Aviseringar
Rensa alla

Någon form av ljudisolering..


Sofie Peters:

Kih ^^

Jag trodde du hade glömt mig.[blush]


   
SvaraCitera

aristoteles:

Jag trodde du hade glömt mig.

"Nej! Hur kan du tro det?!"
"Du har glömt vem du är och på så vis glömt mig...
Titta in i ditt inre Simba. Du är mer än vad du har blivit.
Du måste ta din plats i livets stora cirkel!"
AAARGHH.
Oj, jeez... Har ändå inte sett den där på år och dar :X

Pff btw, skulle jag glömma? [love]
Men nu ska jag ha lunch.
Med tanke på min "arbetsbörda" lär jag nog logga in igen iofs [ops]


   
SvaraCitera

Sofie Peters:

Pff btw, skulle jag glömma? [love]

[love][smile] Du står nog för 50% av mina inlägg. xD


   
SvaraCitera

aristoteles:

Du står nog för 50% av mina inlägg. xD

Haha, vadå? Typ våra otroligt vettiga diskussioner förr i tiden? X)


   
SvaraCitera

Finnen:

Nu till frågan, finns det något sätt att isolera / dämpa ljud någorlunda billigt?

Som uz och aristoteles skrev, mycket och många mattor. Sen kan du inreda smakfullt med massa äggkartonger ovanför mattorna, sen hänger du mattor över kartongerna så det blir som en sandwich [y]

|<|
|>|
|<|
|>|


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

uz

[love]

KamikazeTomten:

inreda smakfullt med massa äggkartonger

[love]


   
SvaraCitera

Sofie Peters:

[love]

[blush][love]


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

[blush][love]

Kih ^^ Nu har jag skapat en ny tråd :O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finnen:

dämpa ljud någorlunda billigt

hahaha du kan ju klistra upp äggkartonger på väggarna i ditt rum 😛 *asg* Blir mycket ägg bara.

Nej, men alltså jadu. Jobbigt med lyhörda bostäder. Antingen är du/ni för känsliga för ljud överlag eller så ja, kanske ni borde göra något åt saken? Typ vänja er över ljuden?

Oo du har svårt att sova så ja kan du använda öronproppar. Det gör min kille när han har extremt svårt att sova och blir lättväckt.


   
SvaraCitera

näst intill omöjligt att hafsa ihop vettig ljudisolering, det du bör satsa på först och främst är att försöka få bort alla vibrationer som kan spridas vidare genom väggar och dylikt. så, isolatorer under allt som låter eller vibrerar är en bra början. ljudisolering bygger på samma sätt som värmeisolering på att ha ett lager stillastående luft mellan rummet som ska vara tyst, och rummet som ska vara högljutt. detta åstadkommer man genom att ha en barriär av valfritt poröst material med låg densitet som förhindrar ljudet från att spridas vidare.

vad du faktiskt eventuellt kan jobba med är det som gör ljudläcket värre, dvs försök diffusera bort stående vågor i frekvenser som smiter ut, stående vågor är rätt vanligt förekommande i glest möblerade rum och beror på reflekterande, parallella väggar. möjligen att absorbtion är bättre än diffusion, men det låter å andra sidan förjävligt om man gör det fel. diffusatorer kan byggas, eller köpas, googla för information. det löser nog en del av problemet, och ger en mindre obehaglig ljudmiljö. men ja, ljudisolering som så är nog i princip omöjlig att genomföra sådär i efterhand, på någon större skala.


   
SvaraCitera

Finnen:

dämpa ljud någorlunda billigt?

Limma upp rockwool på väggarna och täck över det med lakan.

Tips från Studio Forum.


   
SvaraCitera

kebabkurt:

Satsa på placebo, säg att du vidtagit åtgärder...

Hahahaha, genialiskt!


   
SvaraCitera

Sebbenen:

Hahahaha, genialiskt!

Det kan mycket väl fungera. Man har liksom inte så bra hörsel att man hör knapparna på en mobiltelefon....


   
SvaraCitera

aristoteles:

hänga mattor på väggarna


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera