Aviseringar
Rensa alla

Nätverksproblem, nån som kan hjälpa?


Ämnesstartare

En vän har ett gäng datorer i ett lokalt nät (inte trådlöst), som nu helt plötsligt inte fungerar som det ska. Fram till igår fungerade det problemfritt, då installerade vi ytterligare en dator, och allt fungerade först, även på den datorn. Senare lade hela skiten av.

Routern verkar skicka ut skumma IP-addresser, och varken LAN eller internet verkade fungera. Vi testade att sätta IP-addresserna manuellt till de addresser de haft innan (192.168.1.XXX) och då fungerade det lokala nätet igen - men kan inte pinga routern (om jag minns dess ip rätt, 192.168.1.1 borde det väl vara?).

Så nu fungerar det lokala nätet i att vi kan ansluta till de andra datorerna, men inte till routern. Några idéer om vad problemet kan vara? Och hur kollar man routerns IP?

Har testat det mest grundläggande, starta om routern och dylikt.


   
Citera
Ämnesstartare

Ojdå, nu hittade vi något som tyder på att IP'n till gatewayen skulle vara 127.0.0.1, men det tror jag inte den varit innan. Känner mig riktigt n00big nu.

Vi försökte ställa in de andra IP till 127.0.0.2, men det ville den inte.


   
SvaraCitera
Åtta

Stringburka:

127.0.0.1

Är local host. Alltså din egen dator. Jag tycker att det låter som att routern fuckat ur (fackterm som betyder att den uppför sig underligt, och kanske är trasig).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Är local host. Alltså din egen dator.

Ahaaa! 🙂

Nåväl, vi fick det att funka! Vet inte riktigt vad vi gjorde men nu funkar det mesta verkar det som.


   
SvaraCitera

Jag lagade det! Jag är bäst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera