Aviseringar
Rensa alla

Nästa pianostycke jag ska spela ..?


Ämnesstartare

Har spelat piano under de senaste 10 åren och har gett mig på svårare och svårare stycken. Har nyligen avslutat Debussys Arabesque.

Är det någon här som har ett bra tips på ett relativt avancerat pianostycke? Det viktigaste är att det är vackert såklart, stil och kompositör spelar ingen roll. Gärna med lite svåra utmaningar [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Gör om All That Remains - Six gitarr noter till piano, sen lär dig den... Om du lyckas får du tårta.


   
SvaraCitera

Chopin Minute Waltz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1
2
3
4
5
6


   
SvaraCitera

Isaac Albeniz - Asturias


   
SvaraCitera

Något av Yann Tiersen kanske?


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Bland det snyggaste jag har hört var en random människa som spelade låtar från olika spel, speciellt olika låtar från super mario. Var fett coolt. Utan noter och allt, helt improviserat. Lär dig något sådant.


   
SvaraCitera

Är coolare att lära sig ett rätt simpelt stycke på ett mer avancerat/bloatat vis, exempel:
​André Benoist - Old Black Joe
​André Benoist - Old Folks At Home


   
SvaraCitera

DO IT!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag övade mycket förut, men spelar nu mest bara på skoj och när katte n får välja hamnar jag i slutändan alltid på bach.

Die Kunst der Fuge är kanske inte ett typiskt teknikstycke, men fantastiskt fint, varenda del. För teknikövningar kan du ju gräva bland goldberg-variationerna 🙂 De är väldigt fina de med.

Annars finns ju massa fin svensk musik som till exempel nummer två ur stenhammars tre fantasier.

Revolutionshymnen av Chopin, Op 10 i c-moll

Rondo Cappricioso i e-moll av Mendelsohn är fin

Ballad Nr.3 Op 118 av Brahms

sonata pathetique

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tackar för alla tips!
Nu när jag väl satte mig och lyssnade igenom alla kan jag banne mig inte välja.

Kviq:

Bland det snyggaste jag har hört var en random människa som spelade låtar från olika spel, speciellt olika låtar från super mario.

Har funderat på det men är svårt att hitta bra noter till det. Antingen hittar man dem inte alls eller så är de alldeles för enkla. Så är det ofta med Zelda-noter iaf. Men det är jättecoolt indeed.

xsaosinx:

DO IT!

Väldigt lockande. Måste hitta noter.


   
SvaraCitera

beethoven
orlafur arnalds


   
SvaraCitera

Children.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

hallonkokos:

Har funderat på det men är svårt att hitta bra noter till det. Antingen hittar man dem inte alls eller så är de alldeles för enkla. Så är det ofta med Zelda-noter iaf. Men det är jättecoolt indeed.

Men skit i att kolla upp noter. Spela dig fram till det.


   
SvaraCitera

hallonkokos:

Väldigt lockande. Måste hitta noter.

Yes, kan rekommendera i stort sett vad som helst av Nobuo Uematsu.


   
SvaraCitera