Forumet - Nätmobbning

Nätmobbning

1827 0 25

Spana också in:

Paddan Med Ny Puls:

osäkra människor mobbar på nätet för att få ur sig frustrationen de bygger upp inom sig irl

Trams. "Nätmobbing" (som f.ö. är en av de tardigaste termer jag någonsin hört) utövas därför att det är lustigt, inte för att man vill ta ut någon frustration. Det är bara mobboffer som försöker projicera sina problem på mobbare som på fullaste allvar tror att alla som är otrevliga på internet är det därför att de mår dåligt.
Tror jag ej.

Vore intressant att veta hur man plockar fram statistik för det.

Tula:

Jag tror det ja. Just för att tjejer i allmänhet är fegare än killar, så de bitchar hellre över nätet än irl. Bra att kunna gömma sig bakom skärmen osv.

Det där var det dummaste jag hört. Du pratar om en sorts tjejer (ex. fjortisar) som något generellt. Finns nog killar som hör till den kategorin och nätmobbar precis lika mycket.
Jag har bara för mig att jag läst att tjejer utsätts och utsätter varandra för nätmobbning förhållande till killar. Därför försöker jag se om de e så ... och varför. Kanske har det att göra med va man gör på nätet kanske finns de nån skillnad mellan killar o tjejers "nätbruk".

Överlag upplever jag hela samhället som skrytigt att alla ska va så mycket o ha de så bra o va så hurtiga o nyttiga o snygga o bla bla bla. Kanske e de så att tjejer hakat på denna vågen mer än killar o detta genererar i mer nätmobbning gentemot tjejer?
Sara Har Kiwi:

Det där var det dummaste jag hört. Du pratar om en sorts tjejer (ex. fjortisar) som något generellt. Finns nog killar som hör till den kategorin och nätmobbar precis lika mycket.

Då har du då inte hört mycket.
Bygger detta på egna erfarenheter, och det går inte att förneka att tjejer i tonåren ofta är väldigt hatiska gentemot varandra. Beror kanske på avundsjuka och liknande. Vet inte mera än vad jag upplevt.
Tula:

Då har du då inte hört mycket.
Bygger detta på egna erfarenheter, och det går inte att förneka att tjejer i tonåren ofta är väldigt hatiska gentemot varandra. Beror kanske på avundsjuka och liknande. Vet inte mera än vad jag upplevt.

Skaffa dig lite kunskap då. Även om många tjejer är jävligt vidriga i högstadieåldern (din ålder?) så talar ju det knappast för alla tjejer. Om jag tänker på exempelvis de tjejer som gick i ÅK9 samtidigt som jag så var det nog väldigt få som höll på med mobbning över nätet. Rent marginellt alltså.

Så jag tror det är rätt lika.
Sara Har Kiwi:

Skaffa dig lite kunskap då.

Kunskap om vad?
Sara Har Kiwi:

Även om många tjejer är jävligt vidriga i högstadieåldern (din ålder?) så talar ju det knappast för alla tjejer.

Nej, men förhoppningsvis så är det bara i den åldern och inte äldre som nätmobbningen faktiskt existerar.
Sara Har Kiwi:

Om jag tänker på exempelvis de tjejer som gick i ÅK9 samtidigt som jag så var det nog väldigt få som höll på med mobbning över nätet. Rent marginellt alltså.

Nej, men så händer ju otroligt mycket på 4 år också.
Tula:

Kunskap om vad?

...

Tula:

Nej, men förhoppningsvis så är det bara i den åldern och inte äldre som nätmobbningen faktiskt existerar.

Tula:

Nej, men så händer ju otroligt mycket på 4 år också.

Men va? Jag pratar om vad som hände , när jag själv gick i högstadiet. Vilket f.ö. framgick väldigt tydligt, så hur du missat det förstår jag inte...