Aviseringar
Rensa alla

Någon som är bra på kemi?


Ämnesstartare

Skulle vara tacksamt ifall någon kunde förklara hur man gör dessa två uppgifter. Jag har stirrat länge på de och försökt men kommer ingenvart. 

Ifall man har 2 mol utav ämne A och 1 mol av ämne B bildar detta 4 mol av ämne C. Vad är utbytet?

3 A + 2 B -> 2 C + D

Vid hindenburg explosionen krävdes det vätgas och syrgas för att det skulle bli en katastrof. Trycket var 101,3 kPa. Volymen som krävdes var 2.00 * 10^8 l. Temperaturen 25 celsius. 

Vad var totala energin som avgavs när hindenburg exploderades? 

2H2(g) O2(g) --> 2H20(l) + O2(g) Delta H = -576 kJ


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

någon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men om du tar 5A delat med 2 C och sen hur många mol det e då


   
SvaraCitera

Anura: Ifall man har 2 mol utav ämne A och 1 mol av ämne B bildar detta 4 mol av ämne C

Må ha sommarlovs-hjärna men hur går detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är väl inte så jätteduktig. Har bara pluggat kemi 2år på universitetet Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Jag är väl inte så jätteduktig. Har bara pluggat kemi 2år på universitetet Galen

har du någon aning om hur man gör?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Ifall man har 2 mol utav ämne A och 1 mol av ämne B bildar detta 4 mol av ämne C. Vad är utbytet?

3 A + 2 B -> 2 C + D

vet inte

Anura: Vid hindenburg explosionen krävdes det vätgas och syrgas för att det skulle bli en katastrof. Trycket var 101,3 kPa. Volymen som krävdes var 2.00 * 10^8 l. Temperaturen 25 celsius.

Leta upp någon formel för att få fram vikten på vätgasen. Sen skalar du bara upp den här formeln:

Anura: 2H2(g) O2(g) --> 2H20(l) + O2(g) Delta H = -576 kJ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har ett prov med en okänd mäng kaliumfosfat(k3PO4) i vattenlösning. Du har obegränsad mängd av tre olika lösningar av ammoniumnitrat (NH4NO3), Aluminiumjodid(All3) resp magnesiumklorid (LiSO4). Om du blandar en av dessa lösningar med litiumkarbonatlösningen bildas en fällning. Om man torkar fällningen och väger den visar vågen på 0,254 g.

a) Skriv en balanserad reaktionsformel (inkludera även aggregationstillstånd) för den blandning där en fällning sker.

b) Hur stor var massan i kaliumfosfat? Ange svaret i mg.

Någon som kan hjälpa mig här. Jag behöver bara veta vilken av lösningarna som skapar en fällning det har jag svårt med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

   A


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är bra på personkemi

komsi


   
SvaraCitera

Anura:

Du har ett prov med en okänd mäng kaliumfosfat(k3PO4) i vattenlösning. Du har obegränsad mängd av tre olika lösningar av ammoniumnitrat (NH4NO3), Aluminiumjodid(All3) resp magnesiumklorid (LiSO4). Om du blandar en av dessa lösningar med litiumkarbonatlösningen bildas en fällning. Om man torkar fällningen och väger den visar vågen på 0,254 g.

a) Skriv en balanserad reaktionsformel (inkludera även aggregationstillstånd) för den blandning där en fällning sker.

b) Hur stor var massan i kaliumfosfat? Ange svaret i mg.

Någon som kan hjälpa mig här. Jag behöver bara veta vilken av lösningarna som skapar en fällning det har jag svårt med.

Borde det inte vara aluminiumjodid som bildar fällningen. Magnesium är lätt joner och ammonium också om jag minns rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:
Skulle vara tacksamt ifall någon kunde förklara hur man gör dessa två uppgifter. Jag har stirrat länge på de och försökt men kommer ingenvart. 

Ifall man har 2 mol utav ämne A och 1 mol av ämne B bildar detta 4 mol av ämne C. Vad är utbytet?

3 A + 2 B -> 2 C + D

Vid hindenburg explosionen krävdes det vätgas och syrgas för att det skulle bli en katastrof. Trycket var 101,3 kPa. Volymen som krävdes var 2.00 * 10^8 l. Temperaturen 25 celsius. 

Vad var totala energin som avgavs när hindenburg exploderades? 

2H2(g) O2(g) --> 2H20(l) + O2(g) Delta H = -576 kJ

34


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

34

vart får du de ifrån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Borde det inte vara aluminiumjodid som bildar fällningen. Magnesium är lätt joner och ammonium också om jag minns rätt.

hur exakt ser man vilket ämne som de bildar fällning på?


   
SvaraCitera

Anura:

hur exakt ser man vilket ämne som de bildar fällning på?

Det kan man ju inte se utöver experiment. Men antar att du ska läsa i boken. Du vet ju att alla är lösta i vatten från börjar, de är alltså fria joner.  Då får du ta reda på vilka joner som inte tycker om att vara i jonformen. Till exempel hatar silverjonen att vara i löst form och bildar en fällning med det mesta. Det är nästan bara silvernitrat som löser sig. Det borde stå i kemiboken vilka ämnen som lätt löser upp sig. Jag tänkte som så att magnesium väldigt lätt oxiderar och därför borde de inte fällas ut. Aluminium oxiderar inte lika lätt.


   
SvaraCitera