Aviseringar
Rensa alla

Någon med en lista över undantag vad gäller "a" och "an" i engelska liggande?


Ämnesstartare

Behöver en lista med undantag för "a" och "an" i engelska som t ex

"a junit"

osv.

försökte googla men hittade ej.

om ni inte har ngn lista med ändå vill hjälpa till kan ni ju namedroppa lite undantag typ

(ska skriva in detta i en fil sen och använda i ett program jag programmerar)


   
Citera
Ämnesetiketter

har aldrig tänkt på att det finns undantag 😮 (självklart har vi säkert gått igenom sånt på lektioner men det har jag inget minne utav)


   
SvaraCitera

Visste inte om att det fanns undantag.

Trodde att "an" alltid användes när ordet börjar på en vokal, och "a" när det börjar på en konsonant.

Men vill gärna höra mer om undantagen om det faktiskt är så. Har ju aldrig hört talas om det tidigare.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

"an" används alltid om första bokstaven låter som en vokal, men i tex unicorn så låter det ju som att det börjar med ett "j". Därför blir det a.

Rätt säker på att det ej finns några undantag, om man går efter hur ordet uttalas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Trodde att "an" alltid användes när ordet börjar på en vokal, och "a" när det börjar på en konsonant. Har hittills under de 12 år jag pratat engelska inte misslyckats med den metoden.

då har du haft tur![wink]

Kviq:

"an" används alltid om första bokstaven låter som en vokal, men i tex unicorn så låter det ju som att det börjar med ett "j". Därför blir det a.

jo jag vet, men en dator är inte intelligent nog att veta hur ett ord uttalas, därför behöver jag skriva in dem i listor....


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

då har du haft tur!

Jag tog bort det där om 12 år osv. Kändes cyniskt och uppblåst. [sad]


   
SvaraCitera

Undantagen handlar om att orden inte börjar på vokal, men att de uttalas som att de skulle börja på vokal. Eller tvärtom.

T.ex. an hour (uttalas aour)
och a university (uttalas yoo-niversity)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Jag tog bort det där om 12 år osv. Kändes cyniskt och uppblåst. [sad]

haha[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Undantagen handlar om att orden inte börjar på vokal, men att de uttalas som att de skulle börja på vokal. Eller tvärtom.

Blivande_japan:

jo jag vet, men en dator är inte intelligent nog att veta hur ett ord uttalas, därför behöver jag skriva in dem i listor....

så tänkte att någon kanske mot förmodan hade någon länk till en sådan lista el liknande


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Blivande_japan:

jo jag vet, men en dator är inte intelligent nog att veta hur ett ord uttalas, därför behöver jag skriva in dem i listor....

Jaha, du menar så. Har ej någon lista, men du kan ju gå på första bokstaven och slå upp orden i en ordbok. Tex ord som börjar på "u" och "e".

Vet ej var det kan finnas någon lista.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

så tänkte att någon kanske mot förmodan hade någon länk till en sådan lista el liknande

Hm. Nä. Gör som Kviq sade och kika i ordböcker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Har ej någon lista, men du kan ju gå på första bokstaven och slå upp orden i en ordbok. Tex ord som börjar på "u" och "e".

Capture:

Hm. Nä. Gör som Kviq sade och kika i ordböcker.

tänker vänta ett tag ock hoppas på det bästa...


   
SvaraCitera

Capture:

yoo

Trodde att det var vokaler det också.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Trodde att det var vokaler det också.

Y är bara vokal ibland i engelskan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

an - en
a - ett
?
tror det var så min engelskalärare sa [tard]

[confused][no-no]


   
SvaraCitera