Aviseringar
Rensa alla

NÄSTA SUPEPOWER


Ämnesstartare

ABOH!!
TITTA OMFG!!


   
Citera
smisk

förstår ej


   
SvaraCitera

Orkar inte titta, men förmodar att du menar Kina...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kina är en diktatur. Diktaturer brukar inte hålla särskilt länge.


   
SvaraCitera

Nästa?

Kina är redan en supermakt, iallafall ekonomiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Diktaturer brukar inte hålla särskilt länge.

Kuba, Kina, Saudiarabien, många har hållt länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

Kuba, Kina, Saudiarabien, många har hållt länge.

Inte så jättelänge. Poängen är att ju mer diktatur desto kortare tid håller landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Inte så jättelänge. Poängen är att ju mer diktatur desto kortare tid håller landet.

60-70 år?


   
SvaraCitera

iddqd:

Kina är en diktatur. Diktaturer brukar inte hålla särskilt länge.

detta stämmer i regel men det är svårt att generalisera sådär. just kina är lite speciellt då västerlandet i princip inte bryr sig alls om att kina är en diktatur pga dess betydelse för oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

60-70 år?

Kina varit en diktatur i 59 år, Kuba i 49. Saudiarabien har jag inte direkt någon aning om.

CUBIC_Cube:

detta stämmer i regel men det är svårt att generalisera sådär. just kina är lite speciellt då västerlandet i princip inte bryr sig alls om att kina är en diktatur pga dess betydelse för oss.

Sant, men en diktatur behöver inte falla på grund av omvärlden. De brukar kollapsa av sig själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Saudiarabien har jag inte direkt någon aning om.

Sen 1902.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

Sen 1902.

Åfan, det är jävligt länge för en diktatur. Men de har väl relativt fri ekonomi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Men de har väl relativt fri ekonomi?

Ja, de har marknadsekonomi, men den politiska makten har varit hos kungamakten sen medeltiden men 1902 infördes de reformer vi ser idag iom revolutionen som skedde då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

Ja, de har marknadsekonomi, men den politiska makten har varit hos kungamakten sen medeltiden men 1902 infördes de reformer vi ser idag iom revolutionen som skedde då.

Okej, då är jag med. Får ta och läsa på lite när jag har tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, först kina, sedan EU, sedan Ryssland, sedan Mellanösterna, snart består hela världen nog bara av ett par få supermakter. Då kan vi kriga med varandra. 🙂


   
SvaraCitera