Aviseringar
Rensa alla

Någon som är bra på lag och rätt?


Ämnesstartare

Sa upp mig från mitt jobb där jag precis på dagen hade jobbat en månad, och nu säger min chef att jag inte ska få lön för att jag sa upp mig under tiden jag fortfarande var schemalagt och gick från jobbet mitt under service. Kan hon göra så emot mig, att jag inte ska få betalt för dom timmar jag jobbat? Är inte med i något fackförbund heller så jag vet faktiskt inte vart jag ska vända mig.
Behöver hjälp
Mvh


   
Citera

Tror inte att hon kan göra så men är osäker.


   
SvaraCitera

Så länge det inte var en provanställning så ska du få lön för de timmar du jobbat.


   
SvaraCitera

Ring kurren, då blir det ett jäkla hallå vågar jag lova. [rolleyes]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Prata med din arbetsgivare. Be om att få dina pengar som du har rätt till. Ifall din arbetsgivare nekar dig så hota med kronofogden. I värsta fall kan du driva ärendet till domstol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teddeftw:

nu säger min chef att jag inte ska få lön för att jag sa upp mig under tiden jag fortfarande var schemalagt och gick från jobbet mitt under service. Kan hon göra så emot mig, att jag inte ska få betalt för dom timmar jag jobbat?

Frågade min pojkväns morsa om detta då hon jobbar med arbetsrätt.

Om du bryter mot anställningsavtalet och skiter i att arbeta på dina schemalagda tider har arbetsgivaren rätt att behålla din lön. Båda parter har ansvar att följa avtalet och även arbetstagaren har faktiskt skyldigheter.

Skentrevlig:

Be om att få dina pengar som du har rätt till. Ifall din arbetsgivare nekar dig så hota med kronofogden. I värsta fall kan du driva ärendet till domstol.

[rolleyes]


   
SvaraCitera

KIHMB:

anställningsavtalet

Beror på vad som de kom överrens om. Däremot har du rätt i att arbetsgivaren, i vissa fall, har rätt att undanhålla lön. Eftersom personen endast jobbat en månad har arbetsgivaren inte haft någon skyldighet att informera om vilka arbetsvillkor som gäller och därmed kan det vara befogat.

Det var väldigt dumt att gå ifrån jobbet sådär men det är gjort. Vi har inte all information så vi kan inte ge ett korrekt svar. Följer man LAS så ska arbetstagaren vanligtvis lämna jobbet en månad efter uppsägning men har även rätt under vissa omständigheter att lämna omedelbart.

Eftersom du(TS) också gjort fel bör du undersöka vilka arbetsvillkor som faktiskt gällde och se ifall du har rätt till lön eller ej.


   
SvaraCitera