Aviseringar
Rensa alla

Någon bra kamera?


Ämnesstartare

Hej, har ni några tips på en bra kamera under 3500kr??? Gärna en systemkamera men det spelar inte så stor roll... Jag ska nämligen utomlands i sommar och vill ha en bra kamera som kan ta fina bilder^^ tack för svar. Kameran får kosta mer om den verkligen är bra. Svara gärna om du har någon personlig erfarenhet av någon kamera...:D


   
Citera
Ämnesstartare

Kom igen!!! behöver verkligen svar!!!


   
SvaraCitera
Åtta

Kameran kommer inte att magiskt ta bättre bilder om du inte vet hur du ska använda den. Om du ändå tänker fota med automatiska inställningar så kan du köpa dig en bra kompaktkamera. För 3500 spänn får du en bra sådan, men endast en skitpissig systemkamera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

För 3500 spänn får du en bra sådan, men endast en skitpissig systemkamera.

Men en systemkamera är väl endå bättre om jag kan ta bra bilder?
Jag vill att det ska bli fina semesterbilder :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ninjagirl:

Jag vill att det ska bli fina semesterbilder :/

Jag hade en vanlig digitalkamera som tog utmärkta bilder. Det enda som var det jobbiga var att den tog hemska bilder när det var mörkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta en ectasy sen tar du en nikon från irak så fungerar allt klockrent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ninjagirl:

systemkamera

Som om du vill släpa runt på den på semestern...
Köp en schyst kompaktkamera istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för 3500 får du en begagnad EF 50mm
Image

sen måste du köpa huset också


   
SvaraCitera
Åtta

Ninjagirl:

Men en systemkamera är väl endå bättre om jag kan ta bra bilder?

Inte om du inte vet hur man använder en systemkamera. Om du fotar med automatiska inställningar så kan du lika gärna använda en kompaktkamera, så blir det både billigare och lättare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som Åtta sa, systemkamera är bara att glömma för under 3500.

Däremot finns det många bra kompaktkameror för 3500. Tänk igenom noga hur du skall använda den.

Jag valde en vattentät tålig varitant som heter Olypus 1030SW, den är lite tyngre men den passar mig, funkar när man åker skidor, seglar, dyker etc. För mig är det viktigt att ha en kamera som jag inte lämnar hemma för att jag är rädd att den skall gå sönder eller bli blöt.

Annars kan jag tipsa om Panasonic Lumix DMC-TZ7 som är bra på alla sätt, utom att den inte är vattentät [wink]


   
SvaraCitera

Systemkameror under 3500 kr:
D70 + ett objektiv.

​E500 + två objektiv.
​Hitta på eget pris på en hackad 300D.

350D + Objektiv. Går att hacka med för bättre egenskaper.

D70 + två objektiv.

Även om du suger på att fotografera får du tekniskt bättre bilder med vilken digital systemkamera som helst jämfört med kompaktkameror. Här ser du t.ex. skillnad i ​bildkvalité.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera