra kompisgäng är såna som tar droger, hans andra kompisar tar droger, då blir det svårare väll?
Hur kan man få en nära vän att sluta ta droger? Min kompis vill inte att han ska dö i förtid som han håller på att riskera.


   
Citera

Vilka droger gäller det?


   
SvaraCitera

Varför tar han droger? Han kanske råkat ut för något som gör att han börjat använda droger. Jag vet att jag gör det av den anledningen.


   
SvaraCitera

Säg hur det ligger till, men det är upp till honom. Om ni vill jävlas säg till hans mamma.


   
SvaraCitera

tevepro:

Vilka droger gäller det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För det första så är det väldigt relevant att få veta vilka droger det handlar om, men vad han är tar tycker jag inte att du ska hindra honom. Han måste få göra sitt eget val och det finns faktiskt dom som kan sköta ett heroinbruk snyggt utan att det går över till missbruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pumpkin:

Varför tar han droger? Han kanske råkat ut för något som gör att han börjat använda droger. Jag vet att jag gör det av den anledningen.

Han började med det bara för en social grej sen blev det till ett missbruk, sitter ensam och tar det när han e med sina nära vänner som INTE tar droger.


   
SvaraCitera

Shortyy:

Han började med det bara för en social grej sen blev det till ett missbruk, sitter ensam och tar det när han e med sina nära vänner som INTE tar droger.

Det är inte bra om han gör det bara för grupptrycket. Vet faktiskt inte vad jag ka ge för råd. Försök att få honom tala med någon, skolkurator, terapeut eller någon annan vettig vuxen människa. Kanske rent av hans föräldrar kan hjälpa.


   
SvaraCitera

Shortyy:

sitter ensam och tar det när han e med sina nära vänner som INTE tar droger.

Han verkar vara på väg in i ett missbruk, ja.


   
SvaraCitera

Åh, här är en liten 14åring som vill göra allt allvarligt. Ta det lugnt. Det är ingen fara. Bli äldre och bedöm läget då istället..


   
SvaraCitera

Han får väl göra vad han vill, sen kan man ju ha åsikter om heroin men det enda man kan göra är ju i så fall att berätta för honom vad man tycker och att man är orolig för honom och sånt.


   
SvaraCitera

Shortyy:

Hur kan man få en nära vän att sluta ta droger?

Tror inte det finns så mycket man kan göra,utan att skika vännen...
Man kan ju försöka prata med personen eller nåt men jag tror inte att det hjälper så mycket [sad]

MEN...

Infraröd:

tevepro: Vilka droger gäller det?


   
SvaraCitera

Berätta vilken/vilka droger han tar regelbundet innan du börjar sabba hans liv, plx. Antagligen är det inte så farligt som du påstår, men om det är det så prata först med honom om vad han tycker om det, vad han får ut av det och varför osv, samt hur du känner för hans (miss)bruk.


   
SvaraCitera

Säga " me gerej rå "


   
SvaraCitera

Jag tror du ljuger lite. Sprutor tar det tid med innan man börjar med de. Det är ingen vilken 15åring som helst gör.. Visst han kan väl röka lite braj men det är inte ovanligt för en 15åring att göra. Så låt han göra vad han vill i SITT liv.


   
SvaraCitera