Aviseringar
Rensa alla

Någon som är bra på målning av möbler?


Ämnesstartare

Finns det någon målare eller någon kunnig person som kan hjälpa mig? Behöver hjälp med att veta hur jag ska fortsätta med mina möbler som blir katastrof gång efter gång.


   
Citera
Ämnesetiketter
NEMI
 NEMI

Bäst är att spraymåla. Med planstrykare och stadig hand kan det bli okej.. kräver dock oförsvarbart mycket övande för att det inte ska se kasst ut.
iaf min erfarenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Bäst är att spraymåla. Med planstrykare och stadig hand kan det bli okej.. kräver dock oförsvarbart mycket övande för att det inte ska se kasst ut.
iaf min erfarenhet.

Vad gör man ifall färgen skrapas bort? 🙁 Jag rollar mina ikeamöbler som var lackade från början. Slipade aldrig och nu försvinner färgen väldigt lätt när man stöter emot. Testade att lacka också men lackade typ drog ihop sig och blev små pölar. När jag hade dragit med penseln några gånger så blev det bra, men antagligen behöver jag ta bort färgen och slipa skiten...?


   
SvaraCitera

Ja, slipa först och måla sen.


   
SvaraCitera

(Har noll koll, men jag hade gjort så. Jag har gjort så. Det blev bra)


   
SvaraCitera

Framförallt om det är lackad yta. Då hade jag slipat rätt mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fantastiskt:
Framförallt om det är lackad yta. Då hade jag slipat rätt mycket.

Jag tror också att jag kommer göra så. Typ dö ungefär... Skrapa bort all jävla färg jag har målat och sen slipa i en evighet. </3 Antagligen kommer slutresultatet blir mycket bättre, eller jag hoppas det iaf. 🙂 Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hör med Isola, hon brukar vara haj på det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Hör med Isola, hon brukar vara haj på det där.

Tack för tipset! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom jag har ett stort hus som jag försöker fylla med div möbler så köper jag mycket möbler på second hand. För att resultatet ska bli bra så... 

1. först slipa ner den gamla färgen... först mer grovt slippapper och sedan med finare och finare.

2. I förekommande fall även spackla med träspackel om det behövs och sedan slipa igen så ytan blir jämn och fin.

3. tvätta riktigt noga med Målartvätt som effektivt tar bort smuts och fett. Finns i alla färgaffärer samt JULA och kostar ca 30 - 50 kronor litern.

4. grundlacka med grundfärg.

5. Sedan på med den slutgiltiga lacken.

Bäst är att spruta på färgen, näst bäst är roller. Sämst men enklast är vanlig pensel.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:
Eftersom jag har ett stort hus som jag försöker fylla med div möbler så köper jag mycket möbler på second hand. För att resultatet ska bli bra så... 

1. först slipa ner den gamla färgen... först mer grovt slippapper och sedan med finare och finare.

2. I förekommande fall även spackla med träspackel om det behövs och sedan slipa igen så ytan blir jämn och fin.

3. tvätta riktigt noga med Målartvätt som effektivt tar bort smuts och fett. Finns i alla färgaffärer samt JULA och kostar ca 30 - 50 kronor litern.

4. grundlacka med grundfärg.

5. Sedan på med den slutgiltiga lacken.

Bäst är att spruta på färgen, näst bäst är roller. Sämst men enklast är vanlig pensel.

Lycka till!

Tack, tack! 🙂 Det här borde vi ju lärt oss i snickarlinjen, men inte ens där fick vi lära oss om alla träslag. Spackla hoppar jag över. Orkar verkligen inte lägga ner mer tid på detta eftersom den kommer få hack i sig ändå och det är mdf under så den är relativt jämn som den är nu. 🙂 Slipa i några timmar till så är det dags för att måla lite. (y

Tycker du på riktigt att det är lättare att spruta på färgen? 😮 Roller är ju klart enklast i mitt tycke. Har både sprutat färg och lack.

Tack så mycket för svaret! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mollybolly: Tack, tack! 🙂 Det här borde vi ju lärt oss i snickarlinjen, men inte ens där fick vi lära oss om alla träslag. Spackla hoppar jag över. Orkar verkligen inte lägga ner mer tid på detta eftersom den kommer få hack i sig ändå och det är mdf under så den är relativt jämn som den är nu. 🙂 Slipa i några timmar till så är det dags för att måla lite.

Ska du bara ha möblerna hemma och inte är så där supernoga så kan du skippa spacklingen. Det viktigaste är slipningen och målartvätten. Använd helst nya gummihanskar eftersom målartvätten dels inte är så nyttig för huden. Dels för att förhindra att få nytt fett från fingrarna på den nytvättade ytan där färgen lätt släpper om det är fett från fingarna på träytan.

Mollybolly: Tycker du på riktigt att det är lättare att spruta på färgen? 😮 Roller är ju klart enklast i mitt tycke. Har både sprutat färg och lack.

Kam man sprutlacka så blir garanterat resultatet bättre att spruta på färgen. Men det finns en nackdel med sprayfärg och det är att den är avsevärt mycket tunnare än vanlig färg som är för penselmålning och rollning. Varför det är väldigt lätt att få färgen att rinna om man sprayar på för mycket. Det är alltid bättre att lägga på 5 supertunna lager än 2 tjocka lager.

Sedan beror det väl väldigt mycket på vad som ska målas. En stor bordsskiva är ju väldigt enkel att rolla medans en pinnstol är ju lättare att penselmåla.

Rent ekonomiskt är ju färg på burk billigare än sprayfärg på burk. Blink

Det finns faktiskt dom som rollat hela bilar och fått hyfsat resultat. Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Ska du bara ha möblerna hemma och inte är så där supernoga så kan du skippa spacklingen. Det viktigaste är slipningen och målartvätten. Använd helst nya gummihanskar eftersom målartvätten dels inte är så nyttig för huden. Dels för att förhindra att få nytt fett från fingrarna på den nytvättade ytan där färgen lätt släpper om det är fett från fingarna på träytan.

Kam man sprutlacka så blir garanterat resultatet bättre att spruta på färgen. Men det finns en nackdel med sprayfärg och det är att den är avsevärt mycket tunnare än vanlig färg som är för penselmålning och rollning. Varför det är väldigt lätt att få färgen att rinna om man sprayar på för mycket. Det är alltid bättre att lägga på 5 supertunna lager än 2 tjocka lager.

Sedan beror det väl väldigt mycket på vad som ska målas. En stor bordsskiva är ju väldigt enkel att rolla medans en pinnstol är ju lättare att penselmåla.

Rent ekonomiskt är ju färg på burk billigare än sprayfärg på burk. Blink

Det finns faktiskt dom som rollat hela bilar och fått hyfsat resultat. Mycket glad

Jag har sprayfärgat min snowboard och det tyckte jag räckte för mina nervösa nerver. 😉 Jag rollar som bara den och än så länge ser det bra ut... Det är ganska stora saker jag målar. Några långa hyllskivor, lite till en byrå och några låddelar. 🙂 Allting är demonterat så det är bara att köra på. Längtar efter friden när mina saker är på plats och jag slipper detta stök, haha.

Och ja, det blir ju billigare med färg på burk. 😉 En sprayburk kostar väl 70+ 🙂

Haha, fränt. 😀 Men har man sån där spruta, alltså med tryckluft och lackeringsbox så är det ju superenkelt. Kul också! 😀 Vet inte vad en sån grej heter, haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mollybolly:

Jag har sprayfärgat min snowboard och det tyckte jag räckte för mina nervösa nerver. 😉 Jag rollar som bara den och än så länge ser det bra ut... Det är ganska stora saker jag målar. Några långa hyllskivor, lite till en byrå och några låddelar. 🙂 Allting är demonterat så det är bara att köra på. Längtar efter friden när mina saker är på plats och jag slipper detta stök, haha.

Och ja, det blir ju billigare med färg på burk. 😉 En sprayburk kostar väl 70+ 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mollybolly: Jag har sprayfärgat min snowboard och det tyckte jag räckte för mina nervösa nerver. 😉 Jag rollar som bara den och än så länge ser det bra ut... Det är ganska stora saker jag målar. Några långa hyllskivor, lite till en byrå och några låddelar. 🙂 Allting är demonterat så det är bara att köra på. Längtar efter friden när mina saker är på plats och jag slipper detta stök, haha.

Du gör ju helt rätt som demonterar prylarna innan du börjar med förarbetet och lackningen.

Mollybolly: Och ja, det blir ju billigare med färg på burk. 😉 En sprayburk kostar väl 70+ 🙂

Dom billigaste färgburkarna ligger väl på ca femtiolappen upp till flera hundra kronor burken lite beroende vad det är för färgtyp. Finns ju allt ifrån vanlig metallic, metallflake, pearl till 3D-färg och krackelerande osv.

Mollybolly: Haha, fränt. 😀 Men har man sån där spruta, alltså med tryckluft och lackeringsbox så är det ju superenkelt. Kul också! 😀 Vet inte vad en sån grej heter, haha.

Förra våren köpte jag en egen kompressor eller snarare en hel komplett utrustning med kompressor, färgspruta, tyckluftsslip, mutterdragare osv. Begagnad kanske jag ska tillägga. Det var på en sterbhusauktion där en hel fastighet såldes med allt ifrån själva huset till bilar, mopeder, lösöre till allt mellan himmel och jord. Turligt nog för mig så var auktionen en dag när snön vräkte ned så vi var väldigt få som var där och bjöd på alla prylarna så jag vill minnas att jag bara gav 500 kronor för alltihop.

Att resultatet blir hyfsat att rolla en bil visas i denna video där en hel FORD VAN rollas för hand.  Glad

Den här filmen visar att man kan få bra resultat med en vanlig sprayburk.  Blink


   
SvaraCitera